El jutge clou la investigació de l'accident entre un pesquer i un mercant rus al port de Barcelona

En el sinistre van morir dos mariners | Encausats el primer oficial del Midvolga 2 i el patró d'El Fairell

Redacció
19 de gener del 2018
Actualitzat a les 10:14h

El primer oficial i el capità del mercant rus sortint de la Ciutat de la Justícia Foto: ACN


El jutjat d'instrucció número 19 de Barcelona ha donat per acabada la investigació de l'accident al port de la ciutat d'un mercant rus amb un pesquer el passat mes de març, en què van morir dues persones, i manté com a encausats el primer oficial del Midvolga 2 i el patró d'El Fairell. En canvi, considera que no hi ha indicis racionals que el capità del mercant rus hagués incorregut "en algun tipus de conducta imprudent", ja que en el moment de l'accident havia deixat la navegació a càrrec del primer oficial, i acorda el sobreseïment provisional de la causa contra aquest tercer investigat.

El jutge estableix que el primer oficial del Midvolga 2 va ser qui "no va adoptar les precaucions necessàries i exigibles per ubicar correctament la posició del pesquer, el rumb d'ambdós i advertir el risc d'abordatge". Pel que fa al patró del pesquer, el jutge considera que no va mantenir "la vigilància deguda de la navegació".

El mercant rus Midvolga 2 va envestir el 20 de març passat davant el port de Barcelona el pesquer El Fairell, en què viatjaven quatre mariners. Dos d'ells van morir i els altres dos van resultar ferits, un dels quals és el patró. "Ens trobem davant un supòsit de concurrència de culpa d'una de les víctimes", precisa el jutge instructor en la interlocutòria amb què conclou la investigació. 

El jutge assenyala que el patró d'El Fairell, si bé no li corresponia realitzar maniobra d'evasió segons la reglamentació marítima, no va mantenir la "deguda vigilància de la navegació" i que "no va adoptar cap mesura per intentar evitar l'abordatge o minimitzar-ne les conseqüències". 

Pel que fa al primer oficial del Midvolga 2, que en el moment de l'accident havia assumit el control de la nau, el jutge relata que va visualitzar el pesquer "manualment i amb ajuda dels instruments tècnics de navegació, que podrien tenir una deficient instal·lació i per tant no reflectir fidelment la situació real". El jutge recull que el primer oficial va mantenir el mateix rumb i velocitat "sense advertir risc de col·lisió malgrat que el rumb d'ambdós conduïa a una situació d'encreuament amb una elevada probabilitat d'abordatge" i que no va reaccionar "fins que la col·lisió era ja imminent". En aquest moment, el primer oficial va intentar evadir el pesquer i va encendre les alarmes acústiques, que "no van evitar l'abordatge final". 

En canvi, el jutge constata que el capità del Midvolga 2 havia baixat del pont de comandament per dinar i havia deixat el primer oficial a càrrec de la navegació. Segons la interlocutòria, "tampoc consta que el capità del buc tingués cap tipus de responsabilitat derivada d'una probable deficient instal·lació o funcionament dels aparells tècnics d'ajuda a la navegació". En el moment de l'accident, cap a les 3 del migdia, el mercant rus sortia per la bocana sud del port mentre que el pesquer operava en maniobra de recalada a la bocana nord. 

El jutge dona per acabada la instrucció i trasllada les actuacions al ministeri fiscal i a la resta de parts acusadores perquè en el termini d'un mes formulin l'escrit d'acusació i demanin l'obertura del judici o bé el sobreseïment de la causa. 

Els cossos dels dos mariners morts en l'abordatge del mercant rus al pesquer El Fairell no es van poder recuperar fins tres i quatre dies més tard de l'accident. Els dos mariners havien desaparegut com a conseqüència del fort xoc i Salvament Marítim va necessitar una nau i un robot subaquàtic especials per localitzar-los. Un dels dos mariners vivia amb la seva família a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 34 anys i era de nacionalitat marroquina. L'altre pescador vivia a Arenys de Mar, tenia 37 anys i era d'origen senegalès.
Arxivat a