Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR
escola catalana

El xinès, l'àrab, l'urdú o el romanès seran més presents a les escoles

El nou model lingüístic del departament d'Ensenyament pretén enfortir la cohesió social incloent-hi el coneixement d'altres llengües

per Laura Estrada, 23 d'octubre de 2018 a les 20:00 |
El conseller d'Ensenyament Josep Bargalló, durant l'acte d'aquest dimarts | Twitter Departament d'Ensenyament
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 d'octubre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El departament d'Ensenyament es proposa "fer presents" als centres educatius de Catalunya llengües com "el xinès, l'àrab, urdú, el romanès i el portuguès". Així s'ha explicat aquest dimarts el conseller Josep Bargalló, en l'acte de presentació del nou model lingüístic del sistema educatiu català, que pretén modificar els barems usats des que es va elaborar per primer cop, als anys 80 del segle passat.

Des d'aleshores el coneixement de la llengua a les aules ha evolucionat. El Departament d'Ensenyament ha revisat el model lingüístic del sistema educatiu català amb l'objectiu de donar resposta al nou context social, que segons el conseller Josep Bargalló "demana ciutadans preparats per conviure en un món global". Així doncs, ha afirmat en l'acte de presentació d'aquest model que el català és "llengua de cohesió", i ha destacat que el seu aprenentatge és "indispensable" per a construir una societat plural com la catalana. D'aquesta manera, el xinès i l'àrab es convertiran en assignatures optatives a la secundària, mentre que l'amazic, el neerlandès i el portuguès (entre altres) seran llengües que es podran aprendre com a extraescolar.  


El català i l'occità són les llengües de referència i ús oficial als centres educatius, mentre que les curriculars són aquestes dues més el castellà, l'anglès, el francès, l'alemany i l'italià. Actualment, l'objectiu d'Ensenyament és "fer presents als centres les llengües addicionals: el xinès, l'àrab, urdú, el romanès i el portuguès", entre d'altres, perquè segons Bargalló "la nostra societat és multicultural i plurilingüe". El conseller ha defensat que la llengua ha de ser l'instrument fonamental del creixement i que ha de contribuir a l'èxit social, personal i laboral dels alumnes. Així mateix, està convençut que també és indispensable per evitar el fracàs i l'abandonament escolars. "Cal preparar els nostres estudiants per encarar reptes globals", ha sentenciat després d'afegir que Catalunya té una llengua pròpia però té moltes més llengües per comunicar-se. 

"La voluntat del nostre país és fer de la llengua una eina d'inclusió social i d'equitat"


Bargalló ha afegit que la llengua és "l'instrument que permet comprendre la realitat, expressar pensament, transmetre coneixement i entendre el món i els altres", a més de potenciar l'esperit crític. Malgrat avui es presenti aquest nou model lingüístic, Bargalló ha volgut puntualitzar que "no ve de ou, sinó que és fruit de pràctica a les aules, de la documentació de la UE per la millora educativa, dels documents del Consell d'Europa sobre el plurilingüisme i "la voluntat del nostre país, fer de la llengua una eina d'inclusió social i d'equitat". 
 

Un moment d'una classe. Foto: Juanma Peláez



Durant la presentació, s'ha defensat el català com a "llengua pròpia i minoritària", amb la qual les escoles "han de seguir vinculant-s'hi entenent-la com llengua d'ús". "Però això no vol dir no tenir espais d'ús amb altres llengües, com al menjador o durant altres activitats, on també cal garantir la comunicació entre individus". L'objectiu és doble: situar la llengua al centre de l'aprenentatge que permeti qualitat educativa i equitat, i convertir-la en l'instrument fonamental per al progrés personal, acadèmic i professional. El nou model contempla apostar per a la integració i que totes les llengües s'aprenguin des del punt de vista competencial.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació