El Consell de la Informació adverteix Bibiana Ballbè per vulnerar el Codi Deontològic

Prospera una denúncia del periodista Xavier Borràs que també li toca el crostó a Mònica Terribas i a TV3.

per NacióDigital, 15 d'abril de 2010 a les 18:48 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 d'abril de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La història es remunta al setembre de 2009 quan El Periódico de Catalunya va iniciar una forta campanya publicitària, amb espots també a TV3, d'unes joies que regalava (amb el sistema de cupons) i que anunciava  Bibiana Ballbè amb el lema, en la versió catalana, «T'agrada la meva ànima?», amb la circumstància afegida que Ballbè va ser (fins al 31 de desembre d'aquell any) la presentadora, junt amb el periodistaToni Puntí, del programa Ànima del Canal 33.

Borràs, que va presentar la queixa al CIC a mitjan novembre de 2009, considerava del tot abusiu que una periodista es prestés a utilitzar el nom d'un programa per promocionar un producte i igualment reclamava que es retirés l'esmentada campanya immediatament, ja que es vulnerava el punt 7 i l'Annex 4 del Codi Deontològic, precisament els punts que el ple del CIC, celebrat el passat 11 de març de 2010, va acordar per unanimitat que va vulnerar la presentadora vallesana Bibiana Ballbè.

Un cop demanades a TV3, per part del Consell, les al·legacions pertinents, la directora, Mònica Terribas, va fer notar que la campanya publicitària d'El Periódico de Catalunya sobre les polseres Alma ja havia finalitzat i que s'havia emès a través de Televisió de Catalunya sense la necessitat d'establir cap conveni específic. Terribas també va manifestar que la conductora del magazín cultural Ànima, Bibiana Ballbè, que protagonitzava l'anunci, ja no estava vinculada a l'esmentat programa.

El punt 7 del Codi Deontològic especifica que «no s'ha de simultaniejar l'exercici de l'activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació, com la publicitat, les relacions públiques i les assessories d'imatge, ja sigui en l'àmbit de les institucions o organismes públics, com en entitats privades». A més, la Recomanació sobre el criteri 7 del codi Deontològic recollida en l'Annex 4 especifica que «l'exercici de la professió periodística és, per principi, èticament incompatible amb el desenvolupament simultani d'activitats o serveis retribuïts en l'àmbit de la publicitat o la propaganda comercial i en qualsevol de les seves manifestacions i suports». Pel fet d'aparèixer en l'anunci, doncs, ja existeix una clara vulneració del Codi Deontològic i, a més, la utilització del nom del programa constitueix una evidència de la simultaneïtat de funcions al·ludida. 

Segons la ponència del Consell, hauria de ser TV3, en tot cas, «qui hauria d'emprendre accions legals, si ho considerés pertinent, per la indeguda utilització de la marca d'un programa en un anunci aliè a l'empresa televisiva». Per als ponents del Consell la directora Mònica Terribas només «va intentar el·ludir les possibles responsabilitats de la cadena televisiva», que van resultar irrellevants davant dels fets comentats. Les al·legacions de TV3, «semblen comportar una alarmant falta d'interès en relació al compliment o incompliment del Codi Deontològic per part dels seus periodistes».

De conformitat, doncs, amb la ponència, el Ple del CIC va acordar, per unanimitat, que per «la participació de la periodista Bibiana Ballbè en l'esmentat anunci existeix una clara vulneració del criteri 7 que diu que no s'ha d'acceptar mai retribucions o gratificacions de tercers per promoure, orientar, influir o haver publicat informacions o opinions. En tot cas, no s'ha de simultaniejar l'exercici de l'activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació, com la publicitat (…)», i Annex 4 del Codi Deontològic, segons el qual «aquest principi és extensible a la prestació de serveis d'imatge, consultoria o assessoria, entitats o organismes privats i públics, excepte en casos justificats d'assumptes de la pròpia funció periodística quan no hi hagi ànim de lucre ni es faci en canvi de la percepció de retribucions».

El periodista Xavier Borràs s'ha mostrat molt satisfet d'aquest acord i ha manifestat a Nació Digital que «és hora de denunciar i d'aturar els qui, fan servir el trampolí dels mitjans públics i de les instiitucions, per als seus propis i espuris interessos. També, cal denunciar als qui ho permeten, per activa o per passiva. El germen de la corrupció s'ha de desinstal·lar de la nostra consciència nacional».

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Arxivat a:
Mitjans
Participació