​Com estan regulats els patinets elèctrics? Cinc preguntes amb resposta

La mort d'una dona aquesta setmana ha posat encara més d'actualitat una polèmica que fa mesos que creix, al voltant de la regulació d'aquest tipus de vehicles

Patinets elèctrics al centre de Barcelona
Patinets elèctrics al centre de Barcelona | Mariona Batllés
Redacció
26 d'octubre del 2018
Actualitzat a les 14:10h
Aquest dimecres va morir la dona de 40 anys que el 9 d'octubre va ser atropellada per un camió mentre circulava en patinet elèctric a Sabadell. L'accident mortal ha posat sobre la taula un debat que fa mesos que circula entre els veïns de les grans ciutats del país, al voltant de la la regulació dels anomenats vehicles de mobilitat personal a motor (VMP), una categoria en la qual també hi entren els Segway, les rodes elèctriques i similars. A Barcelona, a més, el debat s'afegeix al de la massificació turística, per l'ús que en fan alguns visitants de la ciutat -sovint, en grup- en vies cèntriques, especialment transitades per vehicles o vianants. 

1. Per on poden circular?

Bàsicament, han de compartir espai amb la bicicleta. A la ciutat de Barcelona, una ordenança específica prohibeix a aquest tipus de vehicles tenen prohibit des del juliol circular per la vorera, i queden circumscrits als carrils bici, vies de servei únic o les calçades pacificades -limitades a 30 km/h. També tenen permesos els parcs, i queden exclosos de les calçades d'ús general -és a dir, que no poden comportar-se com un cotxe o una moto-. En d'altres ciutats, la manca d'una normativa municipal -o nacional- deixa més lloc a la interpretació. I a la polèmica.

2. A quina velocitat poden circular

A diferència del que ocorre amb d'altres vehicles, no hi ha una normativa europea clara que en fixi una velocitat màxima. A Barcelona, el límit varia segons el tipus de vehicle i la via, dels 10 Km/h als 30Km/h, que és la velocitat màxima per als patinets elèctrics. Els cicles de més de dues rodes per a passatgers -habitualment, d'ús turístic- o transport de mercaderies poden circular fins a 45 Km/h.

3. I a quina velocitat van?

Qualsevol habitant d'una gran ciutat pot veure que aquests límits molt sovint no es respecten. Especialment, entre els patinets elèctrics, alguns dels quals estan preparats per arribar fins als 40 km/h, o fins i tot més, cosa que els equipara gairebé amb els ciclomotors. En qualsevol dels casos, aquestes velocitats superen àmpliament les de la mallor part de ciclistes, amb qui han de compartir uns carrils bicis ja gairebé col·lapsats en alguns indrets, i on són complicats els avançaments.

4. Quines multes hi ha?

Sempre a Barcelona, les sancions per circular per la vorera oscil·len entre els 100 i els 500 euros. També hi ha multes per infringir la velocitat màxima, però aquí la dificultat rau en com demostrar la infracció. 

5. Per què hi ha un boom?

En primer lloc, els preus cada cop més reduïts, sovint per sota dels 500 euros. Aquestes xifres situen els patinets elèctrics en magnituds similars a les de les bicicletes elèctriques. Amb dues grans avantatges: es poden pujar a casa o a la feina i no cal dexiar-los al carrer i, per aquest mateix motiu, s'evita el risc de robatori.
Arxivat a