Barcelona: Sagrera

​La Sagrera, la història que no s'acaba mai: una dècada d'obres i dues de reivindicacions

La reactivació de la construcció de l'estació que ha portat l'arrencada del 2018 era un dels principals esculls pendents a Barcelona en infraestructures | L'Ajuntament demana que les obres avancin a bon ritme, i els veïns són escèptics: "Ens han enganyat moltes vegades"

per Jordi Bes, 14 de gener de 2018 a les 13:30 |
Un tren passa per davant de les obres de la Sagrera aturades | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de gener de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Barcelona ha començat l'any amb una bona notícia per a la ciutat. La construcció de l'estació de la Sagrera s'ha reactivat després de tres anys llargs d'estar aturada. La primera pedra dels treballs es va posar el 21 de juny del 2010, però a la zona ja s'hi treballava des del 2008. Han passat deu anys des que s'hi va començar a moure alguna cosa, i més de 20 de reivindicacions veïnals, però a la Sagrera encara hi ha un gran forat flanquejat per estructures de formigó. I les vies van al descobert a bona part de l'àmbit que divideix els barris de Sant Andreu i Sant Martí, quan s'han de tapar per fer-hi un gran parc.

L'històric líder veïnal Josep Barbero, de l'Associació de Veïns de la Sagrera, dona fe de com han viscut al barri tot el procés. El 1998 van crear la Plataforma Cívica La Sagrera-Estació 2004, i que ja era tota una declaració d'intencions perquè es complissin els primers terminis del projecte, que ja es reivindicava a l'època dels Jocs Olímpics del 1992, rememora. Però les primeres obres no van començar fins fa 10 anys. En total són més de dues dècades d'aspiracions frustrades. "Mira si fa temps que esperem", subratlla.


L'origen de la paralització dels treballs de la Sagrera cal buscar-lo en la investigació per presumptes irregularitats vinculada a la construcció de l'estació. Cal remuntar-se al 2014 per trobar les primeres sospites d'irregularitats. La Guàrdia Civil va realitzar les primeres detencions per la presumpta malversació de fons, i en què es van implicar membres de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i de la constructora Corsán Corviam, ara integrada a Isolux Corsán. La Fiscalia Anticorrupció sospitava que s'hauria comès un frau de 6 milions d'euros, però un informe del Tribunal de Comptes fet públic el març passat ja revelava pagaments irregulars de 133 milions.

Foment va optar per aturar les obres, i ara ja feia tres anys llargs que a la Sagrera no s'hi movia res. En l'informe del Tribunal de Comptes s'exposava que s'havien detectat preus inflats de fins al 18%, pagaments d'obres no realitzades, terminis incomplerts sense justificació fins a terminis que arriben a l'any i contractes menors adjudicats a dit. El ministeri s'ha passat mesos analitzant com continuar el projecte, però havia descartat haver de rescindir els contractes d'obres per tornar-los a adjudicar, excepte en una de les actuacions, l'estació de Sant Andreu Comtal, la construcció de la qual segueix aturada.
 

Íñigo de la Serna i Ada Colau l'abril del 2017 a l'Ajuntament. Foto: ACN


La reactivació de les obres de la Sagrera es va gestant des de fa molts mesos. Just a principis d'abril el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, es va comprometre amb l'alcaldessa, Ada Colau, al fet que abans de l'estiu hi tornaria a haver màquines treballant, i es va apostar un cafè amb ella.


El 20 de juny es van iniciar els treballs del col·lector Prim, un pas essencial del projecte. De la Serna havia complert el compromís un dia abans d'iniciar-se l'estació més calorosa de l'any, va recordar llavors el titular de Foment, i això tenia premi. "El ministre s'ha guanyat un cafè", va reconèixer la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz.

Foment preveu acabar l'estació el tercer trimestre del 2020

De la Serna no pot dir el mateix sobre la represa de l'estació. Aquell 20 de juny es va comprometre a reiniciar-les el setembre i que el tercer trimestre del 2020 "podrien arribar a estar finalitzades les actuacions". El cert és que han començat el gener, cosa que no impedeix que a Foment mantinguin el termini en la línia del que va oferir el ministre: que com a mínim les grans actuacions per aixecar l'estació estaran el tercer trimestre del 2020. La inversió del projecte de la Sagrera arribarà als 841 milions d'euros.

Colau va celebrar la reactivació de les obres amb una piulada al Twitter "Després de molt insistir, i de moltes promeses incomplertes per diversos ministres, avui es reprenen per fi les obres a l'estació", va manifestar l'alcaldessa, que va afegir que els veïns es mereixen "que avancin ràpid per recosir els barris afectats".

Sanz va criticar els retards de Foment, però també va apuntar: "Ara que això no ho aturi ningú i que les obres continuïn a un bon ritme per poder finalitzar-les en una data propera". Sobre Sant Andreu Comtal, va reiterar que "si el projecte no es pot tirar endavant, cal rescindir-lo i que es torni a licitar".
 

Janet Sanz i Íñigo de la Serna a les obres del col·lector Prim. Foto: ACN


Els veïns, que són els primers afectats pel forat de la Sagrera, reconeixen que són "escèptics" sobre l'evolució del projecte. "Ens han enganyat moltes vegades", recorda Barbero, que no amaga la seva insatisfacció per com ha anat tot plegat: "Tenim motius per estar emprenyats i decebuts".

S'hi suma el dèficit històric d'equipaments al barri, mancat del mínim indispensable en relació a la seva població. Barbero va tancar un pacte el 2011 amb Jordi Hereu d'alcalde per revertir-ho amb la creació d'una trentena. Se n'han fet de nous, però s'avança al ralentí. A més a més, l'anhelat parc sobre les vies encara haurà d'esperar.

El panorama a la Sagrera no és gaire alentidor. Les persianes abaixades de comerços tancats conviuen amb les grans tanques que delimiten les obres i la reducció dels passos per creuar la ferida que deixen els treballs i les vies. I en algun d'existent, com el del carrer Josep Soldevila, cal superar nombroses escales i "depèn de quines hores fa por passar-hi", relata el dirigent veïnal. Fins i tot hi ha hagut queixes per les plagues de rates que surten de la zona d'obres. Malgrat tot, els veïns també tenen motius per alegrar-se, a més de la reactivació de l'estació: fa poc han començat les obres del complex esportiu del Camp del Ferro.
 
La cronologia de la Sagrera
La primera pedra de l'estació de la Sagrera es va posar el 21 de juny del 2010, però a l'àmbit ja s'hi treballava des del 2008 després de més d'una dècada de reivindicacions veïnals. Abans i després s'han succeït els convenis i revaloritzacions del cost de l'estació: dels 335 milions d'euros de l'any 2002 al màxim de 650 milions del 2013. S'ha redimensionat la mida de la infraestructura, i s'ha descartat la construcció d'un edifici icònic de l'arquitecte Frank Gehry, conegut com la Núvia. Les irregularitats detectades el 2014 van implicar l'aturada dels treballs. El juny va endegar-se una actuació necessària, el col·lector Prim, però els de l'estació no s'han reprès fins a l'arrencada d'aquest 2018.
 

Les obres del nus ferroviari han deixat una ferida oberta. Foto: Adrià Costa

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació