Procés català: anàlisi

Puigdemont pot tornar a Catalunya?: els efectes de la retirada de l'euroordre

El perill de detenció del president i els consellers a l'exili no ha desaparegut amb la retirada per part del Suprem de l'ordre europea

La justícia belga aixeca les mesures cautelars a Puigdemont i els consellers

| 05/12/2017 a les 14:20h
Especial: Nació Destacat
Arxivat a: Política, Junts per Catalunya, Pablo Llarena, eleccions Parlament 2017, Tribunal Suprem, Carles Puigdemont, procés català
Carles Puigdemont, entrevistat per NacióDigital | Delmi Álvarez
Gir inesperat en la persecució judicial dels dirigents polítics catalans que van impulsar el procés sobiranista. El Tribunal Suprem ha retirat la petició perquè Bèlgica executés l'extradició a Espanya del president de la Generalitat, Carles Puigdemont -cessat per l'article 155 de la Constitució-, així com dels consellers igualment destituïts Meritxell Serret, Toni Comín, Lluís Puig i Clara Ponsatí.

El magistrat Pablo Llarena tem que la justícia belga, encarregada de revisar el cas abans de confirmar l'extradició dels membres del Govern exiliats, limiti l'abast de la seva investigació i la possibilitat de jutjar Puigdemont i els consellers per tots els delictes que se'ls imputa: rebel·lió, sedició, malversació i desobediència. Llarena constata que, d'acord amb les normes de la Unió Europea (UE), Bèlgica podria denegar l'extradició o limitar-la "si els fets que la motiven no són constitutius de delicte" d'acord amb les seves lleis.

El magistrat també argumenta que aquest factor podria generar una resposta contradictòria perquè la resta de consellers que sí que han atès els requeriments de la justícia espanyola podrien ser jutjats i investigats per tots els delictes que se'ls imputa. Estarien "en pitjor dret que els que es troben fugats", apunta Llarena. Què implica per a Puigdemont i la resta de consellers que estan a Brussel·les aquest nou escenari? Aquí ho resumim:

Hi ha possibilitats que Puigdemont torni a Catalunya?

L'advocat de Puigdemont, Jaume Alonso-Cuevillas, ha assegurat que la novetat en la investigació no implica que el president recuperi la llibertat de moviments al 100%. El lletrat defensor ha explicat a RAC1 que "un cop posi un peu a Espanya el detindrien immediatament". Això allunyaria un possible retorn de Puigdemont a Catalunya. El perill de detenció del president i els consellers a l'exili no ha desaparegut amb la retirada de l'euroordre.

Fonts del Suprem confirmen que l'ordre de detenció d'àmbit estatal segueix vigent i, per tant, la policia podria detenir el president de la Generalitat just després de creuar la frontera per posar-lo a disposició del magistrat Llarena, que hauria de decidir si l'empresona. L'advocat de Puigdemont, tanmateix, l'ha vist "capaç" que vingui a votar. "Ell coneix les conseqüències però també té un compromís polític ferm", ha subratllat. En una entrevista a NacióDigital, però, el president no es va mostrar favorable a venir a Catalunya a votar.

La retirada de l'euroordre rebaixa la pressió judicial?

La causa per rebel·lió segueix el seu curs a l'estat espanyol però la retirada de l'ordre europea d'extradició previsiblement modificarà la situació de Puigdemont i els consellers a Brussel·les. Cuevillas ha explicat que el president deixarà d'estar sotmès a les mesures cautelars" que va establir la justícia belga i, fins i tot, ha obert la porta a l'arxiu del procediment en aquest país. El lletrat ha detallat, per exemple, que fins ara Puigdemont i els consellers havien "d'enviar un correu electrònic abans de les 9 del matí informant d'on estarien durant el dia".

S'allargarà l'estada del president i els consellers a Bèlgica?

La retirada de l'ordre de detenció europea no ha d'escurçar necessàriament l'exili a Bèlgica de Puigdemont, Serret, Comín, Puig i Ponsatí. Tot i això, sí que els dona més llibertat. Segons ha puntualitzat el magistrat Llarena en una providència, també ha retirat les ordres internacionals de cerca i captura. De manera, que el president i els consellers es podrien moure per fora d'Espanya amb certa tranquil·litat, segons fonts judicials.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Impressionant
Anònim, 05/12/2017 a les 15:09
+47
-23
Aixi el Sr. Llanera te por de fer el ridicul devant Europa. Dons amb aquesta actitut reconeix que la justicia Expanyola no cumpleix els requisitits juridics de l'Unio Europea.
Si te problemes per jutjar amb igualtat a tots, ja sap el que te que fer, seguir les pautes de Bélgica, que aquesta justicia si contempla el deret de la Comunitat Europea, deret Universal, i separacio de poders.
Vigilia Sr. Llanera, a veure si encara fotarán Espanya dfora de la UE.
PD, per cert, qui pagará les costes dels jutjar Belgas. Proposo que es pagui de la nómina del Jutge Llanera, la jutgesa Lamela, i el Ministre de Justicia
En pelotas y en Bruselas
Embotits de proximitat; com a casa, enlloc, 05/12/2017 a les 15:48
+45
-37
A ver, queridos independentistas, permitidme unas someras puntualizaciones, con el "somriure als llavis". De entrada, dejad que os diga que llevo un par de horas riendo al leer, en foros y redes sociales, vuestros comentarios. Padecéis de lo que en psicología se denomina "disonancia cognitiva": sólo entendéis lo que cuadra con vuestros rígidos esquemas. La maniobra del juez Llarena es un mamporro de los que hace saltar premolares y molares. Ahora, al retirar la orden de captura y extradición (excepto en España), Puigdemont y los exconsellers son auténticos prófugos: no pueden pisar territorio español, porque serán detenidos de inmediato; el día que se les juzgue, se les podrá acusar de desobediencia, prevaricación, sedición y rebelión (el lote completo, 30 añitos o más y la del pulpo); no podrán intervenir en la campaña presencialmente, dejando a la lista JxCat descabezada y en pelotas. Lo mismo pasa con Junqueras. ¿Es eso una victoria? Ay, déu meu...
vente pa España, Puchi!
Anònim, 05/12/2017 a les 15:50
+33
-36
Por supuesto que puede. De hecho tiene una suite reservada en Alcalá Meco durante los próximos 15 años. Los españoles (sobretodo los catalanes) te estamos esperando con los brazos abiertos.
Es sencillo de entender.
Inadaptado, 05/12/2017 a les 15:54
+29
-35
Con la jugada maestra del sr Juez Llarena, Puigdemont tiene dos opciones: seguir como un cobarde en Bélgica, o volver a Barcelona, siendo detenido en cuanto baje del avión por la Guardia Civil. Ahora el problema pasa a sus manos. Buena suerte, Puigdemont, pero tu destino es pudrirte en la cárcel, como ya están haciendo Junqueras, Forn y los Jordis.
Apreciació,
un senyor antic, 05/12/2017 a les 15:58
+24
-18
Com en el seu dia va comentar la premsa anglesa, The Times, son els presoners de Rajoy i per tant son els seus peons en l'estrategia juridico-politica que esta fent, mentres construeix una" causa general" com la que va fer el franquisme, i abans la Santa Inquisició, recoredenm que la brutal repressió de Flandes es va fer dictaca por el "Tribunal de Tumultos", del qual es hereu l'Audiencia Nacional, abans Tribunal de Orden Publico, per aixó necessitem reduïr els ciutadans que hem donat i donem suport al legitim govern, a subjectes sense voluntat propia, "abducidos", es a dir una negació radical del concepte de democracia i de titularitat de drets, els drets son de "cadasqun dels ciutadans per naixement" d'acord a la declaració Universal del Drets Humans i la seva titularitat, en resum ; L'Estat Español crea un "Gulag Juridic a Catalunya", aplica una suspensió de drets disfressada de normalitat i beneïda pel PP, PSOE-PSC i Ciudadanos, l'unic antidot d'aquesta situació es DEMOCRACIA, tots els que estem en aquest camps de joc," esl NO-155" a votar massivament, es la unica via de sortida del Gulag.
Espanya, no és ni un Estat de Dret ni una Democràcia
Vicenç Ramoneda, 05/12/2017 a les 16:07
+29
-19
A Espanya és el Poder Executiu qui tria al Poder Legislatiu (en la pràctica) i al poder judicial (en la teoria i en la pràctica), i per això el Poder Legislatiu i el Poder Judicial són simples titelles del Poder Executiu. Un país que viu en aquestes condicions, com és el cas d'Espanya, no és ni un Estat de Dret ni una Democràcia.
No se lo esperaban
Anònim, 05/12/2017 a les 16:15
+38
-34
Me parece que el juez Llanera le ha ganado la partida al "juez estrella" belga.
Muy bien
Anònim, 05/12/2017 a les 16:25
+32
-20
Así nos evitamos que vuelva.
Mai et deixaran de sorprendre
Anònim, 05/12/2017 a les 16:29
+22
-17
Què el president no torni pas. És molt més útil per la causa de la llibertat a l'estranger que a una pressó. I si a l'entramat judicial espanyol ja li està bé, doncs tots contents. Ah! I la Colau i el Garcia dient que s'ha acabat el procés! I l'altra comptant feixistes. És que se superen dia a dia.
Allá ellos
Anònim, 05/12/2017 a les 16:33
+17
-9
Ahora los independentistas belgas ya saben que no hay ninguna ley que les impida hacer una DUI, con absoluta impunidad.
ESCAC I MAT
Anònim, 05/12/2017 a les 16:42
+26
-7
Amb la retirada de la euroordre Puigdemont nomes té dues opcions:
a)quedar-se a Begica i no prendre possessio , si guanyes la presidencia
b)tornar al Parlament per prendre possessio, si guanyes la presidencia, i ser detingut i empresonat.
L'independentisme català ha estat decapitat.
(A España es pot pensar el que es vulgui. Però no fer-ho!)
Absurde et incompréhensible
Anònim, 05/12/2017 a les 16:46
+10
-12
@1509
Anònim, 05/12/2017 a les 16:49
+28
-17
Con su comentario demuestra el grado de conocimiento de derecho que tiene, nulo. Esto no se trata de cumplir con no sé qué requisitos jurídicos de los que usted habla, simplemente hay delitos que existen en unas jurisdicciones y en otras no. De la misma forma que hay delitos en Bélgica que no se recogen en el código penal español, existía la posibilidad de que se extraditara a Puigdemont solo por los delitos existentes en Bélgica lo que sería injusto para los que serán juzgados aquí. Lo que tiene que hacer este fugitivo es ser valiente y dar la cara, como ha hecho Junqueras. En cualquier caso, en cuanto pise España será detenido y puesto a disposición judicial dada la gravedad de los delitos cometidos, en ningún país del mundo sale gratis que una autoridad pública declare la independencia. Algunos prece que viven en los mundos de yuppy
Lluitar fins l'última gota i mes si cal.
Anònim, 05/12/2017 a les 17:07
+12
-21
No comparteixo res de res amb l'anterior comentari de escac i mat, en absolut, la paella pel manec la tenim nosaltres els independentistes, es mes de nosaltres depen que aixo tiri endevant ó no. tan sols
s'ha de prendre una decisió i es tancar l'aixeta, si pero comporta un gran sacrifici per part nostre, la clau es que a Madriz, no rebin ni un € de Catalunya, com? doncs tots el llicenciats en economía ho podrían explicarian millor que jo, pero, que passa si tenias pensat de fer un gasto extre i l'aplaçes? que passa si els impostos mimban de manera considerable. està clar que aixo representa un sacrifici per part nostre, pero pensa-hi es la clau.

Mentra Catalunya sigui rentable, mentre Catalunya pagui la festa, no ens deixaran anar, avans passarán per antidemocrates, fascistes o el que es vulgui, pero la fiesta que no als hi tregui ningú.
El CNI haciendo horas extras
Anònim, 05/12/2017 a les 17:25
+13
-22
Pensaba. que los a sueldo del CNI ya se habían retirado de éstos foros que solo conciernen a los Catalanes, pero parece que el tema los pone, ganaremos las elecciones y antes de lo que esperais seremos independientes, gustazo de mandar españa y a sus caciques a la mierda.
Ho estan embolican mes i els seus adeptes ho aplaudeixen.
Cartanya, 05/12/2017 a les 17:27
+22
-18
Dedicat a tots els savis "Espanyolos" que escriuen aquí i que en saben tan!!!!. El MHP Carles Puigdemont, pot a dia de avui, si surt elegit President; dirigir el país des de Bèlgica, i ara tambe des de qualsevol altre país; menys de Espanya clar. Que pasara si te que fer de Presidents des de l'exili !!!! dons que Espanya cada dia demostrara al mon que no es un país democratic del primer mon; davant de Europa i davant del mon. Mireu cada dia sortiria en les noticies mundials, de com un President te que dirigí el seu país, donada la poca confiança amb la justicia Espanyola; que duran el mandat del PP no dona confiança en que i així una separació de poders. Avia'm ara quan de temps trigaran a anular tot això, que en lloc de solucionar res encara ho ha embolicat mes. Europa deu pensar, ostres potser si que Africa comença mes avall del Cinca.
Sento ser negatiu
Menii, 05/12/2017 a les 18:21
+1
-9
La decisió del TS de retirar l'euroorde de detenció és un cas clar de prevaricació, perquè si tu consideras que has d'investigar (i per tant, has de interrogar) a una persona, i aquesta persona no hi és, has de fer una ordre de detenció perquè aquella persona es pugui defensar allà on sigui. Ara el President patirà una indefensió total.

Tal com estan les coses ara, aquesta decisió obliga a Puigdemont a viure fora indefinidament, ja que si torna el detindran (la ordre de detenció dins Espanya continua).
para mis queridos españolistas
jjjordi, 05/12/2017 a les 18:57
+5
-8
Os voy a contar lo que a mi me preocupa, haber si vosotros los unionistas me dais vuestra opinión:

.- 1º, tengo mis padres mayores, hace unos diez años he tenido contratadas chicas para cuidarlos pagando su salario + la seguridad social

.- 2º ahora solo tengo a mi padre, esta imposibilitado, lo he ingresado en una residencia 2.000 E. al mes I.V.A incluido.

.- 3º mis dos hijos uno con carrera terminada (pagando religiosamente) ha tenido que emigrar fuera de vuestra queridisima España.

.-4º Mi otro hijo trabajando de mil eurista lo tengo en casa ya que no llega a final de mes

Resumiendo: si no pudiera pagar que pasaria? lo que tengo claro es que con España no voy a ningun lado......con Catalunya quiero provarlo.
Arruinar un pais
Anònim, 05/12/2017 a les 19:20
+2
-9
La sucion esta en pedir amparo a la ONU. Somos un pais ocupado , reprimido , explotado, apaleado , humillado ......Vamos , una colonia.Asi siempre nos han considerado el gobierno de turno, auque algun twittero al oirlo se haya indignado , las veces que lo he repetido .
Otra solucion seria que la Generalitat "invitase"a muchas empresas a poner su sede fiscal fuera de España .Aqui quedarian los trabajadores . Y la industria pero Edpaña no veria un€ .Es devolverle la pelota que tanto daño nos ha hecho .
Por ultimo llevar al tribunal europeo cualquier arbitrariedad del g.Ñ .No se si es cierto per he leido que el articulo 472 del Codigo Penal considera delito cesar a un gobierno autonomico .¿Alguien puede contrastarlo?
Massa ràbia
Anònim, 05/12/2017 a les 19:51
+1
-6
Veig massa ràbia en més d'un comentari, els fot que el nostre Honorable President s'els hagi "escapat", el voldrien humiliat a la presó. Però tot aquest sideral els hi va molt bé al gabierno perquè d'aquesta manera tots els casos de corrupció on el partit del gobierno està enmerdat fins les orelles, ningú en parla. Potser hauriem de començar a empaperar amb : presó pels corruptes
No tornis
Anònim, 05/12/2017 a les 20:39
+8
-7
Si no torna mai, millor
Cal votar a la CUP
Catalanista, 05/12/2017 a les 21:24
+4
-4
Cal votar a la CUP.No tenim temps!
Pena de marginats
Cruela, 07/12/2017 a les 00:25
+0
-0
Benvolgut senyor "inadaptado" vosté escriu "Con la jugada maestra del sr Juez Llarena, Puigdemont tiene dos opciones: seguir como un cobarde en Bélgica, o volver a Barcelona, siendo detenido en cuanto baje del avión por la Guardia Civil. Ahora el problema pasa a sus manos. Buena suerte, Puigdemont, pero tu destino es pudrirte en la cárcel, como ya están haciendo Junqueras, Forn y los Jordis.
De jugada mestra res; és una retirada patètica. Puigdemont certament té dues opcions: quedar-se a bèlgica com a ciutadà i resident europeu que és, a banda de continuar sent el legítim President de la República Catalana, i un gran estratega politic. Tornar, és evident q no pot. Li impedeix el govern espanyol sota l'amenaça de detenir-lo. Per tant vosté enganya. Puigdemont no té cap opció més q restar a Bèlgica, Entre altres coses xq el maleït " gobierno español" pot dictar una nova ordre de cerca i captura en qualsevol moment en un altre país, des d'Andorra a França. Per tant no ens en refiem, ni el volem martir,
Una última apreciació: tots els que pensem q el seu destí o el de molts independentistes és podrir-se a la presó, són molt males persones i no calculen que potser, algún dia els hi toqui a vostés

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La presidenta de l'AMI, Neus Lloveras | Adrià Costa
Aleix Ramirez | 4 comentaris
01/01/1970
La presidenta de l'AMI i alcaldessa de Vilanova i la Geltrú assegura que cal anar més "lents" del que es preveia en l'anterior legislatura | Sobre la investidura de Puigdemont, recalca que el país necessita "estabilitat", i manté que cal trobar solucions als problemes "tècnics"
Roger Tugas
01/01/1970
La mesa d'edat es decanta per interpretar el reglament per permetre que els diputats presos puguin habilitar que altres electes votin per ells | Previsiblement, Jordi Sànchez i Joaquim Forn també faran aquesta petició, davant la qual Cs i PP no han anunciat que n'hagin de fer un cavall de batalla
Pep Martí
01/01/1970
En la primera declaració de la Santa Seu després del 21-D, el cardenal Pietro Parolin, secretari d'Estat, diu a "Catalunya Cristiana" que Roma "segueix amb atenció els esdeveniments"
Una persona mirant «Espejo público» | Adrià Costa
Toni Vall | 4 comentaris
01/01/1970
«Nul aprofundiment, nul·la capacitat d’interpretació i d’anàlisi. Doncs perquè m’expliquin això i es limitin fotre llenya quina necessitat tinc de veure la tele?»
La sèrie «Merlí» s'acomiada de l'audiència aquest dilluns | TV3
Esteve Plantada | 1 comentari
01/01/1970
Aquest dilluns al vespre s'emet el darrer capítol de la sèrie de més èxit dels darrers anys a la televisió catalana, amb una nit especial des del TNC
Tomàs Alcoverro. | Josep M. Montaner
Pep Martí | 10 comentaris
01/01/1970
El periodista, profund coneixedor del món àrab, explica que ser català l'ha "ajudat a entendre l'Orient Mitjà perquè" forma part "d'una minoria" | El corresponsal a Beirut qualifica Trump de "demagog", però creu que "Obama va errar al permetre les Primaveres Àrabs, pensant que una dictadura islàmica era millor que una de militar"
Carles Mundó, en una entrevista a NacióDigital | Adrià Costa
Joan Serra Carné | 1 comentari
01/01/1970
Considerat un dels valors més sòlids d'ERC, l'últim titular de Justícia torna a l'advocacia després d'haver tancat la Model i passar per la reclusió d'Estremera | Els rivals polítics li reconeixen solidesa i fiabilitat, fins al punt que té ascendent al partit i manté una relació fluïda amb el ministre Rafael Catalá