Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR
investigació

Investigadors catalans afirmen que l'expansió de cèl·lules tumorals desafia la física actual

Un equip format per membre de l'IBEC i la UB desenvolupen un nou marc que pot contribuir a predir les condicions en què els tumors inicien la metàstasi

per Redacció, 24 de setembre de 2018 a les 17:00 |

Conjunt de cèl·lules de càncer de mama adherides a una superfície rica en col·lagen Foto: Cedida

Investigadors de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i la Universitat de Barcelona (UB) descobreixen que l'expansió de cèl·lules tumorals no obeeix les lleis de la física, tal com estan formulades actualment.

En un estudi publicat avui a la revista Nature Physics, un equip liderat per Xavier Trepat, investigador ICREA a l'IBEC, i Jaume Casademunt, catedràtic de física a la UB, reformula aquestes lleis i desenvolupa un nou marc que pot contribuir a predir les condicions en què els tumors inicien la metàstasi.

Els investigadors van situar cèl·lules de tumors de mama sobre una superfície rica en col·lagen i van observar com s'expandien i així van descobrir que l'escampament del tumor depèn d'una competició entre forces: les cèl·lules s'agafen entre elles, mantenint-se unides i, a la vegada, s'agafen al seu entorn per escapar-se. En aquest sentit, van comprovar que en funció de quina força predomini, el tumor mantindrà la seva forma esfèrica o s'escamparà completament sobre la superfície.

"Quan pensem en estats de la matèria, solem pensar en sòlids, líquids o gasos. Els nostres resultats i els d'altres laboratoris indiquen que les cèl·lules vives no encaixen en aquest esquema i es comporten com a una altra forma de la matèria, que anomenem matèria activa", destaca Casademunt. En aquest sentit, destaca que quan apareix un tumor, les cèl·lules acumulen mutacions i les seves propietats mecàniques canvien. "Els nostres experiments revelen que aquests canvis són suficients per desajustar el balanç de forces d'un tumor, provocant que les cèl·lules comencin a escampar-se pel seu entorn" explica Trepat.

Aquesta descoberta posa de relleu la importància de les forces físiques en la metàstasi, obrint portes al desenvolupament de teràpies per alterar la mecànica dels tumors com a possible tractament.

Els investigadors Jaume Casademunt, Carlos Pérez, Xavier Trepat. Foto: Cedida

L'estudi ha estat finançat pel MINECO, la Generalitat de Catalunya, l'European Research Council (ERC), la Comissió Europea (MECHANO-CONTROL), CIBER-BBN i l'Obra Social "la Caixa".

Què és un tumor maligne?

Un tumor maligne es caracteritza per la seva capacitat de disseminar-se pel seu entorn. Per fer-ho, les cèl·lules del tumor han d'adherir-se al teixit que les envolta (principalment col·lagen) i exercir-hi forces per propulsar-se.

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)