La llibertat del pati i l'ofec de la classe: teatre per donar veu als nens «dolents»

La Cia. El Martell estrena al Teatre Tantarantana "El mar no hi cap dins d'una capsa de sabates", una obra que ens submergeix en els records de tota una generació per fer-ne una revisió crítica

16 de febrer del 2018
Actualitzat el 17 de febrer a les 15:43h

«El mar no cap dins d'una capsa de sabates», de la cia. El Martell Foto: Aitor Rodero


Ho va dir Bertolt Brecht: "El teatre no és un mirall per a reflectir-hi la realitat , sinó un martell per a donar-li forma". I així ho va entomar la Cia. El Martell –una companyia de teatre polític fundada el 2014– per bastir una trajectòria amb gest i discurs, amb el vigor del teatre que té coses a dir i amb la complicitat del risc. Dirigida per Laia Alsina Ferrer, la companyia estrena aquest divendres la seva darrer producció, El mar no hi cap dins d'una capsa de sabates.

El punt de partida és una tirallonga de preguntes que ens faran submergir en allò que vam ser i que ens faran reflexionar, des del sacseig íntim: Com eres de petit? Quins referents aparentment innocents van condicionar el que ets ara? Quins records tens de la teva infància i per què són aquests i no uns altres? Has aconseguit ser aquell futbolista, astronauta o rei del món que desitjaves? Preguntes que són a mig camí de l'aparent llibertat del pati i de la disciplina de la classe.

En cartell al Teatre Tantarantana des d'aquest divendres i fins al 4 de març, El mar no cap dins d'una capsa de sabates indaga en la infància de tota una generació per fer-ne una revisió crítica. "Perquè potser, només potser, l’espai de llibertat que sentíem en els nostres jocs d’infància no era tan ampli com ens pensàvem", sostenen.

La consolidació d'un llenguatge escènic propi

Escrit i dirigit per Laia Alsina Ferrer, flamant guanyadora del darrer Torneig de Dramatúrgia del Temporada Alta, l'obra és el tercer espectacle que la companyia realitza com a companyia estable. "Com a col·lectiu artístic sempre afrontem cada nou projecte com una forma per a consolidar i desenvolupar el llenguatge escènic que ens és propi i que ha definit tots els nostres espectacles", explica la directora.

Sempre buscant nous reptes, El mar no cap dins d’una capsa de sabates segueix investigant en l'espai que existeix "entre teatre de text i teatre físic, entre cos i paraula", la gran marca de la casa. En aquest cas, amés, el procés de creació de l'obra ha tingut com a resultat "un artefacte personal i honest on un joc escènic aparentment boig, però altament pautat, reforça el propi contingut del text", subratlla Alsina. "Al capdavall, la infantesa no és res més que això: un joc aparentment lliure i espontani, però sempre subjugat a unes normes estrictes".

Aquest és el primer espectacle que la Cia. El Martell presenta dins d'El cicló (cicle de companyies independents en residència) i es podrà veure a la Sala Baixos22 del Teatre Tantarantana des del divendres 16 de febrer fins al 4 de març.