El Festival de Sitges més femení

Cinc actrius seran guardonades en una edició en què cinc realitzadores presenten films a la secció oficial

Sitges viurà l'edició més femenina
Sitges viurà l'edició més femenina | Festival de Sitges
Redacció
28 de setembre del 2018
Actualitzat a la 13:08h
El moment de la mirada femenina al cinema fantàstic fa temps que ha arribat. Als noms de les realitzadores franceses Coralie Fargeat, guardonada amb el premi a la Millor Direcció fa ara un any per Revenge, o el de Julia Ducournau, que va rebre tres premis a Sitges 2016 per la seva polèmica Crudo, s’uneixen en aquesta edició, entre altres, els de la nord-americana Christina Cloe, la italiana Alice Rohwwacher o la japonesa Mari Okada. Però no estan soles. Ja sigui com a guionistes, actrius, directores de fotografia, productores o realitzadores, la presència femenina està més present que mai en la 51a edició del Festival de Sitges.

Tilda Swinton, Pam Grier, Josie Ho, Traci Lords i Helga Liné són les cinc dones a les que el Festival de Sitges vol retre homenatge aquest any pel seu treball dins del gènere fantàstic. El 1992 i de la mà d’una altra dona, la realitzadora britànica Sally Potter, la camaleònica Tilda Swinton feia els primers passos en el gènere amb Orlando. No ha parat des d'aleshores. Amb prop de setanta títols al llarg de la seva carrera, Swinton serà una de les grans estrelles de la gala inaugural de Sitges 2018, quan rebi el Gran Premi Honorífic del Festival abans que es pugui veure Suspiria, el seu últim treball fins el moment, pel·lícula que inaugura Sitges 2018.


Amb més de 100 títols a l’esquena, Pam Grier és la gran diva de la blaxploitation. Protagonista d’infinitat de títols durant els anys 70, com The Big Bird Cage (1972) o Coffy (1973), l’actriu ha col·laborat amb directors com John Carpenter o Tim Burton, encara que seria Quentin Tarantino qui la immortalitzés amb el seu paper de Jackie Brown el 1997. Aquest any l’actriu rebrà el Premi Màquina del Temps. Un premi que també anirà a parar a mans de l’actriu, cantant i productora Josie Ho, un dels noms més interessants del cinema de Hong Kong de les dues últimes dècades. El seu rostre ha passat per Sitges en cintes com Exiled de Johnnie To, Motorway de Soi Cheang o l’slasher signat por Pang Ho-cheung, Dream Home.

Actriu, cantant, model, escriptora, productora i directora, Traci Lords ha treballat a les ordres de directors com John Waters i ha fonamentat una carrera en el gènere fantàstic amb títols com Blade, Excision o la sèrie The Tommyknockers. L’actriu Helga Liné comptava 40 anys quan el 1972 va rodar una de les pel·lícules referencials de la seva carrera, Pánico en el Transiberiano del director espanyol Eugenio Mira, i va ser guardonada al Festival de Sitges. Aquest any torna de nou per rebre el Premi Nosferatu i presentar una retrospectiva a la secció Brigadoon, en la qual destaquen els títols Horror (1963) o La casa (1976).

Tretze mirades fantàstiques de dona a Sitges 2018

- Secció Oficial. La realitzadora polonesa Agnieszka Smoczynska –que va presentar a Sitges The Lure el 2015– presenta Fugue, el drama d’una dona que després d’estar dos anys desapareguda és forçada a tornar a la seva vida prèvia. D’Itàlia procedeix Lazzaro Felice, tercera pel·lícula de la guionista i realitzadora Alice Rohrwacher, que va entusiasmar a Cannes on es va emportar el premi al millor guió amb aquesta cinta a mig camí entre el conte, el realisme màgic, el drama social i la ciència ficció. Nancy és l’opera prima de la nord-americana Christina Choe, que va passar a principis d’any pel Festival de cinema de Sundance.

- A la Secció Oficial Discovery l’espectador es desplaçarà del western a l’anime gràcies a dues dones que debuten en la direcció: la japonesa Mari Okada que després d’escriure el llibret d’El himno del corazón inicia la seva carrera com a directora amb Maquia, la història d’una dona que té el poder de no envellir i un nadó de què es fa càrrec; i la nord-americana Emma Tammi que presenta The Wind, un western sobrenatural. Finalment, la veterana realitzadora francesa Claire Denis viatja a l’espai amb High Life, la seva última producció, que va tenir la seva estrena mundial al Festival de Cinema de Toronto.

Però la presència femenina també es reparteix en la resta de seccions del festival. La directora de cinema francesa Melanie Laurent estarà present a la secció Òrbita amb Galveston, film basat en la novel·la homònima de Nic Pizzolatto que segueix un assassí de Nova Orleans en els seus últims dies.

- A Panorama, la productora Jenn Wexler debuta en la direcció amb The Ranger, on un grup d’adolescents que està intentant escapar de la policia es toparà amb un expeditiu ranger. L’australiana Lisa Downs explora al documental Life After Flash, presentat a la secció Panorama Documenta, la icona popular generada arran del personatge Flash Gordon, i la britànica Aislinn Clarke debuta en la direcció amb The Devil’s Doorway, a la secció Midnight-X-treme, una de les pel·lícules independents de terror més sorprenents de l’any.

Per la seva banda, la directora espanyola Laura Alvea, una de les professionals de l’audiovisual andalús més actives en l’actualitat, presenta a la secció Noves Visions Ánimas, un thriller psicològic de terror que transporta l’espectador a un viatge al·lucinatori en què la línia entre la realitat i el malson es tornarà borrosa. A la secció Anima’t hi haurà una doble representació femenina: d’una banda la nord-americana Nina Paley, que reinterpreta a Seder-Masochism la festa de la Pasqua a ritme de musical ple de temes pop i, de l’altra, la japonesa Naoko Yamada –que va enlluernar la crítica amb el seu anterior treball, A Silent Voice–, i que aquest any presenta Liz and the Blue Bird on explora la joventut del seu país.

Presència femenina també en els jurats de Sitges 2018

La presència femenina també està present en els jurats de les diferents seccions oficials del Festival. L’actriu i productora Carolina Bang, una de les protagonistes de Las brujas de Zugarramurdi a més d’exercir com a productora executiva a films com 70 Binladens, junt a la programadora suïssa Anaïs Emery, una de les fundadores del Neuchâtel International Fantastic Film Festival el 1999 i la seva directora artística des de 2005, conformen el jurat de la Secció Oficial Fantàstic de Sitges 2018.

A més trobem, entre altres, a l’actriu, cantant i productora de Hong Kong Josie Ho al jurat de Blood Window-Méliès, l’actriu Cristina Klebe a la secció Òrbita, la programadora Loles Fanlo, com a jurat de Brigadoon, i Marta Ordeig, especialista en realitat virtual, al jurat d’Slatix Sitges Cocoon.