La campanya dels «comuns» pivotarà en la figura de Domènech i pentinarà l'àrea metropolitana

Domènech s'adreçarà especialment al votant dual per intentar retenir el suport que li va permetre guanyar les generals | El líder de Podem, Pablo Iglesias, participarà en dos actes durant la campanya i Colau s'esmerçarà en el cinturó roig

27 de novembre del 2017
Actualitzat el 28 de novembre a les 10:33h

Xavier Domènech davant del TSJC per demanar que siguin alliberats els detinguts en l'operació contra el referèndum. Foto: Josep M. Montaner


Els "comuns" han dissenyat una campanya de les eleccions del 21-D per reforçar la figura de Xavier Domènech com a guanyador de les dues últimes eleccions generals a Catalunya i per garantir-se vots a l'àrea metropolitana, terreny que consideren clau per fer un bon resultat. Així ho han explicat els directors de campanya Elisenda Alamany, número dos de la candidatura, i David Cid, que ocupa el setè lloc de la llista. 

El circuit de Catalunya en Comú-Podem està específicament pensat per interpel·lar al ciutadà del vot dual. Fonts de la candidatura expliquen que es busca que aquells votants d'En Comú Podem a les generals segueixen veient el vot a Domènech com un "vot útil" també a les eleccions catalanes i que, per tant, no se'n vagin a formacions com el PSC i Ciutadans. "Bona part dels nostres potencials votants estan a l'àrea metropolitana. Són votant que tradicionalment s'abstenien i que potser abans votaven el PSC, a les estatals En Comú Podem i a les catalanes Ciutadans", ha explicat David Cid. Justament per això, la campanya arrencarà a l'Hospitalet de Llobregat -com el PSC- i, més enllà del circuit principal que farà Domènech, hi haurà un circuit específic de campanya a l'àrea metropolitana en el qual s'hi implicarà molt directament l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

Presència limitada de Pablo Iglesias

A diferència de la campanya de Catalunya Sí que es Pot del 2015, en la qual no es va presentar Barcelona en Comú, el líder de Podem, Pablo Iglesias, no serà omnipresent. Vindrà, concretament, dos cops en campanya: a l'acte central del dia 16 a Barcelona i en un acte més probablement a la demarcació de Tarragona. Sí vindrà, però, en un tercer acte just abans d'arrencar la campanya el pròxim diumenge, quan Domènech presentarà el programa electoral al complet. Els "comuns" ja entraran de ple en la cursa electoral aquest cap de setmana. Dissabte celebraran un acte en el qual Xavier Domènech i Ada Colau reivindicaran que cal portar el "canvi" de l'Ajuntament de Barcelona al Parlament de Catalunya. L'escriptor britànic Owen Jones i la líder alemanya d'Els Verds/ALE Ska Keller, dos clàssics en les campanyes dels "comuns", també contribuiran en la campanya, així com el líder d'IU, Alberto Garzón, i fitxatges simbòlics de la candidatura, com el periodista Jaume Barberà. 

Domènech s'adreçarà al votants potencials des d'un format de míting tradicional però també d'àgora tot cercant la "proximitat", un dels punts forts que la coalició creu que té el seu cap de llista. El missatge es centrarà en traslladar que Catalunya és "el motor de canvi a Espanya" i, en clau nacional, en l'acord per la claredat que ha anunciat Domènech aquest mateix dilluns. En una campanya altament polaritzada, els "comuns" es reivindicaran, de fet, com "el vot útil" per canviar les coordenades de blocs que imperen a Catalunya i com els garants de vetllar per a què l'agenda nacional i la social vagin de la mà.

Campanya austera

Els "comuns" destinaran 395.300 euros a la campanya, més els 395.000 de la bustiada de propaganda electoral. Uns 250.000 euros corresponen a la bestreta, mentre que la resta a la tradicional campanya de microcrèdits. Es tracta d'un pressupost similar al de les anteriors campanyes i una xifra austera si es compara amb la despesa de les campanyes de la majoria de partits. El PSC, per exemple, destinarà un pressupost global d'1.7 milions.