El Govern vincula l'augment de la velocitat amb el repunt de la mortalitat

El conseller d'Interior i el director del Servei Català de Trànsit asseguren que la ciutadania supera els límits de velocitat en uns 20 km/hora de mitjana

Gendrau, Buch i Molinero en la presentació de la nova campanya per reduir la velocitat
Gendrau, Buch i Molinero en la presentació de la nova campanya per reduir la velocitat | Aida Morales
16 de novembre del 2018
Actualitzat a la 13:38h
A dia d'avui, un total de 171 persones ja han mort a les carreteres catalanes. Aquesta xifra ja supera el total de víctimes mortals del 2017 i, per tant, tots els esforços del Departament d'Interior i del Servei Català de Trànsit (SCT) se centren ara en contenir-la. I és que, tal com s'ha reconegut aquest divendres en la roda de premsa de presentació de la nova campanya, la situació és preocupant. Per això, el Govern ha decidit posar sobre la taula tots els elements disponibles per revertir la situació, entre els quals la campanya de conscienciació "No corris, viu més", que planta cara directament al factor de la velocitat.

De fet, el nombre d'accidents amb víctimes -sota el factor exclusiu de la velocitat- arriba el 2018 al 14%, mentre que l'any passat suposava el 12%, ha anunciat el conseller d'Interior, Miquel Buch, que ha instat la ciutadania a "aturar-se un moment". "El model de vida que tenim tots plegats és el de córrer, sempre tenim pressa", ha recordat. Però quan es tracta d'agafar el cotxe o la motocicleta, aquest tarannà ha de canviar radicalment: "Quan conduïm no podem tenir pressa, perquè córrer és incompatible amb la vida". 


La campanya consisteix en un espot de pocs minuts, ha definit Buch, que es farà extensiu a les televisions i altres mitjans publicitaris a l'abast del Govern a partir d'aquest divendres. "És una campanya reflexiva, que compta amb les diferents excuses que es plantegen per córrer", com ara estar enfadat, content, voler impressionar o, simplement, tenir pressa. El seu objectiu, però, és fer reflexionar més que colpir: "No és una campanya de sang i fetge, sinó reflexiva, impactant. 

Velocitat, segona causa d'accidentalitat

El factor de la velocitat és la segona causa de l'accidentalitat a les carreteres catalanes, de forma directa. Però també es troba com a un factor molt important en bona part de la resta d'accidents en què, per exemple, la principal causa són les distraccions o la presència d'alcohol i drogues. En aquest sentit, el el cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, Joan Carles Molinero, ha volgut recordar que un accident amb velocitat moderada on intervinguin distraccions o drogues "no té les mateixes conseqüències letals" que si se superen els límits de velocitat. 

A més, i segons ha explicat el director del SCT, la ciutadania supera, de mitjana, en 20 km/hora, els límits de seguretat permesos en la majoria de vies urbanes o interurbanes. Una situació que s'agreuja en carreteres secundàries on els límits de velocitat son baixos i, per tant, un augment de 20 km/hora és molt important. 

Aquest element ha provocat darrerament un increment de l'accidentalitat en vianants, sobre qui també es portaran a terme campanyes específiques. Pel que fa a les motocicletes, que també acumulen nivells alts de sinistralitat, l'objectiu és rebaixar, ja que el problema és que les dades es mantenen.