L'Àrea Metropolitana vol impedir que Uber segueixi operant a Barcelona

El vicepresident metropolità Antoni Poveda defensa no atorgar autoritzacions als vehicles que treballen per a la companyia aprofitant el nou reglament VTC | Els taxistes no preparen mobilitzacions a curt termini però ''vigilaran'' de prop l'actuació de l'empresa, que ha tornat aquest dimarts a la capital catalana

Redacció
13 de març del 2018
Actualitzat a les 16:37h

Un cotxe d'Uber davant la Torre Agbar. Foto: Uber


Just el dia que Uber ha tornat a operar a Barcelona, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, ha recordat aquest dimarts que l'AMB té en tramitació el nou reglament per limitar les llicències de vehicle de lloguer en conductor (VTC), i ha assegurat que pretén impedir que Uber segueixi funcionant a la capital catalana. El reglament implica que els cotxes VTC hauran de tenir també una autorització de l'Àrea Metropolitana per poder circular, i Poveda ha indicat que els negaran als vehicles d'Uber per molt que ja disposin del permís de VTC.

"En aquests moments amb el servei de taxi la demanda està coberta i som partidaris de no donar més llicències per serveis complementaris de taxi", ha assegurat. Un cop entri en vigor la norma, que es podria aprovar entre abril i maig, els vehicles que segueix operant seran sancionats d'acord amb la legislació vigent. Poveda ha recordat que el sector del taxi està regulat i que si no es fa el mateix amb els que li fan la competència el sector es convertirà en una "selva". És per això que, encara que els vehicles d'Uber disposin de la llicència VTC corresponent, hauran de tenir també el permís de l'AMB per seguir treballant a Barcelona.

La regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, ha reivindicat el taxi i ha assegurat que és un servei públic de "qualitat" amb el qual l'Ajuntament està "totalment" compromès. "En tenim prop de 10.500 i l'últim que necessitem és afegir vehicles a l'àrea metropolitana donant un servei que ja s'està prestant amb el taxi", ha afirmat Vidal en declaracions als mitjans. També ha destacat que "un servei amb molts controls per part de l'AMB" i ha recordat que aquest ens està preparant el reglament perquè no se sobrepassin les llicències VTC establertes per l'Estat, és a dir, una per cada 30 taxis. A la capital catalana, per tant, en correspondrien unes 300.

Els sindicats del taxi Élite i Stac no preveuen mobilitzacions a curt termini en contra de la posada en marxa d'Uber a Barcelona. Els dos sindicats coincideixen que ara per ara ''és massa aviat'' per pensar a convocar mobilitzacions i el que cal és ''vigilar'' i estar a ''l'expectativa'' que aquests vehicles compleixin amb la normativa vigent que, entre altres limitacions, els impedeix agafar passatgers pel carrer sense una contractació prèvia.

Élite també recorda que el passat desembre el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va sentenciar que Uber era una empresa de transport com qualsevol altre i per tant tenia les mateixes obligacions fiscals i laborals que qualsevol altra companyia que es dedica al servei públic de transport de persones. Ivan Sesma, d'Élite ha assegurat que aquest mateix dimarts els advocats del sindicat s'han posat a ''vigilar'' l'actuació de la nova plataforma UberX amb la que opera Uber per observar de prop la seva actuació i el compliment de la normativa de transports de viatgers.

Carles Fernández, secretari general de la unió intercomarcal de Barcelona del Sindicat del Taxi (Stac), considera que ''és massa aviat per plantejar-se des del sector del taxi mobilitzacions''. Fernández considera que ara toca vigilar el compliment de la normativa per part d'Uber i observar que no actuen trencant les limitacions que tenen imposades en el seu servei com és per exemple no agafar un servei al carrer sense haver estat contractat prèviament, ni situar-se en zones d'alta densitat de servei a l'espera d'un passatge sense disposar d'un full de ruta assignada.
Arxivat a