Llengua

Supermercats Consum deixa d'etiquetar en català els productes propis

La cooperativa argumenta la decisió per la necessitat de "millorar la llegibilitat"

| 09/02/2018 a les 19:23h
Arxivat a: País Valencià, Supermercats Consum, català, etiquetatge, productes, castellà, plurilingüisme, Consum

El nou supermercat de la cooperativa a Vic. Foto: Consum


Supermercats Consum ha decidit deixar d'etiquetar els seus productes en català. Ara, doncs, passa a fer-ho únicament en castellà. La cooperativa valenciana argumenta la decisió en la necessitat de "millorar la llegibilitat dels seus productes" i assenyala que ho ha fet després de testar-ho entre els seus socis i clients.


La decisió ha provocat crítiques a les xarxes socials, davant les quals Consum ha respost als comentaris assenyalant que es troba present a sis comunitats autònomes i que compta amb més de 700 supermercats. Remarca que, tot i això, com a cooperativa valenciana, continua apostant pel plurilingüisme, tant en l’atenció al client com als seus suports, retolació, megafonia, papereria, correu electrònic i espais digitals. Fonts de la cooperativa han manifestat a l'ACN que l'aposta pel català és "innegable" i han apel·lat a la "sensibilitat històrica" i "l'esforç" al llarg dels anys per la retolació bilingüe, considerant "injusta" la reacció de molts usuaris.
 
Les mateixes fonts han afegit que en la decisió, presa com a cooperativa, ha pesat el factor de la llegibilitat dels productes però també "la univocitat" a causa de les disparitats dialectals en els noms de productes a Catalunya i el País Valencià, que ha provocat que "es ferissin sensibilitats" entre alguns clients. Així i tot han indicat que la mesura és progressiva i que encara es poden trobar productes amb el doble etiquetatge. 

La cooperativa valenciana Consum, amb seu a Silla (Horta Sud), compta amb un total de 680 establiments, 436 propis i 244 Charter i es manté en el sisè lloc del rànquing estatal d'empreses de distribució. El País Valencià i Catalunya representen el primer mercat amb 421 supermercats en municipis valencians i 178 en catalans. La resta de botigues estan localitzades a Castella la Manxa (37), a Múrcia (33), a Andalusia (13) i a l'Aragó (4), segons les dades de la darrera memòria econòmica. 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Caram caram
Anònim, 09/02/2018 a les 19:36
+49
-12
Ja tinc clar a partir d'ara on no en trovareu comprant..........
ANAR A ALTRES SUPERS
ASOR 09-02-2018, 09/02/2018 a les 19:50
+45
-9
No patiu,a mi no em veureu més als vostres supers,hi ha d'altres amb més sensibilitat pels consumidors.
JO U TINC MOLT MÉS CLAR CAL FER-LIS UN FORT BOICOT ALS SUPERMERCATS CONSUM ¿ QUE OPINAN AL RESPECTA DE AIXO EL PDECAT ,, E.R.C. I LA CUP ? N O SON TAN COVARDS QUE NO ELS VOLDRAN MULLAR LA SEVA OBLIGACIÓ ÉS PROTEJIR I DEFENSAR MOLT MILLOR LA NOSTRA LLENGUA CATALANA COSA FA TEMPS O ANYS NO FAN
Josep Pagès i Canaleta de CARDEDEU FALTEN MARQUESINES A LA ESTACIÓ DE TREN I MÉS ZONES VERMELLES EN TENIN POQUES , 09/02/2018 a les 20:05
+19
-13
BOICOT ALS SUPERMERCATS CONSUM JA AVUI MATEIX SENSE ESPERAR A DEMA Tambe BOICOT ALS SUPERMERCATS BON PREU

PER MARXAR DE CATALUNYA PER TRAÏDORS COVARDS I RENEGATS ..
Aixi que fins ara
Anònim, 09/02/2018 a les 20:22
+20
-3
estaveu subvencionats per la Generalitat de Catalunya??
consum???
Anònim, 09/02/2018 a les 20:33
+19
-7
Qui son consum ??
Boicot
Anònim, 09/02/2018 a les 21:48
+32
-5
Pues ja sabem on No anar a comprar res.
es lo que hay.
Anònim, 09/02/2018 a les 23:49
+8
-9
bienvenido a los 40 millones de CONSUM-idores de españa...siempre seran mas que siete millones
jordi puig.
Anònim, 09/02/2018 a les 23:51
+9
-10
los TABARNESES a partir de ahora seremos fieles clientes de CONSUM.

!!visca tabarnia¡¡.
BON PREU
Trucafort, 10/02/2018 a les 00:03
+14
-3
Sempre compro a BON PREU, ESCLAT. Son els millors SOM REPÚBLICA
Paletos independentistas
Anònim, 10/02/2018 a les 00:30
+3
-12
Espabilad que cocomocho esta viviendo del cuento y de todos los idiotas como vosotros, que le lameis el ojete. Vaya borregos catalibanes. Viva el rey y los antidisturbios del 1-O
Els boicots, cots, cots
Consum s'enfonsa, 10/02/2018 a les 05:43
+6
-6
Els boicots no funcionen, no ho han fet amb les BonArea de fora de Catalunya, i no ho faran amb el Consum. Es possible que es tirin enrere, perquè no té gaire sentit però, en tot cas, la gent acabarà anant on li sigui més convenient i pràctic.

No ha funcionat amb els productes catalans i no ho farà amb Consum. Que cadascú faci el que vulgui, els consumidors i Consum. Personalment jo vaig on em convé més, m'és igual al bandera que portin. No aniré a pagar més o comprar pitjor per política.
On és aquella campanya de la Generalitat de Catalunya
Anònim, 10/02/2018 a les 06:29
+7
-3
que deia quelcom així: "En català si us plau"?
On ets Omnium?
No creieu que les coses estan pitjor que quan es proposava la campanya????
no sembla gaie intel·ligent renunciar a la meitat del mercat potencial català...
Anònim, 10/02/2018 a les 07:53
+10
-1
Que vagin fent, jo compro sempre al Bon Preu.
Un motiu més per comprar a CONSUM
B. Runner, 10/02/2018 a les 09:30
+7
-16
Fa temps que compro i són molt simpàtics.
Ara tinc un motiu més per continuar comprant-lis.
El meu suport total.
HI ha altres cadenes catalanes
Anònim, 10/02/2018 a les 10:06
+10
-2
Hi ha altres cadenes molt més respectuoses amb la llengua i amb domicili sociial (ara que es parla de domicilis socials) a Catalunya.
Aquesta "guerra" ha començat a la Ñ, amb el boicot a productes catalans (cava ...)
Cap problema.
Ja podeu tirar portes avall per mi
Ferragut, 10/02/2018 a les 10:41
+12
-3
Mira que s'ha de ser ase . Cooperativa valenciana amb és de 700 establiments ..... a sis comunitats ... Per mi els podeu tancar tots, no hi penso deixar ni un €
No hi diuen res els valencians que defensen la seva pròpia llengua que és el català , encara que molts volen diferenciar-se l'una de l'altre ?
Diguem NO!
Anònim, 10/02/2018 a les 10:43
+14
-3
Potser és el castellà l'idioma que fa il·legible la seva etiqueta. Ja sabem on no anar a comprar. Diguem NO!
¿Se puede ser más ridículo?
bobbie draper, 10/02/2018 a les 11:02
+5
-15
Bien, no consumís porque no está etiquetado en catalán. Cómo se nota lo poquito que salís al resto del mundo... ¿qué haríais si tuvierais que vivir durante un par de meses en otro país? ¿ayunar 60 días con sus noches porque nada está en catalán o cambiar repentinamente de ideología?
Si algo hizo grande a Estados Unidos durante muchos años, fue precisamente su pluralidad; el ver toda una calle etiquetada en chino, la siguiente es español y la más allá en italiano.
La endogamia es algo malo, amigos
ja quadra
Anònim, 10/02/2018 a les 11:54
+12
-2
Ja quadra el fet de no retolar en català. Amb el color del seu logo, ja sabem com pensen. Adéu Consum!!. Ah, i la propera podeu canviar el nom a CONSUMO, ja que us escau més.
Consum
A. Nònim, 10/02/2018 a les 15:39
+1
-0
B.runner / Bobbie
Esteu a la mateixa planta ? La dels mandrils ?
cooperativa?
poll, 10/02/2018 a les 17:41
+1
-0
ho han decidit els cooperativistes??
El personal que m'atenia fis fa poc??
Collons!
Faig be de no entendrel,s quan em parlen esclussivament en castella a les caixes i a reposició.
Entenc perfectament quin mercat tenen
No es el meu
Vaig dir adeu per tracte discriminatori
Ara me'mn adono que no vaig errar
je, je.
Anònim, 10/02/2018 a les 17:44
+1
-2
cualquier empresa vendedora y comercial sabe que 40 millones de CONSUM son muchos mas que 7, para eso tienen buenos economistas.
Oh! benvingut passeu, passeu.
Anònim, 10/02/2018 a les 17:49
+0
-0
No se si fa mes mal al canvi de seu social o un tema de llengua. Una cosa es que vinguin empreses de fora (benvingudes siguin, incloses les espanyoles) i altra cosa es que empreses creades aquí reneguin de la seva terra on han nascut productivament aquí. El cas mes curiós es la famosa ESTRELLA DORADA (el mon al revés)
@bobbie 11:02
Anònim, 10/02/2018 a les 18:09
+1
-0
Si no exigim que s'etiqueti en català a casa nostra pots dir-me a on ho hem de fer? ah! a enlloc. Sort que el que està a favor de la pluralitat ets tu!
Visca BONPREU I ESCLAT
Anònim, 10/02/2018 a les 18:36
+4
-0
Hi ha altres cadenes molt més respectuoses amb la llengua
Al de les 19:50
Anònim, 10/02/2018 a les 20:06
+1
-1
ANAR A ALTRES SUPERS?
No hi ha gaires més que rotulin els productes en català