Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

Barcelona: anàlisi

​Amb el CIE obert, la Model tancada i la Sagrera en «stand by»: així es clou el 2017 a la Barcelona de Colau

En el darrer any la capital catalana ha vist desencallar una reivindicació històrica com la clausura de la presó, però alguns projectes estratègics segueixen sense avenços

per Jordi Bes, 31 de desembre de 2017 a les 09:30 |
Obres aturades de l'estació de la Sagrera | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 de desembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El 2017 ha estat un any difícil per a Barcelona, i s'ha fet notar també en els projectes que segueixen pendents. Les coses s'han complicat sobretot a partir de l'atemptat gihadista de la Rambla del 17 d'agost. A més de l'impacte d'aquesta acció terrorista, la ciutat ha estat l'epicentre de les conseqüències del procés català. L'activitat institucional s'ha vist afectada i s'han reproduït múltiples accions de protesta al carrer. S'hi ha sumat la celebració de les eleccions catalanes del 21 de desembre: qualsevol convocatòria electoral implica aturar noves decisions.

Entremig també s'ha produït el trencament del govern municipal d'Ada Colau, que ha expulsat el PSC pel seu suport a l'aplicació de l'article 155 de la Constitució, una mesura que ha tingut la finalitat de reprimir el procés català. Malgrat el context, l'any ha acabat amb velles reivindicacions ateses, com el tancament de la Model, però hi ha actuacions estratègiques que segueixen encallades, com la construcció de l'estació de la Sagrera, que segueix paralitzada des de fa més de tres anys.

Projectes desencallats el 2017:

Tanca la presó Model

El camió dels Mossos amb els darrers 12 interns abandona la Model. Foto: Adrià Costa


Si hi ha una decisió que implica un abans i un després a Barcelona ha estat el tancament el juny de la presó Model. Ubicada al carrer Entença, en un espai equivalent a dues illes de l'Eixample, feia 113 anys que s'havia inaugurat. El 10 de gener, i pocs dies després del pacte per fer arribar la línia 10 del metro a la Zona Franca, la Generalitat i l'Ajuntament van firmar un altre conveni per clausurar la Model, i en cinc mesos ja s'havia executat el tancament. S'ha fet en un temps rècord, sobretot si es té present que com a mínim des dels anys 60 es deia que la presó marxaria d'allà i des del 2001 les dues administracions havien firmat diversos acords que mai s'havien fet realitat. El consistori ha rebut fa uns dies les claus de les instal·lacions –el context polític ha evitat una cerimònia formal, però les ha tingut abans d'esgotar-se el termini del 31 de desembre-, han indicat a NacióDigital fonts municipals, i preveu començar a desplegar ja els nous usos.
Fre al creixement turístic

Un grup de turistes prenent el sol al costat del Maremagnum. Foto: Adrià Costa


L'últim any ha estat un punt d'inflexió pel que fa a la gestió turística de la ciutat. Posar fre al creixement descontrolat de visitants era una de les promeses del govern d'Ada Colau, i el març va entrar en vigor el pla d'allotjaments turístics (PEUAT), que foragita els nous hotels a les zones més perifèriques de la ciutat. La mesura no ha estat exempta de polèmica, i el Gremi d'Hotels l'ha recorregut. En tot cas, no impedirà que es puguin obrir més de 9.000 places d'allotjament que el consistori ha hagut de permetre perquè els promotors dels nous establiments tenien drets adquirits d'abans del mandat de Colau. Moltes de les noves places que han esquivat les limitacions estan en barris on el PEUAT obliga al decreixement turístic, com ara a Ciutat Vella.
Lluita contra la pol·lució

Senyalització de la Zona de Baixes Emissions, a la Ronda de Dalt. Foto: Adrià Costa


Les administracions han començat a prendre's amb seriositat la lluita contra la contaminació atmosfèrica, a la qual atribueixen unes 3.500 morts prematures anuals. L'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana, els municipis d'aquest àmbit i la Generalitat han pactat les mesures per fer-hi front, i que s'aplicaran gradualment. Una de les que pot tenir més efecte és la prohibició que es pot activar des de l'1 de desembre: quan el Govern declari un episodi de contaminació no podran circular els cotxes i furgonetes que generen més pol·lució a gairebé tota la ciutat –a la Zona de Baixes Emissions (ZBE)-. A més, s'encarirà en 2 euros/l'hora el preu de l'àrea verda i la zona blava per als no residents que tenen els vehicles més contaminants. L'any 2020 ja no podran circular mai per la ZBE els vehicles ja afectats per aquestes mesures.


Projectes pendents de resoldre:

Lloguers pels núvols

Anunci de pisos de lloguer en un bloc de la Vall d'Hebron. Foto: Adrià Costa


Ja fa un any que es va evidenciar la pujada desorbitada dels lloguers, que ja són més elevats que en els moments àlgids d'abans de la crisi. Avui trobar pis a Barcelona és més difícil que mai, i qui té la sort de localitzar-ne un rarament pagarà gaire menys de 1.000 euros per un immoble en condicions. Les mesures que s'han començat a implantar per ara no serveixen per intervenir en el mercat i aconseguir que es frenin els preus. L'Ajuntament va aprovar el gener el nou pla de l'habitatge, que contempla una multiplicació dels pisos de lloguer assequible, però no s'executaran a curt termini. Per la seva banda, la Generalitat va posar en marxa el juny l'índex de preus del lloguer, però amb caràcter merament orientatiu, i va deixar per més endavant els incentius per rebaixar-los, cosa que ha deixat la iniciativa sense efecte real. Ha acabat el 2017 i encara no s'han implantat.
El CIE segueix obert

El CIE de la Zona Franca ha estat un dels focus d'enguany. Foto: Adrià Costa


El tancament del Centre d'Internament d'Estrangers (CIE) de la Zona Franca és el principal conflicte obert que Colau manté amb el govern espanyol, que ha desacatat les ordres de l'Ajuntament de precintar les instal·lacions. El xoc ha entrat en una nova dimensió, i és que el 24 d'octubre el consistori va donar el primer pas per presentar un recurs contenciós administratiu a l'Audiència Nacional, segons fonts municipals, i fer així que sigui un jutjat el que obligui l'Estat a clausurar el CIE. Llavors el govern de Colau va presentar l'escrit previ que ara li permetrà formular la demanda. Mentrestant, l'Ajuntament ha creat el document de veïnatge, que serveix per acreditar l'arrelament amb la finalitat d'evitar l'expulsió del país de barcelonins o el seu ingrés al CIE. El consistori ja ha rebut 700 sol·licituds en un mes per obtenir-lo.
Sense Sagrera ni tramvia

El Tram a la part alta de la Diagonal. Foto: Jordi Jon Pardo


Dues de les grans actuacions de transport públic pendents es troben en estadis diferents, però tenen en comú que romanen bloquejades. La construcció de l'estació de la Sagrera no s'ha reprès, malgrat la promesa del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que les obres de l'estructura es podrien reactivar a finals de setembre i acabar-se a finals del 2020. Des de fa uns tres anys que les obres estan aturades per presumptes irregularitats. L'últim termini era que els treballs tornessin a posar-se en marxa durant el novembre, i tampoc s'ha complert. Per a l'altre gran projecte, la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal, encara no hi ha acord al consistori. El govern de Colau sosté que encara hi ha temps perquè les obres comencin abans d'acabar el mandat, que s'esgota el maig del 2019, però el temps per fer-ho possible aviat s'esgotarà.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació