procés català

​Puigdemont: «Una altra solució que no sigui la independència és possible»

El president concedeix una entrevista al diari belga “Le Soir”

| 13/11/2017 a les 09:51h
Arxivat a: Política, Carles Puigdemont, entrevista, Le Soir, procés català, Bèlgica
Carles Puigdemont, en un moment de l'entrevista | Le Soir
Carles Puigdemont ha declarat en una entrevista al diari belga Le Soir que "una altra solució que no sigui la independència és possible". Ho ha fet en una conversa amb el cap d'Internacional del diari, Jurek Kuckziewicz, enregistrada en una passejada pel bosc dels afores de Brussel·les.



Puigdemont ha reclamat que es retiri l'article 155 i ha afegit que està disposat a "acceptar la realitat d'una altra relació amb Espanya", per la qual s'ha treballat més de 30 anys, assegura. Però que "l'arribada al poder d'Aznar ho va aturar". 

El president ha insistit que ell sempre ha buscat un acord, però ha explicat que l'origen de tot plegat va ser l'anulació de l'Estatut d'Autonomia, l'any 2010, que havia estat aprovat pel Parlament i pel Congrés espanyol. “Vostè sap quants independentistes hi havia en aquell moment al Parlament català? 14 de 135. Ara són 72. El responsable de la pujada independentista és el Partit Popular”.

Un referèndum cada tres anys

A l'entrevista, Puigdemont diu que va oferir al govern espanyol celebrar un referèndum per ratificar la independència "cada tres anys" durant el període "d'una generació". "El mes de gener em vaig veure el president Rajoy i li vaig dir que estàvem disposats a parlar de tot", explica Puigdemont. "Les respostes van ser negatives a tot", afegeix, i es pregunta: "El PP, que representa menys del 10% dels vots a Catalunya, té més drets que nosaltres per decidir sobre el futur dels catalans? No, ja li responc", assegura.

Puigdemont enumera tots els punts en què va oferir negociació a Rajoy. "Sobre la data del referèndum, sobre la pregunta, sobre una qüestió alternativa entre la independència i un autogovern màxim de poders, sobre la majoria necessària per adoptar la decisió. Fins i tot estava disposat a acceptar que, durant el període d'una generació, tornéssim a fer la pregunta per referèndum cada tres anys. Les respostes van ser negatives a tot", explica el president. 

Puigdemont, llavors, valora el procés que va seguir el seu govern. "És evident que el 6 i 7 de setembre no va ser el millor ple del parlament català. Però era el nostre últim recurs", afirma. 
 

Imatge del diari, a Brussel·les Foto: Cedida

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Doncs els que vàrem votar SÍ al referendum no volem altra solució que la independència
Enganxat a la bola de vidre, 13/11/2017 a les 10:05
+37
-11
Aquesta sí que és bona,
declara la independència i al minut la suspèn. Després ho fa el Parlament i ell s'esfuma.
Llarga a Brussel·les... per acabar dient això?
Senyor president, no ens alimenten molles, si a vos us són suficients feu un pas al costat.
Ni autonomia ni federa-cosa, independència!
On vas Puigdemont?
Ramon Berenguer Sánchez, 13/11/2017 a les 10:21
+29
-8
Per a arribar ací calia que ens enganyessis com ho gas fet? On està el "referèndum o referèndum"? Perquè no estàs amb en Junqueres i Romeva?
En fi, una altra traició més dels qui dirigeixen la nació Catalana.
independencia
coco, 13/11/2017 a les 10:24
+28
-10
donc no et votaré. independència i prou
Evident
Anònim, 13/11/2017 a les 10:35
+7
-22
Si oferim diàleg i pacte, no podem tancar-nos a totes les possibilitats. Nosaltres no som com els boinapitecus.
Com?
Anònim, 13/11/2017 a les 10:39
+31
-8
Espero que parli per ell i no en nom del poble de Catalunya. No ens l'hem jugat tant per rendir-nos a la primera.
Teatro, la vida es puro teatro
Anònim, 13/11/2017 a les 10:42
+23
-6
Com deia en Mourinho, "teatro del bueno".
L'obra representada "el procés", l'acte final "la Dui".
La reacció del públic: incredulitat, enfrontaments a platea, sensació de ridícul, fugida d'empreses, anulació de reserves, part del públic que vol continuar veient la obra, part que no la vol ni veure, alguns a la presó ...
I tot per una promesa que se sabia que no es podia executar.
I ara el "Fuidgemont" diu que una altre obra és possible????
Estic fins als c____ns
Si algú sap d'algun polític que vulgui governar que m'ho digui per votar-los el 21-D
Abstenir-se "teatreros"
Visca La Republica Catalana
Anònim, 13/11/2017 a les 10:44
+26
-7
Si l,altre so!ucio es independencia i Republica Catalana ja que la tenim en marxa
Amb Espanya no ho és!
Anònim, 13/11/2017 a les 10:57
+22
-8
Entenc que les paraules de Puigdemont vulguin rebaixar tensió, però la història ens demostra que amb Espanya no hi ha terme mig. La minsa autonomia la van "cedir" i ens la han tret quan han volgut. No hi ha hagut mai cap blindatge de les nostres insitucions i les lleis pròpies aprovades al nostre Parlament recorregudes i anul·lades de manera sistemàtica al seu Tribunal Constitucional. Deixem-nos de febleses. O independència o assimilació! Que seria més còmode no haver d'arribar a un trencament és clar que sí. Però això és, de la seva part, impossible. Per tant, menys paraules i més fets!
Egocentrisme
Anònim, 13/11/2017 a les 11:17
+9
-16
Ho dic amb llàgrimes: ERC té per objectiu ocupar la Generalitat, un objectiu molt superior a la independència del País. Per a complir-lo havia d'ensorrar CDC, ho va fer des de les denúncies a ajuntaments de CDC, ho ha fet callant i fent el llit a Puigdemont, ja va callar davant del destronament de Mas. Madrid ho saben i per això prefereixen Junqueras. Aquest fa tres mesos que sols parla de com de bé ha treballat les finances, ell, ell i sols ell.
Dos presidents?
Anònim, 13/11/2017 a les 11:18
+17
-9
Pobra Catalunya, amb la capital posada per les clavegueres i amb la Generalitat per Rajoy. Si, Junqueras, sí, si arribes a la presidència ja et pots agenollar davant Rajoy: és ell qui posa i treu presidents de Catalunya. Us imagineu, un país amb DOS PRESIDENTS. un d'il•legal però legítim i un de legal però il•legítim, posat pels poders de Madrid? Vergonya, senyors, vergonya.
SEGURETAT
Anònim, 13/11/2017 a les 11:28
+21
-13
Si volem la República, tots a votar la CUP. Són els únics que parlen de mantenir i legitimar el Govern destituït.
Demanin perdó per la estafa de la independencia si us plau
Anònim, 13/11/2017 a les 11:44
+22
-1
O sigui que tot el que s'ha dit de la independència ara ja reconeixen que era tot mentida, donaran alguna explicació,? demanaran disculpes a tots els van rebre bufetades l'1-o? encara hi haurà algun que els botarà?
Espero que en el seu programa electoral no tinguin la cara dura de tornar a prometre la independència, ja seria el súmmum
tipic PdCAT
Anònim, 13/11/2017 a les 11:46
+15
-6
Per aixo en Junqueras i ERC volen agafar les regnes perque els del PdCAt te'n donen una de freda i una altra de calenta. Per altra banda el PdCAT vol la llista unica nomes perque sap que tindra una debacle important a les eleccions.

En definitiva ni um pam de net.

El que hauria de fer en Puigdemont es gobernar la republica.
mite'l...
Anònim, 13/11/2017 a les 11:51
+12
-5
És bo saber de manera definitiva a qui no votar. El poble disposat a ser atonyinat si calia per defensar la independència i el màxim dirigent que deia estar-hi compromès va i el veiem defensant la possibilitat d'un encaix diferent amb Espanya. Ja poden dir que no van declarar la independència pel nostre be ja...ara ho entenc. És bo saber-ho. Vergonya senyors.
Ho celebro
Antoni Ferret, 13/11/2017 a les 12:00
+6
-9
1) Celebro molt i molt que l'expresident digui això. Potser ens hauríem pogut estalviar moltes coses indesitjades, i molta pugna entre nosaltres mateixos, totalment negativa. // 2) Lo que sí és ben veritat és: "Vostè sap quants independentistes hi havia en aquell moment al Parlament català? 14 de 135. Ara són 72. El responsable de la pujada independentista és el Partit Popular.” Ben cert que sí. / 3) S'han fet MOLTS errors, des d'aquí, i valdria la pena que, encara que el mal ja està fet, algun dia es reconegués. Però la responsabilitat del PP és lo que ha de passar a la història, pels segles.
Confiança
Anònim, 13/11/2017 a les 12:18
+5
-15
Estratègia electoral, captar sectors més conservadors, calma, guanyar en vots. Confiem.
Perdoneu, però els collons els tinc per terra
Anònim, 13/11/2017 a les 12:20
+16
-4
cada dia una informaió que em deixa bocabadat, cada dia escoltem i coneixem que això era un can seixanta. Estratègies que se saltaven el full de ruta que varem aprovar el 27S, responsables politics que no estaven disposats a gairebé cap compromís, estructures d'estat mai construides, etc De veres, la credibilitat està per terra. Mai he votat la CUP i fins l'he criticada aquests anys força cops (i amb raó), a més no combrego amb la seva ideologia...però em sembla que és l'unic coherent que ens resta avui x avui....Pensava fa uns dies que la anomenada llista unitaria era la eina adequada...però si queda en una mena de tapadera del PDECat no em serveix com a vot vàlid aquest cop. Estic fet una muntanya de confusió, només em faltava llegir informacions o entrevistes com aquesta. Mare meva! Malgrat tot, i per damunt de tot, suport als empresonats i lluitem per la seva llibertat! Ara, la resta pinta un escenari ben galdós!
Pena
Anònim, 13/11/2017 a les 12:24
+11
-8
No estic gens d'acord amb Puigdemont; crec que Esquerra republicana vol la independència igual que la CUP i d'altre gent del Pdcat. Ara bé, si el president creu que es pot negociar amb Espanya després de tot el que ens han fet i fan i van dient, o no és realment independentista o francament, és un pèssim analista de la societat catalana. Sincerament crec que la majoria independentista sempre ha estat present en la nostra terra catalana, malgrat mai s'havia posart tant ferma damunt la taula, és a dir, manifestant-se tant fortament i visiblement com ara perquè, s'anava fent amb el que hi havia. Però després de la judicialització de l'estatut i altres coses que tothom sap fins l'actualitat que estem visquen, l'independentisme s'ha manifestat cada vegada més, és a dir, hem sortit de l'armari de l'ostracisme per posicionar-nos altre cop perdent una por acumulada durant anys que per sort, hem perdut. Per tant, si en Puigdemont veu que pot haver-hi alguna altre sortida, crec que està molt equivocat i si ERC pensa que també o, ho arriba a fer, crec que s'endurant una bofetada forta ja qué si tots aquests agents polítics en teoria independentistes fallen el poble, en unes properes eleccions al Parlament, les Cup, seran força majoritària ja que són els únics que semblen veure clar, que el poble català, vol ser república i independent. Jo crec que val la pena separar-se ja d'espanya, ells ens exploten i nosaltres patim. No ens respecten ni llengua ni cultura ni tradicions, ens tenen esclavitzats fent amb nosaltres el que volen i ja no ho podem permetre. Per tant, depenent el que diguin els programes electorals de les forces independentistes, els catalans haurem de triar i fer-ho bé si és que el que volem, com jo vull, és la independència de Catalunya. Visca la terra lliure i Catalunya Lliure.
Què llegeixo!!!!!?????
Vedella amb bolets, 13/11/2017 a les 12:28
+14
-5
que ès aquesta porqueria, President? Que va arribar a proposar ratificar la independència cada tres anys, en varis referendums durant una generació?????? Però quina porqueria es aquesta? I se'n diu independentista? No es seriós! No m'estranya que a aquestes altures tampoc no fessin totes les estructures d'estat necessàries i hagin fet en menys d'un mes dos declaracions d'independencia "simbòliques", sense efectivitat (10 i 27 d'octubre). Miri, els invents amb gasosa i pocs. Ens heu pres ben bé el pèl.

Ho sento però ha perdut un vot. I no em sento satisfet precisament en escriure això.
Patético
Anònim, 13/11/2017 a les 12:31
+9
-13
Un referéndum cada 3 años hasta el infinito? O sea hasta que ganéis no? Jajajaja
EL PÀ SENCER
Anònim, 13/11/2017 a les 12:38
+12
-6
No em vull fer-me gran sense lluitar, estic fart de les engrunes i això molt de temps no pot durar.

Vull el pà sencer.

Visca la república!
No hi havia pla B
Anònim, 13/11/2017 a les 12:52
+10
-3
Ara entenc si fer o no llista conjunta o separada. Tremolen les cames (ho entenc 30 anys fan tremolar a qualssevol).
Si volem treure 155, els presos i un estatut de salvar els mobles perdent molts i molts llençols quedant un estatut simbiòtic endavant, ERC que guanyarà les eleccions ho fará molt bé.
En una llista comuna ens ho juguem tot el una tirada i si els cap de llista no son valents hem perdut.
Penso que el que ens cal es un partit o partits que sapigan COM reforçar la república que ja tenim i no tant que volem la republica SENSE saber com fer-ho.
Curiosament la CUP reconeix errors i comença a pensar COM tirar endavant la independència el que passa es que no tenen un perfil per jugar en la partida política europea actual i no se'ls pren seriosament .
La cosa es clara Europa dona carta blanca a Espanya inclòs si treu l'exercit contra la població civil.
Nomes ens queda fer opinio social i que comencin a canviar els colors polítics dels caps d'estats europeus, si perden cadires, fem canviar una mica la situació econòmica d'Europa i es comença a parlar de l'Europa de les regions tindrem esperances per una Catalunya independent d'Espanya.
El partit sobiranista que guanyi hauria entre altres coses treballar en aquest conceptes, però es clar va per a llarg i paciència.
mal traduit
lfpp, 13/11/2017 a les 12:55
+8
-3
No diu aixo, està mal traduït, ell diu que en el passat hi havia altres opcions
TRAÏCIÓ
JA, 13/11/2017 a les 13:14
+9
-3
No puc expressar amb paraules la vergonya que sento després de llegir les seves declaracions.
Vostè és pitjor que Rajoy, pitjor que Arrimadas... vostè és un embustero i un traïdor
Maleïda sigui la seva memòria.
INGENUIDAD?
Ferran3, 13/11/2017 a les 13:29
+14
-2
A estas alturas de la película, escuchar decir a unos que no estábamos preparados, y a otros que no pensaban que el Rajoy fuera tan fuerte, y al President sacándose de la chistera una aparente posible solución diferente ,como mínimo DESCONCIERTA.
Me pregunto si para llegar a esto, ha valido la pena la angustia, los 1000 lesionados, los insultos de las 155 monedas que llevaron finalmente a romper el acuerdo con el Presidente del PNV (que visto lo visto, ahora parece que hubiera sido lo más sensato).
Si alguien ha sido el responsable de pecar de ingenuo, y luego se ha dejado doblar el brazo en un pulso, debería reconocerlo.Me gustaría saber si todas las "escenitas y escritos desde la prisión" son para el martirologio de los que pretenden ("de una vez por todas" deben pensar) ganar las próximas elecciones AUTONOMICAS.
Para que quede claro, no me refiero en absoluto a los Jordis sino única y exclusivamente a los miembros del gobierno.
Com?
Anònim, 13/11/2017 a les 13:32
+11
-3
Espero que parli per ell i no en nom del poble de Catalunya. No ens l'hem jugat tant per rendir-nos a la primera.
Hi ha algu
Anònim, 13/11/2017 a les 15:00
+5
-3
Suficientment valent, astut i realista per portar Catalunya a la independència DE VERITAT?
si us plau que es presenti a les properes eleccions, que el/la votaré
Si us plau, abans d'esverar-nos, llegim les noticies en diferents llocs
Anònim, 13/11/2017 a les 15:07
+6
-4
El titular de l'entrevista, de fet, és la pregunta que el periodista fa. Puigdemont contesta que si, que seria possible, però que en trenta anys que fa que s'intenta, cada cop han topat amb un no, per tant, l'independetisme s'ha anar reforçant.

Que potser hauria d'haver contestat amb un contundent: "després de tot el que ha passat, això ja no podem ni pensar-ho", doncs potser si. Però pensem que es troba acollit en un pais on se li demana si està fent prou esforços per reprendre el diàleg. No pot quedar com a tan intransigent com Rajoy.

El que hem de fer és, primer de tot. comparar sempre les noticies en més d'un o dos mitjans. En plena campanya i amb la d'interesos que es mouen, les interpretacions i fragments de text que extreuen els periodistes, poden no ser parcials. Segona: llegir els programes electorals que és on es fixa l'estratègia de cada formació política.

Amb tot el que portem patit, hem de madurar, políticament parlant i no deixar-nos portar per rampells o interpretacions parcials.
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
Anònim, 13/11/2017 a les 16:29
+2
-5
Com es riuen de vosaltres, catalanets!

Si no us agrada Espanya, teniu les portes obertes. És segur que ningú us impedirà que creueu la frontera.

Apa, adéu, i bon viatge i millor destí. Encara que això últim és impossible. Doncs Espanya és el millor país del món per viure.
NO ha dit això
Anònim, 13/11/2017 a les 17:34
+3
-0
Per alguna cosa deu ser que aquest article d'intoxicació no va signat. Els que heu picat feu el favor de llegir l'entrevista original. El President Puigdemont no diu pas això.
Calma, que és fals
Anònim, 13/11/2017 a les 17:41
+4
-0
Llegiu l'original abans s'esverar-vos. Qui ha escrit aquest article?? Em penso que teniu un talp, ND.
Processisme. Independentisme de "boquilla".
M.S., 13/11/2017 a les 18:04
+3
-1
Ui,ui,ui! Això confirma la sospita que tenia -i encara tinc- aquests dies: que si no va declarar la independència el dia 10 i no va defensar la república acabada de proclamar el dia 27 d'octubre és perquè esperava que el govern espanyol li fes una oferta! Tant "diàleg" i tant "pacifisme" venen d'aquí: no hi ha un compromís independentista sincer, real. Ja cal que al PDECat s'espabilin per desmentir això i aclarir si de debò volen la independència!!!!
Els espanyols són ells, nosaltres som catalans i prou.
Blai, nacionalista català., 13/11/2017 a les 18:29
+5
-0
Catalunya i Espanya són dues nacions diferents, distintes. L’única anomalia rau en què Espanya s’arroga el dret de propietat obre la soferta i espoliada Catalunya. Catalunya, doncs, ha de ser tan independent com ho és Espanya, França, Xile, Corea, Finlàndia, Àustria o Dinamarca.
La independència és fruit d'una secessió reeixida.
Anònim, 13/11/2017 a les 18:33
+3
-1
A finals del gener del 2017 hi va haver l’Euronews. Semblava enterrat per sempre l’artifici pujolista de la tercera via, la “interdependència”. Però ara la desenterra el president Puigdemont, diari való Le Soir; se’n retracta de la declaració d’independència i proposa l’arterosa interdependència. President, no ens falli! Allunyi’s de l’enginyeria semàntica i de la intoxicació lingüística. Vós vau proclamar l’Estat català independent en la forma de república. No us desinfleu, no us encagasseu, no us retracteu. Amb Espanya, ni tractes.
CAMBIA EL DISCURSO SI QUIERES.....
Anònim, 13/11/2017 a les 19:00
+0
-4
Pero la Navidad es muy posible que la pases en el mismo sitio que tu vicepresidente
Si us plau, abans d'esverar-nos, llegim les noticies en diferents llocs
Anònim, 13/11/2017 a les 19:18
+3
-0
El titular de l'entrevista, de fet, és la pregunta que el periodista fa. Puigdemont contesta que si, que seria possible, però que en trenta anys que fa que s'intenta, cada cop han topat amb un no, per tant, l'independetisme s'ha anar reforçant.

Que potser hauria d'haver contestat amb un contundent: "després de tot el que ha passat, això ja no podem ni pensar-ho", doncs potser si. Però pensem que es troba acollit en un pais on se li demana si està fent prou esforços per reprendre el diàleg. No pot quedar com a tan intransigent com Rajoy.

El que hem de fer és, primer de tot. comparar sempre les noticies en més d'un o dos mitjans. En plena campanya i amb la d'interesos que es mouen, les interpretacions i fragments de text que extreuen els periodistes, poden no ser parcials. Segona: llegir els programes electorals que és on es fixa l'estratègia de cada formació política.

Amb tot el que portem patit, hem de madurar, políticament parlant i no deixar-nos portar per rampells o interpretacions parcials.
Últimament ND està plena de trolls. La majoria de comentaris són per intoxicar i prou
Anònim, 13/11/2017 a les 19:34
+3
-0
A veure si després de tant esforç, ens deixarem enredar per quatre "quillos" que es posen a despotricar per desanimar els independentistes. Si us plau, no els fem el joc.

Llegiu la noticia sencera. En francès si l'enteneu prou bé. El sr. "Vedella amb bolets" de les 12:28, contesta com si l'oferta d'anar votant en referèndum cada 3 anys durant una generació, fos una oferta actual. NO ÉS AIXÍ. Puigdemont explica que EN EL PASSAT va fer tota classe d'ofertes a l'estat, per arribar a acords i posa aquest exemple per demostrar que ha estat disposat a tot per pactar sense arribar als enfrontaments actuals, però que l'estat espanyol no ha acceptat cap de les propostes. Per tant una altra solució seria possible, però cada cop que s'ha intentat, s'ha topat amb un NO.

Si volem que la comunitat internnacional ens comprengui i més endavant ens dongui suport, hem d'anar explicant com han passat les coses. Dificilment comprendrien que d'entrada ens neguessim a qualsevol acord, ja que ells no coneixen la trajectòria dels últims anys. L'última cosa que podem fer, si pretenem suport internacional, és quedar com a fanàtics embogits que han tirat pel dret sense prèviament haver intentat altres pactes.

Compareu sempre les notícies. D'aquí al 21D, ves a saber la porqueria que intentaran colar-nos!
10:35.
Anònim, 14/11/2017 a les 15:56
+1
-0
Oferir diàleg i pacte no vol dir renunciar a la fita de la nostra lluita: la independència de Catalunya, desestimant les terceres vies bo i eludint els artificis.