Així es va cuinar l'espot de la CUP

Videojocs, metàfores, la viquipèdia i l'scrabble omplen l'espai electoral del partit de l'esquerra independentista per explicar com s'ha de construir la República

08 de desembre del 2017
Actualitzat a les 14:34h
Imatge de l'espot de la CUP.
Imatge de l'espot de la CUP.

El nou espot de la CUP no és, ni s'assembla, al de la passada legislatura. Anaven lents perquè anaven lluny, que va completar-se amb la pel·lícula Ara comença el mambo, va ser un èxit que es va fer viral a xarxes amb més de 800.000 visites. El nou tutorial de campanya sobre sobirania potser no aconseguirà xifres tan elevades, tot i que amb només tres dies ja s'han aconseguit més de 100.000 visualitzacions. Però, com es va cuinar aquest nou espot?

La primera pregunta que s'hauria de respondre és el motiu del canvi de rumb audiovisual del partit de l'esquerra independentista. La resposta és simple, segons expliquen. Les raons són essencialment temporals. "Aquestes eleccions han estat convocades amb un mes i mig i, per tant, no tenim temps", apunten, tot puntualitzant que "no són unes eleccions normals". A més, afegeixen, i per tal de justificar aquesta excepcionalitat, la CUP no volia "continuar amb la imatge que s'havia donat", i per això va apostar per un espot més clar i didàctic. 

"Les ficcions estaven molt bé", relaten, però en aquest moment "s'havia d'explicar la situació perquè la gent fos conscient de què significava la sobirania". I què millor que un tutorial apel·lant el públic perquè se senti sobirà? Empoderament, autogestió, lluites populars i victòries enfront de crítiques d'adoctrinament, radicals i feminazis o "tòpics" com els dels problemes reals. Entremig, unicorns, arcs de Sant Martí i Pulp Fiction. Una sèrie d'icones que apel·len els partits reformistes i constitucionalistes. "La possibilitat de pactar ja no existeix", sentencien.

La CUP s'acosta als no independentistes

Metromuster, la cooperativa productora del documental Ciutat Morta, conjuntament amb l'equip de comunicació i argumentari de la CUP n'han estat els ideòlegs. "Volíem posar de manifest que moltes vegades s'ataca l'independentisme dient que és excloent", han explicat, i amb aquest espot, un dels objectius és instar un públic que no és necessàriament independentista.

Videojocs, metàfores, la viquipèdia i l'scrabble. Coses normals de gent normal. Un espot amè i positiu que se'n riu de sí mateix, amanit al ritme de Txarango. Una bona solució per sortir del pas a una campanya, asseguren, excepcional, on la CUP posa el focus en les accions populars i unilaterals, i es fixa l'accent en la desobediència.