​Mobile World Congress: la solució és el problema

Els "smartphones" ocupen una posició central en l'estratègia de la indústria de l’entreteniment perquè pràcticament és impossible planificar res sense ells

01 de març del 2018
Actualitzat el 02 de març a les 16:48h
Una noia consultant el seu «smartphone» al World Mobile Congress
Una noia consultant el seu «smartphone» al World Mobile Congress | José Manuel Gutiérrez
Els telèfons són els dispositius més variats, versàtils i complets que tenim al nostre abast. Amb una capacitat creixent de processament i transmissió de dades, aquests aparells, nascuts per parlar a distància, funcionen com càmeres, receptors de televisió, videoconsoles, reproductors de música, ordinadors, GPS, agendes, moneders, claus... Com hem comprovat en les últimes edicions del Mobile World Congress (MWC) de Barcelona, són objectes socials lligats a la identitat dels usuaris que operen com a sistemes de producció, distribució i consum de continguts, en especial, creatius.

La plataforma portàtil s’ha perfilat en plena crisi com la sortida ideal per al sector de l’entreteniment, la banca i el comerç electrònics, etc.. Aquesta convergència ha prefigurat un escenari òptim perquè els mòbils hagin acabat sent l’essència del negoci i la comunicació híbrids, ja que combinen característiques dels mitjans tradicionals; dels mitjans conversacionals, és a dir, de les eines enfocades a la interacció social; i dels denominats self-media, vinculats a la personalitat del propietari, que els empra en la difusió d’allò que ell mateix genera.

Després d’assolir la maduresa en la connexió de veu als països desenvolupats, les operadores van prendre la iniciativa en la cultura. No obstant, en els últims anys, els grups mediàtics s’han sumat a la batalla per la comercialització de continguts. Canals de televisió, cadenes de ràdio, ciberdiaris, agències de publicitat i altres empreses similars compten amb divisions que tanquen acords milionaris amb operadores i fabricants: Samsung, Sony, Huawei, HTC...
 

Assistents al MWC 2018 Foto: José Manuel Gutiérrez


Entre Kim Kardashian i Star Wars

La convocatòria de 2018 del MWC ha evidenciat que, en aquest conjunt, ocupen un lloc privilegiat els monstres de la Web: Google, Facebook, Youtube… Les aliances es basen en la imatge de marca i en el seu horitzó d’influència. De manera que l’atractiu de les firmes (Armani, Vogue…), els productes (Coca Cola, Barbie…), els personatges de ficció (Star Wars, Disney…) i els famosos (Kim Kardashian, LeBron James…) s’estén als "smartphones".

Els extres de personalització, l’oci i la ficció (sèries adaptades, produccions originals i imaginatives solucions interactives) han constituït per a les indústries culturals una entrada a aquest instrument omnipresent que ja no es tancarà. La incorporació de la intel·ligència artificial i l’aprenentatge automàtic ha aconseguit que aquests estiguin situats en el principi, el centre i el destí de totes les estratègies.
 

El 5G, protagonista del MWC Foto: José Manuel Gutiérrez

Arxivat a