Procés català

«En castellano, por favor»: els homes de negre de Rajoy arriben a la Generalitat

El diplomàtic Juan Fernández Trigo pren el control de la conselleria d'Exteriors, que dirigia Raül Romeva

El castellà es converteix en la llengua d'informes escrits a l'administració catalana per facilitar la supervisió dels ministeris

| 07/11/2017 a les 13:35h
Arxivat a: Política, Juan Fernández Trigo, article 155, Departament d'Exteriors, procés català, CTTI, CESICAT, Departament de Salut

Juan Fernández Trigo i el seu equip arriben al Departament d'Exteriors. Foto: Cedida


Els homes de negre enviats pel govern espanyol en aplicació del 155 comencen a prendre posicions. El diplomàtic espanyol nascut a Terrassa, Juan Fernández Trigo, ha entrat aquest dimarts al matí al Departament d'Exteriors per fer-se càrrec de la conselleria anteriorment dirigida pel conseller Raül Romeva, empresonat per l'Audiència Nacional. Malgrat les reticències de molts funcionaris han començat a imposar normes, entre elles la petició de fer les comunicacions internes en castellà. Amb amabilitat, això sí, segons fan notar els treballadors públics consultats per NacióDigital.

Fernández va iniciar la carrera diplomàtica el 1986 després de llicenciar-se en dret a Barcelona. El seu primer destí va ser la representació permanent d'Espanya a la Comunitat Europea. Després va anar encadenant càrrecs en consolats i ambaixades en països com el Marroc, Vietnam, i al ministeri d'Exteriors. En la darrera dècada, ha estat l'ambaixador espanyol a Haití i Paraguai, i des del 2013 va ser l'ambaixador de la Unió Europea a Uruguai.

Ara agafa les regnes del departament del Govern que, entre d'altres, dirigia l'actuació del Diplocat. Fernández ha arribat a la casa dels Canonges juntament amb altres tècnics del ministeri i, segons ha pogut saber aquest diari, ha dirigit una reunió a les onze del matí amb els directius d'Exteriors que no han estat cessats per començar a aplanar el camí al 155.  

 

Intervenció per diverses vies

La intervenció de Madrid en les institucions d'autogovern catalanes no només es tradueix en l'arribada dels homes de negre. En ens com el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) i el Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT) les videoconferències són l'eina que permet al govern espanyol exercir el seu control obre l'activitat diària. Les instruccions les reben des del Ministeri de Presidència i Administracions Territorials i del Ministeri d'Economia, Indústria i Administracions Públiques.

L'aplicació del 155 també ha significat la implantació del castellà en alguns sectors de l'administració catalana. Fonts del Departament d'Exteriors expliquen a aquest diari que informes administratius relatius a gestió ordinària ara s'han d'elaborar en aquesta llengua per facilitar que ho entenguin els superiors, ara a Madrid. Aquesta novetat ha generat "controvèrsia" entre els treballadors públics, que fins ara tenien el català com a llengua d'ús general i ordinari.

En castellà arreu

On també ha arribat aquesta castellanització és al Departament de Salut. En la mateixa línia, els seus treballadors han hagut de passar-se al castellà a l'hora de redactar informes que, en última instància, seran revisats pel ministeri. En aquest cas, paradoxalment, la titular de la cartera de Sanitat a nivell estatal és la catalana Dolors Montserrat. També al departament d'Interior les comunicacions entre els alts càrrecs s'han de fer ara en castellà.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

manifestacions a les conselleries intervingudes
Marcks, 07/11/2017 a les 13:43
Interessant
+98
-22
ara mateix cal preparar una manifestació a les portes d'aquest departament intervingut!!!
xenofòbia
piorno, 07/11/2017 a les 13:52
Interessant
+110
-23
Això és pura xenofòbia. Espanyolitzar, per la força, l'administració. Algú pot imaginar un funcionari enviat pel govern català a Madrid que exigeixi a tothom escriure en català? Simplement, intolerable.
fem - los fora
FARTA, 07/11/2017 a les 13:56
Interessant
+104
-24
fins aqui podem arribar. Ningú no pensa aturar aquest cop d'estat il.legal de Ñ contra les nostres institucions????
I encara hi ha qui defensa a Ñ!!!

PROU.
PROU
PROU
Funcionaris botiflers
Pep2017, 07/11/2017 a les 14:05
+69
-30
I els funcionaris perquè no fan vaga?
Quina merda de república anàvem a construir amb aquesta basura de funcionaris...
castellanizar
Anònim, 07/11/2017 a les 14:17
+36
-279
vamos a ver en donde estamos? en españa? lengua oficial de españa ? español
lo que estamos es catalanizados porque de castellano en cataluña ya casi que no queda nada
aparte vosotros que vais de democatras y vais poniendo multas a los comerciantes que rotulan en español es unico en el mundo esta tirania asquerosa odiosa y repugnante
Caram caram
Anònim, 07/11/2017 a les 14:35
Interessant
+98
-17
Així que la legalitat de l'Estatut tampoc. Això no té perdó, que facin servir el traductor de Google.
Un altre dia a la colònia
Anònim, 07/11/2017 a les 14:39
Interessant
+89
-15
I això és legal? Es pot obligar els funcionaris a redactar informes en la llengua de colonització? , o ja tant s'hi val? Que ho decideixin els jutges imparcials, probablement els ho demanaran que facin la denúncia en castellà.
que portin traductor...
fideli, 07/11/2017 a les 14:47
Interessant
+68
-8
què es pensen, que és bufar i fer ampolles?
Ja comencen
Anònim, 07/11/2017 a les 14:48
Interessant
+94
-14
El que mes emprenya es que sigui un tio nascut a Terrassa. No se si ho saben pero Franco no ho va aconseguir i ells tampoc ho aconseguiran.
Fàstic
Anònim, 07/11/2017 a les 14:49
Interessant
+82
-10
Quina vanitat en el seu caminar, l'engreïment del que se sap amb poder, amb una actitud indigna i il·legítima, quin fàstic sento per la seva "democràcia", els seus nuls valors com a éssers humans i la seva absoluta impunitat.
Ohhhh
Anònim, 07/11/2017 a les 15:02
+28
-167
Donde está la noticia . Es lo mas normal del mundo hacer uso de la lengua oficial del país donde vivimos
Tarrasa
Anònim, 07/11/2017 a les 15:03
+22
-65
Hombre, si ha nacido en Tarrasa será tan catalán como cualquier otro, digo yo.
Franco no ha muerto
Anònim, 07/11/2017 a les 15:21
Interessant
+60
-10
Crec que amb això està tot dit
Estatuto de Autonomia de Cataluña:
Anònim, 07/11/2017 a les 15:22
+39
-13
"ARTÍCULO 6. LA LENGUA PROPIA Y LAS LENGUAS OFICIALES
2. El catalán es la lengua oficial de Cataluña. También lo es el castellano, que es la lengua oficial del Estado español. Todas las personas tienen derecho a utilizar las dos lenguas oficiales y los ciudadanos de Cataluña el derecho y el deber de conocerlas. Los poderes públicos de Cataluña deben establecer las medidas necesarias para facilitar el ejercicio de estos derechos y el cumplimiento de este deber. De acuerdo con lo dispuesto en el artículo 32, no puede haber discriminación por el uso de una u otra lengua."
a mi ...
xavi pol , 07/11/2017 a les 15:31
+24
-98
m'importa un rave si en castellà o català , l'important que es que administrin bé els nostres calers , perquè el que han fet fins ara els independentistes es gastar el QUE NO TENIM en un vitge AL NO RES .....això si , entre carrecs de confiança , alts directius , dietes i subvencions ells han viscut EN PLE DDE LA CRISIS COM A REIS :....
Idiomas y otras zarandajas
Anònim, 07/11/2017 a les 15:33
+23
-91
¡Pero qué tonterías más grandes! España nos odia, España nos coloniza, España nos reprime... ¿Alguien se imagina a un FUNCIONARIO PU-BLI-CO en Edimburgo o en Glasgow comunicándose con un funcionario de Londres o Cambridge en escocés gaélico? ¿O a un FUNCIONARIO PU-BLI-CO en Venecia hablando vèneta con un colega de Roma?
¿Y qué niñerías es eso de "Ñ"? Me suena al Profesor X de Los Vengadores o a Q de James Bond, puro peliculeo.
Resposta al missatge titolat "castellanizar"
Guardià dels mots, 07/11/2017 a les 15:37
+19
-22
Benvolgut anònim,

Pots fer servir la llengua que vulguis per comunicar-te (al contrari del que vols indicar amb el teu missatge), però si ho fas de manera pauèrrima, l'única cosa que aconsegueixes és demostrar un nivell molt baix. T'indico entre asteriscs els múltiples errors del teu text (sort que només eren 4 línies). Evidentment, he obviat les comes i la redacció pobra i incoherent de l'última frase; cascú fa el que pot i no està obligat a més:

*V (els textos sempre comencen en majúscula en totes les llengües)* vamos a ver *¿ (en castellà, les interrogatives tenen signe incial)* en donde estamos? *¿ (en castellà, les interrogatives tenen signe incial)* en *E (majúscula)* españa? *¿ (en castellà, les interrogatives tenen signe incial)* *L (majúscula)* lengua oficial de *E (majúscula)*españa ? español
*L (majúscula)* lo que estamos es catalanizados porque *é* de castellano en *C (majúscula)* cataluña ya casi que no queda nada *.*
*A (majúscula)* aparte vosotros que vais de democatras y vais poniendo multas a los comerciantes que rotulan en español es unico en el mundo esta tirani*í*a asquerosa odiosa y repugnante*.*
Si no os gusta la intervención...
Conde Duque de Olivares , 07/11/2017 a les 15:40
+14
-78
...no os salteis las leyes
Llocs adients per fer servir l'idioma català
Anònim, 07/11/2017 a les 16:01
+28
-4
0. A Catalunya, la Franja de Ponent, País Valencià, Illes Balears i Pitiüses.
1. Ajuntaments i Cases Consistorials.
2. Bancs i guinguetes financeres.
3. Biblioteques I exposicions de tot tipus.
4. Museus i altres llocs de culte.
5. Comissaries policials, duanes i punts estàtics o mòbils de reconeixement sistemàtic de documentació i verificació de dades.
6. Correus, telègrafs i telèfons.
7. Escoles bressol i de brètols.
8. Universitats i altres temples de la ciència i la sapiència.
I institucions universitàries “internacionals” radicades a 0.
9. Estacions de trens, autobusos i ferrocarrils de la Generalitat i els transversals soterranis.
10. Aeroports i ports marítims i de muntanya.
11. Hospitals i Centres d’Atenció Primària i secundària.
12. Jutjats amb especial esment pel personal togat I per les víctimes de la societat dempeus o assegudes al banc dels acusats..
13. Compareixences als Parlaments.
14. Altres àmbits de la vida tal com botigues, magatzems i altres llocs de compravenda.
Professionals, autònoms o empresaris, de productes o serveis de tota mena.
15. Companyies logístiques de vendes on line i altres del món col·laboratiu i digital.
16. Plataformes multimèdia de continguts de lleure.
17. TICs i TACs.
18. En les relacions entre totes les Generalitats
I sobretot , i ara més que mai , a l’internet i a les xarxes socials i , com no , a la Generalitat de Catalunya.
No defallim!
Anònim, 07/11/2017 a les 16:09
+34
-6
Ens han pres les institucions.

A tots els que se sentin desanimats:
El govern de la Generalitat pot haver comès errors de càlcul. Francament, jo tampoc pensava que el gobierno s'atreviria a anar a cops contra la fent indefensa. És un camí difícil, amb forces violentes en contra nostra.
Ara bé, mai havíem tingut uns dirigent tan compromesos amb el seu programa electoral com per jugar-s'hi la presó i la pèrdua dels seus bens. Ni nosaltres ni, per descomptat, els espanyols.

Hi ha gent a la presó per fer allò que els vam demanar amb insistència. Penseu que tenim al nostra favor: la unitat, la determinació. No defallim. Malgrat tot, mai havíem estat tan a prop. El PP i la UE saben que un conflicte enquistat, que acabi desestabilitzant l'economia, que faci por als inversors, no els convé.
Esperen que ens rendim, que, esgotats, acabem per renunciar. Ens hi va el futur dels nostres fills. Penseu en totes les retallades que suportaríem els catalans (independentistes i unionistes també) quan el BCE digui prou al crèdit barat i a comprar deute esapnyol per no empijorar la prima de risc.
Tot això, inclòs el costós desplegament policial, haurem de pagar-ho nosaltres. Quan ens exigeixin ajustar-nos a al màxim de dèficit, les retallades vondran aquí. No poden pagar el deute CCAA que no arriben ni a cobrir les seves despeses corrents. Som la vaca lletera d'Espanya.
I això per no parlar de la nostra cultura, que pensen esclafar per sempre.

Per difícil que sigui mantenir l'ànim, no ens desesperem. la nostra perseverància és la seva por. Ho estan fiant tot a que ens cansem!

Visca la República Catalana!
No oblidem que som una república!
Anònim, 07/11/2017 a les 16:14
+34
-7
I hem d'anar obrant en conseqüència. Preneu nota de tots els que treballen demà: hi tenen tot el dret del món, com nosaltres el tenim d'apuntar-nos-els a l'agenda i al cor com a botiflers.

Tenim una oportunitat d'or per filtrar de les nostres vides a tots els qui col·laboren amb les forces d'ocupació. Tots els països del món saben què fer amb els traïdors!

Llarga vida a la república de Catalunya!
Mea culpa
Anònim, 07/11/2017 a les 16:17
+24
-3
Heu sigut tant" correctes" i tant educats amb els parlants de la llengua colonitzadora, que ara ja exigeixen els drets que vosaltres graciosament els heu atorgat.
Español??
Anònim, 07/11/2017 a les 16:17
+19
-7
Semble que hi ha algú que no sap que el idioma oficial de Espanya és el Castellà. En Catalunya el català i el castellà.
Contra els poders fàstics
Geidat Anna ( Tribu Apatxe ), 07/11/2017 a les 16:18
+18
-1
I amb el somriure la revolta.
Tinc 77 anys
Anònim, 07/11/2017 a les 16:23
+49
-6
Sisplau!!!! Que podem fer??? No vull que els meus nets, hagin de cantar el cara el sol, com ens varen obligar a nosaltres. La llengua NO LA PERDEREM MAI.!!! QUINA DOLOROSA SITUACIO!!! VISCA CATALUNYA LLIURE.
Aturem la invasió
Sara Bagés Domínguez, 07/11/2017 a les 16:29
+33
-4
L'idioma propi de Catalunya és el català o haurem d'anar a Andorra a parlar-lo i ni Franco va acabar amb ell, gràcies als seus parlants. Fa cent anys que són per aquí i ja parlem del castellà com a llengua del territorial, el castellà ja té el seu i ben gran. Després de tants anys de lluita no renunciarem a la nostra llengua, i qui vulgui integrar-se i sentir-se d' aquí l'ha d'aprendre, i no entro en casos particulars. El català mereix un respecte.
En castellano???
JJG, 07/11/2017 a les 16:33
+44
-5
No és un requísit imprescindible el tenir nivell de català per treballar a l'administració catalana? DONCS NO DONEN LA TALLA. Despedits!!!
Al "Guardià dels mots"
Anònim, 07/11/2017 a les 16:42
+9
-27
Dado que ha corregido algunas faltas de ortografía de un comentario anterior, quizá también podría intentar corregir los errores ortográficos de quienes escriben aquí en catalán. Le llevaría bastante tiempo y trabajo, por cierto...

Me alegro de que conozca tan bien el español. Es usted afortunado.
Corrección (Guardià dels mots, 07/11/2017 a les 15:37)
f b, 07/11/2017 a les 16:46
+10
-8
Señor Guardià del Mots. Le indico que en una de sus correcciones, usted ha de ser asimismo corregido:

Porque no lleva acento, Por qué sí lo lleva.
Ejemplo: No conocía el por qué de las cosas, porque no tenía suficiente formación para ello.
Nem a veure
Anònim, 07/11/2017 a les 16:52
+25
-2
S’haurien de negar en rotund comunicarse en castella ai no ho volen. Que faran, despedirlos perque l’administracio funciona en catala i han enviat a algu a operar a un territori que no sap catal?? De qui cony es culpa? De qui envia a l’incult de merda. A vere si no som tan inutils. No poden despedir per questions linguistiques, que s’hagafi un interprete que n’hi ha, i no pocs, o que enviin un ser viu competent.
Al "Guardià dels mots" II
Anònim, 07/11/2017 a les 16:55
+12
-6
Por cierto, la palabra "pauèrrima" no existe. Es "paupèrrima".
És ignorància de les lleis
Vicennç, 07/11/2017 a les 16:59
+25
-2
L'exigència de l'ús del castellà no és catalanofòbia, és senzillament ignorar el marc legal que els del 155 tant diuen defensar. L'article 9 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (una llei de fa gairebé vint anys i que, tot i que no s'ha arribat a desplegar del tot, està vigent) diu que la "Generalitat, les administracions locals i les altres corporacions públiques de Catalunya, les institucions i les empreses que en depenen i els concessionaris de llurs serveis han d'emprar el català en llurs actuacions internes i en la relació entre ells. També l'han d'emprar normalment en les comunicacions i les notificacions adreçades a persones físiques o jurídiques residents en l'àmbit lingüístic català, sens perjudici del dret dels ciutadans i ciutadanes a rebre-les en castellà, si ho demanen.". Per tant, com diuen els civilistes, "la ignorancia de la ley no exime de su cumplimiento". (Ho poso en castellà perquè alguns ho puguin entendre.)
El franquisme s'extén a Catalunya, a l'ajunt. de Madrid
Anònim, 07/11/2017 a les 17:01
+21
-1
Déu meu, quina invasió més planificada! Què Rufian, ara no parles de les 155 monedes?
Mireu castellans invasors: Persegueixen Catalunya i el català, jo no sóc català i em refum el catalanufo, podeu dir; avui també direu: persegueixen l'ajuntament de Madrid, jo no sóc madrileny... i dem'a què? Et perseguiran a vosaltres i ningú us podrà ajudar
Van de negre
Anònim, 07/11/2017 a les 17:05
+19
-3
Van als funerals de l'anomenada "democràcia espanyola" que algun dia no llunyà no n'ha de quedar res.
Visca la República Catalana!
Morin els invasors!
Lo más importante
Anònim, 07/11/2017 a les 17:06
+9
-22
Lo que van a descubrir debajo de las alfombras.
Veient alguns comentaris
Berlin, 07/11/2017 a les 17:08
+9
-1
Un arriba a una conclusió, realment a Catalunya tenim molts colonos que no tenen ni un mínim de respecte per la llengua de la terra que un dia va acollir als seus antecedents o a ells mateixos. El món està ple de desagraïts.
Saqueo
Anònim, 07/11/2017 a les 17:17
+11
-2
Es un saqueo del PP, C's y PSOE
Se van a cargar Cataluña
Lo que no ganan en las urnas, lo saquean por la patilla.
INDEPENDÈNCIA JA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Colonització espanyola
Independentista de naixement, 07/11/2017 a les 17:36
+8
-2
És molt evident que per ells , no som res més que la seva última colònia. Amb l'ús exclusiu de la força ens volen mantenir espanyols. El Decret de Nova Planta ja ho deia : " Que se imponga la letra sin que se note el cuidado" . Fa més de 300 anys i continuen exactament igual .
Demà la vaga és legal. Deixem-los sols i que treballin ells , a veure si s'en surten . Visca la República catalana ¡¡
Sieg heil Spanien Demokratie
Anònim, 07/11/2017 a les 20:27
+7
-0
El Castellà i el català seran son i han sigut idiomes germans a Catalunya ... però pel que hem vist fora d, aquí no es veu de la mateixa manera ... no hem de polemitzar sobre les llengües que ens son pròpies es natural que aquí i només aquí siguem bilingües, només els incults i els ignorants menyspreen la llengua dels altres per petit que sigui el col·lectiu que la parla ...
que aprenen!
Melany, 07/11/2017 a les 21:29
+7
-2
Catala is a legal language in the EU and it's the first language in Cataluña.....so I would say, Spain can pay for translators. Catalans keep speaking your legal language and if they don't understand then they should learn! Que aprenen!
Fem-los bilingües, que n’aprenguin
Carles +, 08/11/2017 a les 08:37
+3
-0
Cal ser positius, encara ara el català es espanyol i totalment legal!, si els cal els fem bilingües
El "Sr." Juan Fernández Trigo sap català perfectament
Emma Ubasart, 08/11/2017 a les 11:42
+3
-1
Només vull deixar constància que el Sr. "diplomàtic" Juan Fernández Trigo és el fill d'un metge que va venir molts anys a estiuejar a Moià i que per tant parla perfectament el català.
Quina pena! Era un metge molt estimat al poble...
Volen arraconar i escombrar tot el què està relacionat amb la nostra cultura i la nostra llengua. Afortunadament NO PASSARAN!
Revolta
Revolta, 08/11/2017 a les 12:48
+2
-1
Estan tornant a tancar el cercle.

Talment com si fossin al 1714.

Fins quan voleu aguantar??
El C1 de català es obligatori per el funcionaris
En català de llei, 08/11/2017 a les 14:09
+0
-1
Qualsevol funcionari per optar a una plaça a Catalunya es obligatori que acrediti el nivel C1 de català. AIXÍ HO DIU LA LLEI!!! AQUESTA QUE TAN ENARVOLEN. QUE FAN DESIGNANT A GENT QUE NO COMPLEIX LA LLEI?? Doncs els funcionaris tenen tot el dret de fer els informes i comunicacions en català i NO ES OBLIGATORI que tinguin la deferència de parlar i escriure en castellà. Que a Madrid no ho entenen?? Que contractin traductors jurats!!! Així faran créixer l'economia!! No els poden obligar a parlar i escriure en castellà pq a Catalanya català i castellà son cooficials, o sigui, en igulatat de condicions!! Defensar el Govern legítim es parlar i escriure en català!! Hi poden amenaçar amb moltes coses, però la LLEI ens ampara!!
Llegint alguns comentaris patètics
Colònia, 08/11/2017 a les 14:29
+1
-1
S'arriba a una conclusió: realment a Catalunya hi ha molts colons que no tenen cap respecte per la llengua de la terra que va acollir els seus antecedents o ells mateixos.
Catalunya és plena de desagraïts.
El C1 de català es obligatori per el funcionaris
En català de llei, 08/11/2017 a les 15:42
+1
-1
Qualsevol funcionari per optar a una plaça a Catalunya es obligatori que acrediti el nivel C1 de català. AIXÍ HO DIU LA LLEI!!! AQUESTA QUE TAN ENARVOLEN. QUE FAN DESIGNANT A GENT QUE NO COMPLEIX LA LLEI?? Doncs els funcionaris tenen tot el dret de fer els informes i comunicacions en català i NO ES OBLIGATORI que tinguin la deferència de parlar i escriure en castellà. Que a Madrid no ho entenen?? Que contractin traductors jurats!!! Així faran créixer l'economia!! No els poden obligar a parlar i escriure en castellà pq a Catalanya català i castellà son cooficials, o sigui, en igulatat de condicions!! Defensar el Govern legítim es parlar i escriure en català!! Hi poden amenaçar amb moltes coses, però la LLEI ens ampara!!
El franquisme mai ha mort
Un valencià, 08/11/2017 a les 17:28
+1
-1
A València les forces espanyolistes estan duent-nos la llengua dia si i l'altre també davant dels jutges per tractar d'eliminar-la. Ells que són tan valencianos. S'odien! Visca Catalunya lliure!!!
FEU UNA PETITA PROVA IN·NOCENT
Lo sàtir del Poble Sec, 12/11/2017 a les 19:34
+0
-0
M'hi jugo un pèsol a que si quan et diuen això els contestes "no em rota pels collons" t'entenen a la primera.