L'Estat «privatitza» el finançament del dia de la Hispanitat arreu del món

Les ambaixades espanyoles firmen una setantena de convenis perquè empreses patrocinin la celebració del 12-O amb 119.630 euros

Imatge d'una ofrena de l'ambaixada espanyola a Washington per la Hispanitat
Imatge d'una ofrena de l'ambaixada espanyola a Washington per la Hispanitat | @SpainInTheUSA
11 d'octubre del 2018
Actualitzat el 12 d'octubre a les 21:39h
El mecenatge per part d'empreses de determinades activitats culturals o esportives organitzades per administracions és una pràctica força habitual i serveix per complir amb determinades quotes i estendards de responsabilitat social corporativa. No ho és tant que l'objectiu de la filantropia empresarial sigui la celebració d'actes d'exaltació patriòtica o diades nacionals. Les ambaixades espanyoles, però, s'han espavilat aquest any per aconseguir que part de les despeses de la celebració del dia de la Hispanitat correguessin a càrrec de benefactors privats.

És per aquest motiu que aquestes delegacions han firmat diversos convenis amb empreses i que aquest dijous encara s'anaven publicant al Butlletí Oficial de l'Estat. Per ara, se n'han fet públics una setantena pels quals les parts privades que els subscriuen es comprometen a aportar un total de 119.630,2 euros per organitzar els actes del 12-O en 17 estats de tots els continents. No es descarta, però, que en els propers encara es donin a conèixer altres acords d'aquest peculiar mecenatge.

En tots els casos, el format d'acord és el mateix i, de fet, les empreses mai no aporten diners directament, sinó que es comprometen a oferir serveis o subministraments per un valor determinat o pagar-ne de la seva butxaca la contractació a un tercer. En alguns casos, s'hi especifica de quina despesa es farà càrrec l'empresa (com el lloguer d'un faristol, per exemple) o què ofereix (Mahou aporta cervesa i cambrers a l'ambaixada de la Índia per valor de 2186,2 euros), mentre que, en d'altres, no es concreta tant.

Difusió de la col·laboració

La contrapartida, en general, és que l'ambaixada es compromet "a difondre la participació" de l'empresa en l'acte del 12-O i agrair "l'aportació en les accions comercials i de publicitat dissenyada per a l'activitat", a través de diverses accions: un agraïment en l'acte d'inauguració o clausura de la celebració; la inclusió del logotip en tot el material gràfic imprès (invitacions o programes); la inclusió del logotip en el web i les xarxes socials, quan es difon l'acte; col·locar un roll up de l'empresa a l'espai de la celebració; o oferir entrades per a l'esdeveniment. Malgrat tot, deixen clar que aquesta difusió "no constituirà en cap cas una prestació de serveis", no fos cas que a algú se li ocorregués reclamar els impostos corresponents.

Tanmateix, no totes les ambaixades s'han escarrassat igual a l'hora de buscar patrocinadors -com a mínim, segons el que s'ha publicat fins ara-. La delegació a Brussel·les, de fet, és qui s'endú les aportacions més suculentes, que sumen 40.800 euros, seguida de les d'Argentina (12.460,8 euros) i Perú (9.540,7 euros), malgrat que la commemoració del dia de la Hispanitat -anteriorment, dia de la Raça- no és ben vista a tots els racons dels països llatinoamericans. En tot cas, entre aquestes tres ambaixades, sumen la meitat dels ingressos per mecenatge. Si se li afegeixen les dels EUA (9.184,1 euros), Índia (9.141,7 euros) i Jamaica (9.073,9 euros), ja agrupen tres quartes parts de les aportacions. Molt per sobre de Colòmbia (560 euros) i Guinea (807,1 euros), que s'han quedat per sota dels 1.000 euros cadascuna.
 
INGRESSOS PER MECENATGE D'EMPRESES PRIVADES ACONSEGUITS PER COMMEMORAR EL 12-O, PER AMBAIXADES

 
Les empreses que es presten a la filantropia patriòtica són de sectors molt diversos. Amb prop de 18.000 euros cadascun, però, els àmbits de les energètiques i de la banca i les finances són els que més recursos hi aboquen, tot i que no queden curtes les empreses de tecnologia o d'aeronàutica (més de 13.000 euros cada sector). La d'hosteleria, la de construcció i infraestructures, i la d'alimentació també són àmbits proclius a aportar recursos, superant els 10.000 euros cadascun, tot i que les ambaixades no tenen tampoc massa filtres per acceptar-ne. De fet, la delegació d'Argentina ha rebut 4.318,5 euros d'Iberargen, una empresa que gestiona bingos i casinos.
 
INGRESSOS PER MECENATGE D'EMPRESES PRIVADES ACONSEGUITS PER COMMEMORAR EL 12-O, PER SECTORS EMPRESARIALS

 
Sigui com sigui, la majoria d'empreses o, en tot cas, les que hi destinen més recursos no són precisament corporacions locals, sinó delegacions en cada país d'empreses espanyoles. Qui aporta més recursos és Airbus (9.000 euros), però altres benefactors rellevants són les espanyoles Acciona (7.799,1 euros), Indra (6.036,3 euros), Everis o Iberdrola (5.000 euros cadascuna), per bé que curiosament també aporta força recursos la Lliga espanyola de futbol (4.295,4 euros). També hi posen 3.403,9 euros Caixabank i 2.800 euros el Banc Sabadell, i això malgrat la retirada de recursos massiva d'aquesta entitat per part de l'Estat fa un any. Entre les 15 empreses que aporten més recursos, sumen més del 60% dels mecenatges, per bé que en subscriuen un total de 59 marques -Echalar Fishing, de fet, tan sols dona 82,9 euros a l'ambaixada de Sud-àfrica-. 
 
APORTACIONS DE LES QUINZE EMPRESES QUE MÉS DESPESA DESTINEN A PATROCINAR EL 12-O

 
Arxivat a