A la tarda, era Gemma Calvet –la persona encarregada de liderar la renovació del premi– qui anunciava que dimitia com a vicepresidenta de l'entitat, en una "decisió presa per les discrepàncies respecte de la gestió de la crisi Crexells i d’altres discrepàncies anteriors amb la Junta de la qual he format part". Els esdeveniments es desencadenaven al llarg d'aquest dimarts, en unes 24 hores frenètiques: primer, amb la indignació pel sobtat canvi a les bases del jurat i, tot seguit, amb la retirada de cadascuna de les obres finalistes. Un total d'onze. La polèmica s'afegeix a la que ja hi va haver l'any passat, quan va guanyar una novel·la autoeditada: Crui. Els portadors de la torxa, de Joan Buades.
Aquest mati he comunicat la meva renuncia a vicepresidenta de l’Ateneu. Una decisio presa per les discrepàncies respecte de la gestió de la crisi Crexells i d’altres discrepàncies anteriors amb la Junta de la qual he format part.
— Gemma Calvet i Barot (@gcalvetbarot) 30 de maig de 2018
La succesió "frenètica" dels fets
El dimarts ha estat frenètic. Els autors han anat anunciant que abandonaven la llista, amb la consegüent reacció d'editors i de diversos agents implicats. La polèmica s'ha desencadenat després que l'Ateneu Barcelonès emetés un comunicat on afirmava que el jurat del Crexells prenia la decisió d’introduir quatre títols més a la llista dels set finalistes que ja hi havia. Aquesta llista es va donar a conèixer el 3 de maig i el nou comunicat de l'entitat implicava una vulneració de les les bases del premi.
La primera en fer un pas endavant i abandonar la cursa era Tina Vallès, nominada al premi per La memòria de l'arbre. L'escriptora emetia un comunicat a Twitter on explicava la seva decisió "en veure que no es respecten les bases del premi, i en adonar-me (...) que la participació popular ha estat escassíssima". El text acabava amb la consideració que la decisió presa pel jurat no beneficia "ningú, ni els autors, ni el premi".
A l'atenció de l'@ateneubcn,
— tina vallès (@tinavalles_) 28 de maig de 2018
concretament als responsables del #premiCrexells. pic.twitter.com/spbpPtO3N0
En aquest mateix sentit es manifestava Vicenç Pagès Jordà, el darrer en "abandonar" i un dels autors afegits a darrera hora –"la divisió entre finalistes votats i finalistes designats pel jurat, no prevista a les bases, no fa cap favor ni a uns ni a altres, ni tampoc al premi"–, i Raül Garrigasait, que també anunciava que retirava la seva novel·la Els estranys (flamant Premi Òmnium i també darrer Premi Llibreter) de la terna de finalistes.
Premi Crexells: la divisió entre finalistes votats i finalistes designats pel jurat, no prevista a les bases, no fa cap favor ni a uns ni a altres, ni tampoc al premi.
— Vicenç Pagès Jordà (@WhistPlayers) 29 de maig de 2018
Qui també optava per retirar la seva candidatura era Enric Umbert, autor de L'últim passatge de Walter Benjamin, que rebutjava participar-hi pels canvis en les bases. Considerava que "una modificació a meitat de cursa no és seriosa ni ajuda al seu prestigi alhora que un menyspreu per aquelles persones i entitats que van emetre el seu vot", escrivia. Sílvia Soler, Teresa Muñoz, Max Besora, Carme Martí, Marcel Fité, Alfons Cama, J.L.. Badal i, finalment, Vicenç Pagès Jordà, també retiraven les seves obres. Onze d'onze.A l'atenció dels responsables del #PremiCrexells (@ateneubcn).
— Raül Garrigasait (@rgsait) 29 de maig de 2018
Llarga vida al Crexells! pic.twitter.com/eNeU50ijMv
Potser el més adequat hauria estat que el #PremiCrexells aquest anys hagués quedat desert. Vist que l'@ateneubcn vol seguir endavant, m'estimo més retirar "Els vells amics" d'entre les obres finalistes.
— Sílvia Soler Guasch (@ssolerg) 29 de maig de 2018
"La cultura necessita més generositat i menys política"el j.l.badal -que no té twitter- m'envia això en relació al #premiCrexells@ateneubcnpic.twitter.com/6Zq3CaLmV7
— Iolanda Batallé (@iolandabatalle) 29 de maig de 2018
La renovació del premi havia estat liderada per Gemma Calvet, vicepresidenta de l’entitat, que manifestava aquest dimarts que per a "tots aquells que estimem l'Ateneu, el prestigi del Crexells i la literatura catalana, avui és un dia trist. La cultura mereix generositat, comprensió i menys política". També recalcava que "el jurat, encertat o no, va actuar de bona fe ampliant reconeixements", i que la decisió d'incloure quatre obres més es va prendre per la "molt baixa" participació en la votació popular, que no ha arribat al 4% dels socis.
La decisió del jurat d'ampliar els finalistes es va prendre per unanimitat dels presents i prèvia deliberació sobre la llista d'aspirants, com recull aquesta comunicació de l'Ateneu Barcelonès. A la reunió hi van assistir Valèria Gaillard, Lluïsa Julià, Miquel de Palol, Xavier Pla i Enric Sòria. Carme Riera i Rafael Argullol no hi eren presents. La trobada va comptar amb la presència de la vicepresidenta primera de l'Ateneu, Gemma Calvet, que va actuar com a secretària.
Els 11 finalistes del Premi Crexells 2018:
Aventures i desventures de l'insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la Nova Catalunya, de Max Besora (Editorial Males Herbes)
Des del balcó, de Teresa Muñoz (Amsterdam)
El camí de les aigües, de Carme Martí (Amsterdam)
Els estranys, de Raül Garrigasaït (Edicions de 1984)
Els vells amics, de Sílvia Soler (Columna)
Escacs d’amor i de mort, de Marcel Fité (Edicions Salòria)
La memòria de l’arbre, de Tina Vallès (Llibres Anagrama)
Les coses que realment han vist aquests ulls inexistents, de Josep Lluís Badal (Editorial Rata)
L’olor de la seva pell, d’Alfons Cama (Editorial Gregal)
L’últim passatge de Walter Benjamin, d’Enric Umbert (Edicions 62)
Robinson, de Vicenç Pagès Jordà (Editorial Empúries)