Barcelona: Ciutat Vella

​Veïns i comerciants rebutgen eliminar el pas de cotxes de la Via Laietana de Barcelona

Critiquen els "condicionants" a la remodelació del carrer que posa el govern de Colau, que finalment renuncia a reurbanitzar Antoni Maura aquest octubre

per Jordi Bes, Barcelona, 12 de juliol de 2018 a les 11:55 |
Trànsit a la Via Laietana de Barcelona | Adrià Costa
L'aposta del govern d'Ada Colau d'impedir la circulació dels cotxes que estan de pas pel districte de Ciutat Vella de Barcelona ja ha aixecat les primeres veus en contra. L'Associació de Veïns i Comerciants de la Via Laietana ha aprofitat la presentació d'una proposta de remodelació alternativa de cara al procés participatiu que s'ha endegat sobre la reforma del carrer per mostrar les seves discrepàncies sobre el pla de mobilitat de Colau pel centre de la ciutat. "Amb la idea d'eliminar el pas de vehicles privats pel centre no hi estem d'acord", ha afirmat el vicepresident de l'entitat, David González.

Segons González, la Via Laietana ha de seguir connectant "de pujada i de baixada els barris". Ho ha dit en la presentació de la proposta de remodelació que han treballat 10 estudiants amb l'ajuda dels professors del Departament d'Urbanisme i Ordenació del Territori (DUOT), sota la idea d'"humanitzem Via Laietana". L'ha explicat el professor Julián Galindo, el qual ha considerat que ara com ara no es poden treure els cotxes d'aquest carrer. "Hem d'admetre que durant un temps ha de suportar algo de tràfic", ha afirmat, cosa que no impedeix en un futur es puguin prendre mesures més dràstiques sobre la circulació.


González ha explicat que la seva idea de remodelació és "no és fer una intervenció dràstica" des del punt de vista d'eliminar el vehicle privat. "Entenem que té una funció i l'ha de seguir mantenint", ha ressaltat, de manera que aposten per "una solució intermèdia". La proposta del DUOT implica l'ampliació de les voreres i que arribin als cinc metres d'amplada per banda, i que es redueixi la velocitat del trànsit, que circularia per quatre carrils adaptables (només un menys que ara): dos per al vehicle privat compartits amb la bici (i convertibles en vorera, per exemple, durant els caps de setmana), i dos per al bus i el taxi.

Fer el carrer Jonqueres de vianants

A més, es preveuen actuacions singulars en tres encreuaments, el de Jonqueres (el qual el DUOT planteja fer només de vianants), Antoni Maura i plaça de l'Àngel, amb passos de vianants en diagonal (o un espai central de vianants en el cas d'Antoni Maura) que respectin la trama històrica. Aquesta iniciativa rebutja plantar arbres (ara només n'hi ha a Antoni Maura) i segregar el carril bici. González ha defensat mantenir també el pas del bus turístic i que els bars i restaurants puguin posar terrasses allà on ho permeti l'ordenança.

La reforma de la Via Laietana es va començar a plantejar en el 2006, però s'han succeït els governs i cap l'ha tirat endavant, més enllà d'aplicar alguns pedaços. Aquesta era també la idea del govern municipal en aquest mandat, que s'esgota el maig del 2019, però finalment la intervenció es limitarà a millorar les voreres existents durant els pròxims mesos. El govern de Colau ha renunciat a la reurbanització d'Antoni Maura que havia previst per a l'octubre, i que suposava eliminar el canvi de sentit amb la supressió de les mitges rotondes.


Refús a segregar el carril bici

Per a González, amb aquesta intervenció s'estava "hipotecant i condicionant" el projecte final de reforma. El vicepresident de l'associació de veïns i comerciants ha defensat els criteris de reforma del DUOT però alhora ha rebutjat que el govern de Colau posi "condicionants" a la remodelació. Més enllà d'Antoni Maura, ha citat l'ampliació de voreres a les cruïlles també prevista per aquest estiu, una inversió que considera que "no té gaire sentit", però encara no està garantit que el govern hi hagi renunciat, segons ha detallat. També rebutgen la introducció d'un carril bici segregat.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació