Tensió entre taxistes i Uber en el seu primer cara a cara

Els taxistes s'han concentrat més d'una hora a la porta del departament de Vicepresidència i Economia i Hisenda, abans de començar l'acte

Un taxi, aturat en un semàfor de Barcelona
Un taxi, aturat en un semàfor de Barcelona | Adrià Costa
Redacció
29 de juny del 2018
Actualitzat a les 18:43h
El sector del taxi ha decidit assistir finalment al debat sobre mobilitat organitzat per l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) aquest divendres, en el qual també ha participat el director general d'Uber a Espanya, Juan Galiardo. En un principi, els taxistes havien rebutjat participar. El debat reunia per primer cop representats del sector del taxi i d'una empresa que opera amb llicències VTC, en aquest cas, Uber.

Convocats per Elite Taxi, els taxistes s'han concentrat més d'una hora abans de l'inici de la jornada a la porta del departament de Vicepresidència i Economia i Hisenda, on se celebrava la trobada. Alberto Álvarez, portaveu d'Elite Taxi, ha interpel·lat Galiardo i ha acusat Uber de no tenir cap tipus de professionalització i de "pagar els impostos fora". Per la seva banda, el representant d'Uber ha demanat que les autoritats garanteixen una "competència en igualtat de condicions" amb el taxi i ha reconegut que la manera en què l'empresa va entrar a Espanya "va ser un error" perquè no van "tenir en compte el context i les lleis locals".
 
Durant un debat amb múltiples interrupcions per part dels taxistes, el director general d'Uber a Espanya ha dit que l'objectiu de la plataforma és passar d'una mobilitat concebuda com a propietat a una vista com un servei. En referència a l'informe sobre el transport publicat per l'ACCO en el qual defensa una normativa única per a taxi i VTC, Galiardo s'hi ha mostrat favorable. Segons Álvarez, però, el model de negoci de les VTC "afavoreix les empreses privades". 

El portaveu d'Elite Taxi també ha assegurat que les VTC han de competir entre elles, no amb el taxi, perquè són sectors diferents. A més, ha defensat que el model de transport "no es pot basar en l'entrada d'operadors que paguen els impostos fora i precaritzen els treballadors". Finalment, ha criticat el paper de la Generalitat i de l'ACCO perquè, segons ell, exposen "arguments que no tenen ni cap ni peus". Pel que fa a la Generalitat, els ha acusat de tenir un discurs "molt ambigu" sobre el taxi i les VTC. 

A més, ha remarcat que "pagar un euro menys no garanteix tenir un millor servei ni més seguretat", en resposta a l'informe presentat per l'organisme defensor de la competència, que estima que la manca d'una competència "efectiva" entre el taxi i les VTC provoca un sobrecost d'un 14% per servei als usuaris del taxi.
Arxivat a