Adif reconeix que no s'han posat «gaire multes» per travessar les vies

per Quico Sallés, 26 de juny de 2010 a les 02:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de juny de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La noia multada aquest migdia a l'estació de Castelldefels. Foto: ACN

Travessar les vies del tren  pot esdevenir una tragèdia. Castelldefels n'és un exemple. Però més enllà de ser una temeritat, una imprudència o una inconsciència, és per sobre de totes les coses una acció prohibida. I com a tal, pot ser penada amb una multa econòmica que estreba en una forquilla de 6.001 a 30.000 euros.


" Baixar a les vies, entrar als túnels o creuar la via fèrria o la plataforma del tramvia per fora dels llocs expressament habilitats " és la conducta tipificada a l'article 64 punt V de la Llei 4/2006, de 31 de març del sector ferroviari com una infracció greu. Un cos legal que regula el funcionament del sector a l'Estat espanyol, amb un règim sancionador propi per aquelles conductes que posen en risc el funcionament del servei i sobretot la integritat dels clients, els treballadors o les instal·lacions.

L'import de la multa va més enllà de ser una simple advertència, i la realitat informativa mostra que poques vegades se n'ha sentit a parlar d'una multa d'aquestes característiques. Només aquest divendres una sanció per travessar les vies va saltar a les portades. Una noia va ser retinguda en cometre aquesta infracció pel servei de seguretat privada de Renfe, en el mateix punt on tretze persones van perdre la vida la Nit de Sant Joan. La memòria era massa recent i li ha estat imposada una multa de 6.000 euros. Un cas pràcticament únic.

La proximitat i magnitud de la tragèdia i  la sort d'haver-la pogut retenir just al moment van permetre tirar endavant la denúncia. L'atenció mediàtica ha jugat contra el costum, perquè la realitat és ben diferent. El mateix divendres al vespre Adif reconeixia sense embuts a Nació Digital que "d'aquestes multes no se'n posen gaires". Fins i tot, l'estadística l'han hagut de demanar a la central de Madrid i trigaran a donar-les.

Adif també insisteix que si no s'imposen gaire és per una "qüestió de dificultat tècnica". "Entre que seguretat veu que una persona travessa una via i li donen  l'alto, normalment ja ha fugit" afirmen la gestora ferroviària, "i sense un nom, no podem denunciar". "Diferent és un acte vandàlic que requereix d'una denúncia a la policia que enceta una investigació" avisen amb certa resignació.  Aquesta "multa coercitiva"  només es basa en una possibilitat, poder agafar l'infractor just al moment que comet la infracció.
 
A la vista de la quantitat que se'n veuen i s'expliquen cada dia, la possibilitat és remota. Cap policia té competències sobre aquestes infraccions, - només si es neguen identificar-se - ja que correspon Adif la seguretat i la gestió del règim sancionador. A més el camí legal de la multa és un cau sense fons, que segueix una complexa via jurídica i administrativa semblant a qualsevol sanció administrativa però amb instrucció i sanció atorgades per la sots-delegació de govern a cada Comunitat Autònoma.
La sanció és aplicable, però poc aplicada. La infracció, greu i cara, però també irreparable.

 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació