El vehicle elèctric posa la directa als ajuntaments catalans

Es dispara la demanda de cotxes sostenibles a través de la central de compres de l'Associació Catalana de Municipis

Un cotxe policial elèctric
Un cotxe policial elèctric | Josep Maria Montaner
18 de novembre del 2018
Actualitzat el 29 de novembre a les 15:12h

Un cotxe policial elèctric Foto: Josep Maria Montaner


El vehicle elèctric està agafant velocitat de creuer als ajuntaments catalans. Així ho demostra la demanda que rep la central de compres de l'Associació Catalana de Municipis: els cotxes sostenibles ja representen un 63% mentre els de dièsel han passat del 95% a només el 12%.

La central de compres és una iniciativa de l'ACM per facilitar la tasca dels ajuntaments. Victor Torrents, responsable de l'oficina de seguiment de contractes de l'entitat municipalista, explica a NacióDigital que el primer avantatge és econòmic ja que agregar la compra suposa un estalvi molt notable. A més, simplifica els tràmits respecte fer un concurs públic per part de cada ajuntament i dona seguretat jurídica en les licitacions.

Ambientalitzar la central de compres

La central de compres de l'ACM va incorporar aquest 2018 criteris de sostenibilitat. Aquesta ambientalització s'ha centrat en l'àmbit de la mobilitat, amb l'oferta de cotxes i motos elèctrics i híbrids, bicicletes i punts de recàrrega, entre altres.

L'aposta de l'entitat municipalista pel vehicle sostenible ha tingut una resposta molt positiva per part dels ajuntaments. En l'anterior contracte programa, del 2013 fins al 2017, el 95% dels vehicles adquirits eren dièsel i el 5% de gasolina. Malgrat que en el catàleg hi havia un model elèctric i un d'híbrid, no se'n va vendre ni un.
 
VEHICLES ADQUIRITS A TRAVÉS DE LA CENTRAL DE COMPRES DE L'ACM

 
La situació ha canviat com un mitjó aquest 2018. De gener a l'octubre s'han venut un total de 308 vehicles, dels quals 110 van ser elèctrics. De fet, amb un 36% ja són la tipologia més comprada per part dels ajuntaments, seguida pels híbrids (27%). Els de benzina suposen un 25% mentre que els dièsel s'han enfonsat i han passat del 95 a només un 12%.

Voluntat política dels ajuntaments

L'aposta dels ajuntaments pels cotxes elèctrics i híbrids és clarament una mostra de voluntat política. I és que, encara avui, econòmicament surten més cars. Torrents xifra entre 6.000 i 7.000 euros la diferència entre vehicles de combustió i elèctrics. “És una aposta de molts ajuntaments que acostuma a tenir molt consens entre els diversos grups polítics”, afegeix. De fet, en molts casos, aquestes compres tenen una voluntat d'exemple pels ciutadans. 

El catàleg de l'ACM ofereix dos cotxes i una furgoneta elèctrica, tres vehicles híbrids, tres motos elèctriques així com un model de bicicleta elèctrica. Les diverses empreses adjudicatàries ofereixen la possibilitat que els consistori els provin abans de decidir si l'adquireixen.

En el cas dels serveis generals els ajuntaments aposten clarament pels models elèctrics mentre que pels vehicles policials, de moment, s'escullen els híbrids. A més, una desena d'ajuntaments ja han adquirit punts de recàrrega a través de la mateixa central de l'ACM.