Barcelona: turisme

Colau lloa el model turístic «d'èxit» de Maragall malgrat haver-hi fet «petites esmenes»

L'alcaldessa demana la implicació del sector privat per desconcentrar el turisme a la resta de comarques barcelonines

per Jordi Bes, Barcelona, 8 d'octubre de 2018 a les 20:10 |
Colau a la presentació de l'estratègia de màrqueting turístic de la Destinació Barcelona | Jordi Bes
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 d'octubre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha participat aquest dilluns en la presentació d'una nova estratègia per desconcentrar el turisme de la capital catalana cap a altres comarques barcelonines: la posada al dia de l'estratègia de màrqueting de la destinació Barcelona. Colau ha indicat que cal que l'activitat turística sigui sostenible i que tingui retorn social, però ha reivindicat el "model d'èxit" que es va gestar a partir de l'exalcalde Pasqual Maragall. Les referències a la seva figura s'estan convertint en habituals entre els futurs candidats a les eleccions municipals del maig.

Amb Maragall, la ciutat va començar una estratègia de promoció amb un consorci públic privat. En opinió de l'alcaldessa, que ha defensat mantenir aquesta col·laboració, "el millor homenatge a qui va ser visionari fa dècades és tenir el mateix esperit", si bé creu que cal "gestionar i fer petites esmenes al que va ser un model d'èxit". Ara, amb la mateixa ambició, creu que cal adaptar-se a les noves necessitats del segle XXI.


Colau ho ha dit davant un auditori amb desenes de representants del sector turístic, als quals ha recordat que a principis del mandat va començar a governar defensant que "calia fer una regulació per pal·liar els desequilibris i fer sostenible el model", fet davant del qual "algunes veus es van espantar", ha detallat. Colau ha defensat que "s'ha demostrat que la regulació era necessària", si bé ha precisat que "sempre de forma complementària d'una proposta en positiu", que és el que s'està impulsant, ha afegit.

Qui ha citat primer Maragall ha estat el president del Comitè Executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, el qual ha recordat que l'exalcalde va tenir la idea de posar en marxa el consorci de promoció publicoprivat. La idea era fer-ho "per intentar el millor de la ciutat", ha recalcat, i ha afegit que els Jocs Olímpics del 1992 hi van ajudar molt. També ha defensat que l'èxit turístic ha de beneficiar tothom. "Els empresaris tenim molt clar que l'èxit no va solament al benefici d'una part sinó al de tothom, sobretot al de la ciutat", ha assegurat.

Colau també ha defensat la col·laboració publicoprivada. Ha destacat que si el sector realment vol "un turisme competitiu, sostenible, multiplicador i que beneficiï el conjunt de ciutadans", cal que tothom s'impliqui, també els agents privats. Ha remarcat que el turisme és "un sector clau per a Barcelona", i que, malgrat la complexitat política del darrer any i que encara s'arrossega, els indicadors d'aquest estiu mostren que "la salut del turisme és positiva".

El president de la cambra de comerç, Miquel Valls, ha subratllat que el sector representa el 13,8% de l'ocupació total del Barcelonès, i a la demarcació de Barcelona se situa en el 12,5%. Ha recordat que Barcelona va rebre el 2017 gairebé nou milions de turistes que es van allotjar en hotels de la ciutat, i creu que l'estratègia de màrqueting és "important perquè l'èxit continuï en els propers anys" i sigui sostenible. "No ens volem conformar", ha avisat.


Multiplicar els atractius de Barcelona

L'Estratègia de Màrqueting Turístic de la destinació Barcelona ha de servir per perfilar les principals línies d'actuació perquè els turistes que acudeixen a la capital catalana no es quedin només a la ciutat, sinó que aquesta serveixi de porta d'entrada perquè també s'interessin pels atractius de la resta de comarques barcelonines i fins i tot més enllà. El vicepresident quart de la Diputació de Barcelona i alcalde de Sitges, Miquel Forns, ha detallat que "l'enoturisme, el golf i la natura de ben segur que poden ser nous atractius i potents de la marca Barcelona".

El darrer pla d'aquestes característiques s'havia elaborat a principis dels noranta, i el nou neix com una de les propostes del Pla Estratègic de Turisme 2020 que ha impulsat l'Ajuntament de la capital catalana. A més, té la col·laboració de la Diputació, i s'encarregarà de pilotar-lo el Consorci de Turisme de Barcelona, on hi ha el consistori i la Cambra de Comerç.

Entre els objectius figura garantir la sostenibilitat de la destinació i promoure la competitivitat de l'activitat assegurant el màxim retorn social. La iniciativa es posarà en marxa a partir d'un primer treball de diagnosi i d'un procés participatiu que garanteixi les aportacions dels agents territorials, sectors empresarials i experts de diverses disciplines que formen part de l'activitat turística de les comarques.

El pla operatiu de l'estratègia es preveu que estigui en funcionament el primer trimestre del 2019. El desenvoluparà una UTE constituïda per l'empresa ALS i la Fundació EURECAT, i també participen InAtlas com a especialistes en Big Data, Momentum per al procés participatiu, i el Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat de Girona (UdG) des de l'àmbit acadèmic. A més, s'ha creat un consell assessor amb experts de l'àmbit turístic.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació