L'enquesta del tramvia difosa per l'Ajuntament la va pagar l'empresa Tram

L'estudi va ser un encàrrec intern de la companyia que presideix Felip Puig elaborat l'octubre del 2017 i aquest diumenge el consistori de Colau el va filtrar com a propi

Un tramvia a la plaça de Glòries
Un tramvia a la plaça de Glòries | Mariona Batllés
Jordi Bes / Ferran Casas
19 de març del 2018
Actualitzat a les 19:45h
L'enquesta sobre el tramvia que l'equip del govern d'Ada Colau va filtrar aquest diumenge com a pròpia, fet que va provocar que els mitjans l'atribuïssin a l'Ajuntament de Barcelona, l'havia pagat íntegrament l'empresa Tram, segons han confirmat a NacióDigital fonts de la companyia, que és privada –amb una mínima participació pública- i que gestiona les línies existents del Trambaix i el Trambesòs. L'ajuntament s'ha desentès aquest dilluns, en conversa amb aquest diari, públicament del sondeig, filtrat per fer pressió amb la vista posada al ple del divendres sobre el tramvia. El seu servei de premsa va ser qui el va difondre el diumenge a alguns mitjans.

Un portaveu de Tram, empresa que presideix l'exconseller de CiU Felip Puig, ha agregat que l'enquesta es va confeccionar l'octubre del 2017 per tenir un document intern que prengués el pols als barcelonins sobre el suport a la connexió, o sigui que els resultats són de fa sis mesos. S'hi destaca que la meitat dels barcelonins són partidaris de connectar aquest transport per l'avinguda Diagonal. L'estudi va ser elaborat per l'empresa Feedback, que dirigeix Jordi Sauret i que durant anys va ser la responsable de les enquestes de La Vanguardia i de les que encarregava CiU.

L'enquesta, que s'ha filtrat en plena pressió de Colau a ERC perquè doni suport a iniciar les obres del tramvia entre Glòries i Verdaguer, afirma que el 48,7% dels barcelonins considera que cal efectuar la connexió del Trambaix i el Trambesòs, mentre que el 29,5% en són contraris i el 14,4% responen que els hi és indiferent. La mostra ampliada als municipis metropolitans eleva el suport al 52%. Divendres el ple debat connectar el tramvia de les Glòries fins a Verdaguer i els republicans van anunciar que hi votaran en contra.

Segons l'enquesta, el 56% dels votants d'ERC està a favor d'un tramvia que recorri tota la Diagonal (no se sap si a favor del projecte de mínims de Colau entre Glòries i Verdaguer) i un 27% ho rebutja. L'enquesta pregunta, de fet, per unir tota la Diagonal. La xifra s'eleva al 77% en el cas dels de la CUP, que ho considera una oportunitat perduda per a la gestió pública (l'empresa del Tram és privada). La majoria dels votants de l'antiga CiU són contraris al projecte.

Crítiques d'ERC i del PDECat

El líder d'ERC, Alfred Bosch ha criticat que "el govern Colau continua barrejant allò que és públic i privat", i ha qualificat "d'inacceptable" que "filtrin una enquesta als mitjans feta des de l'Ajuntament i després resulti que l'ha encarregat l'empresa explotadora". En declaracions a TV3, Bosch ha defensat que "els diners públics s'han d'invertir en mitjans de transport públics", i ha subratllat que la capital catalana disposa d'un pla d'infraestructures. "Posats a parlar de prioritats, potser caldria prioritzar mitjans massius com el metro, que són utilitzats per 400 milions de persones cada any", ha reclamat.

Des del Grup Demòcrata –el PDECat-, que està en contra del tramvia, la regidora Francina Vila ha retret al govern de Colau que "intentar pressionar els grups amb una enquesta és una estratègia errònia", i considera que "demostra que Colau no té arguments sòlids per defensar la seva proposta sobre el tramvia". Ha tornat a titllar l'aposta de projecte "fallit" del govern, i li ha reclamat que "deixi de perdre el temps fent enquestes". A més, ha tornat a reclamar que es posi en marxa la D30, la línia de la nova xarxa de bus que connectaria tota la Diagonal.

Colau manté la pressió sobre els republicans

Per la seva banda, Colau ha tornat a cridar ERC a replantejar-se el vot sobre el tramvia de cara al ple del divendres. L'alcaldessa ha explicat que, "segons una enquesta, la majoria de la població" de Barcelona i l'àrea metropolitana "està a favor" de la connexió per la Diagonal. Colau també ha demanat a ERC que "pensi en els seus votants" i ha recordat a Bosch que el tramvia apareixia al programa electoral dels republicans. L'alcaldessa manté la votació al ple del divendres i, ha avisat que si els republicans acaben votant en contra, caldrà que "donin explicacions a la ciutadania".

Els passos per intentar convèncer l'oposició perquè avali el tramvia continuen més enllà de l'enquesta i les paraules de l'alcaldessa. Només quatre dies del ple municipal on es votarà sobre el projecte, s'ha celebrat la reunió que va prometre el govern d'Ada Colau amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) perquè ERC i la CUP aclarissin possibles dubtes. També hi ha participat la plataforma Unim el Tram, partidària de la connexió. De rerefons hi ha la qüestió tècnica que més ha fet encallar el projecte: com es renegocien els beneficis que obté Tram davant l'increment de passatgers que suposarà l'extensió del tramvia finançada només amb diners públics.

El portaveu d'ERC, Jordi Coronas, ha defensat que el govern "no ha fet cap pas endavant" i que "res ha canviat" en relació a la setmana passada. Els "cupaires" han advertit del fet que la proposta que manté sobre la taula el govern de Colau "es fonamenta en la bona voluntat" que tingui Tram a l'hora de negociar que la interconnexió del tramvia no tingui repercussió sobre els beneficis actuals de l'empresa concessionària, o sigui que l'empresa no guanyi més amb la interconnexió. En opinió de la CUP, es tracta "d'una pretensió de bona voluntat que genera desconfiança coneixent les relacions clientelars i les dinàmiques de portes giratòries dels darrers quinze anys de gestió privada de la xarxa de tramvia".
 
ERC presenta una bateria de preguntes dirigida a Colau
El grup municipal d'ERC ha presentat aquest mateix dilluns una bateria de preguntes sobre l'enquesta del tramvia dirigida a Ada Colau perquè el govern municipal respongui per escrit. Els republicans demanen qui ha realitzat l'enquesta, i llavors fan un seguit de preguntes apuntant dos escenaris, en funció de si l'ha promogut el govern o una entitat externa.

ERC vol saber, en cas que hagi estat el govern, si hi ha hagut concurs públic per adjudicar-ne la realització, el cost, si respon als valors de neutralitat que ha de garantir qualsevol estudi municipal d'aquestes característiques, per què no s'ha preguntat per l'opinió dels barcelonins en relació al cost i al model de gestió de la infraestructura –un dels principals punts de fricció d'ERC amb el govern- i perquè no s'ha fet en relació a la popularitat d'altres infraestructures com la línia 9 del metro.

En cas que l'enquesta sigui d'una entitat externa, segons afegeixen els republicans, pregunten si el govern municipal sabia de la seva existència, si ha col·laborat en l'execució o finançament, perquè es filtra inicialment com a enquesta de l'Ajuntament, quant tarda el govern municipal a desmentir que fos un estudi municipal i, de nou, si entenen que respon als valors de neutralitat que s'han de garantir des del consistori.
Arxivat a