procés català

L'efecte «limitat» del trasllat de CaixaBank i el Banc Sabadell

L'economista Modest Guinjoan i el director de l'Institut d'Estudis Financers, Josep Soler, analitzen amb NacióDigital els canvis de seus de les dues principals entitats financeres del país

Gas Natural se suma als moviments dels bancs després de l'ofensiva del govern espanyol per facilitar la fuga d'empreses

FedEx aposta per Barcelona en plena ofensiva econòmica contra Catalunya

| 06/10/2017 a les 22:07h
Arxivat a: Política, referèndum, procés català, sistema financer, 1-O, CaixaBank, Banc Sabadell
Seu central de CaixaBank a Barcelona | ACN
El trasllat de la seu del Banc Sabadell a Alacant ha estat l'inici d'un seguit d'anuncis d'emigracions d'entitats financeres i grans empreses. CaixaBank i Gas Natural han estat les següents. Aquest divendres, el consell de ministres ha aprovat un decret que permet que una entitat financera pugui decidir un canvi de seu sense passar per la junta d'accionistes. Una manera d'aplanar el camí a CaixaBank, que a partir d'ara tindrà la seu social a València.

Els canvis de seus estan sent utilitzats per l'Estat i els mitjans espanyols per erosionar el procés davant un eventual escenari de declaració de la independència al Parlament. Però la qüestió és força complexa i no admet exercicis demagògics. Què significa un trasllat de seu? Quines implicacions té? Beneficia el relat de l'executiu espanyol o als dipositaris? Un economista rellevant, que treballa en assessoria d'empreses -i que per això no vol aparèixer en públic-, ha explicat a NacióDigital que "el pes de tot plegat en el PIB és nul, ja que el canvi de seu no afecta centres de producció, fàbriques i treballadors, i tampoc té efecte fiscal, ja que l'impost de societats ja es paga a Madrid".   

NacióDigital ha parlat amb dos coneixedors de la realitat dels mercats financers, Josep Soler, director de l'Institut d'Estudis Financers (IEF), i l'economista Modest Guinjoan, excap del gabinet tècnic del departament d'Indústria, perquè ens analitzin els efectes dels canvis de seu i el que signifiquen.
 
Seu central de Caixabank a Barcelona. Foto: Adrià Costa

1. Què implica el trasllat de seu i per què es produeix?
 
Per Josep Soler, "es tracta d'un canvi en el registre mercantil". "En el sector financer, el més important és aturar la desconfiança, intentar evitar la por. Amb el procés en el seu punt àlgid, hi ha temor a que una declaració unilateral d'independència (DUI) podria deixar Catalunya durant un temps en terreny de ningú, que en el cas dels bancs voldria dir fora del radi d'acció del Banc Central Europeu (BCE). El temor ve més d'aquí que no pas de possibles problemes de liquiditat. El sistema financer espanyol està molt sensible, molt més després de la fallida del Banc Popular", apunta Soler.

Modest Guinjoan afirma que "es tracta d'un canvi estètic". "Una operació exprés d'aquest tipus no pot ser altra cosa i es materialitzarà en una oficina oberta que potser tindrà uns pocs treballadors", explica. La raó del trasllat, per Guinjoan, és evident: "Han tingut por del boicot, ha estat una decisió preventiva. Han temut la desvalorització del capital i la pèrdua de confiança per part dels accionistes. Podem dir que han marxat d'un país a un altre".    

2. Beneficia al relat del govern espanyol o als dipositaris?

Soler no s'apunta al discurs exagerat: "La decisió pot ser bona tant per als dipositaris espanyols com per als catalans, ja que els dona seguretat. I en cas que culminés el procés d'independència, en el període de transició, davant incerteses, no patirien. A la llarga, una Catalunya sobirana s'encabiria en el context europeu, però les fases de transició sempre suposen un cost".

Pel director de l'IEF, "tothom intentarà escombrar cap a casa i el govern espanyol ho presentarà com una fugida, però perquè són decisions mal interpretades". "Els independentistes haurien de veure-hi la part positiva: s'elimina un element de risc. En canvi, això, que entenc que ho faci un banc, ja no li trobo sentit que ho faci també una empresa. Trobo absurdes les acusacions de traïció. La traïció seria, en tot cas, que no tornessin en cas de consolidació d'una Catalunya sobirana", completa.      

Guinjoan creu que és aviat per valorar qui pot veure's beneficiat del canvi: "El temps ho dirà. CaixaBank i Banc Sabadell han volgut evitar mals majors, però és difícil que amb un gest estètic evitin possibles boicots que vinguin d'Espanya i, alhora, poden guanyar antipaties a Catalunya".  

3. Quins efectes pot tenir?

Per Josep Soler, els efectes són limitats: "L'estructura de les entitats que canvien la seu es manté aquí, igual que tots els seus serveis centrals i el seu personal".

Per Modest Guinjoan, "la incidència real en l'activitat econòmica tendirà a zero". "Ni afectarà el PIB ni el sistema fiscal, tampoc els treballadors de les entitats. Però sí que significa que ha entrat en escena el boicot", raona. Guinjoan assenyala un element que ha quedat altre cop en evidència: "S'ha tornat a veure la potineria de l'Estat, que en un no-res ha canviat la llei a conveniència aprovant avui mateix un decret. Coses així només passen en països en vies de desenvolupament".  
 

Seu de Gas Natural a Barcelona Foto: Gas Natural

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Una DUI com un cabàs
Anònim, 06/10/2017 a les 22:29
+12
-20
Una DUI com un cabàs, i la DUI ha de tenir un nom: Ferrandico de Aragón
impost de societats
Anònim, 06/10/2017 a les 23:12
+46
-2
A l'article diu que l'impost de societats ja es paga a madrid. i si ara canvien la seu. continuarà pagant-se a madrid, i no a una hipotetica hisenda catalana que hauria d'existir despres de la DUI. Llavors si que afectara a la economia catalana. no?
Pensant-ho bé
Enric Santa, 06/10/2017 a les 23:52
+34
-23
Bona oportunitat pels bancs europeus, asiàtics o americans... Pot ser molt interessant.
¿Sólo un cambio estético?
Anònim, 07/10/2017 a les 01:08
+42
-1
El impuesto de sociedades ya lo cobraba el estado y, tras la dui, el estado sería el catalán, el cual cobraría el impuesto de sociedades a todas aquellas que han cambiado su domicilio. Ahora ya no. Esto es más que un mero cambio estético
CUP d'estat
Axel, 07/10/2017 a les 04:42
+37
-23
Des de quan la CUP governa Catalunya? Eren i són minoria parlamentària i tothom balla el seu mambo. El seu anticapitalisme no capta suficients vots, però amb l'independentisme ho han petat. Ho han petat, literalment. Atureu aquesta bogeria. Ens governa Neró!
No passa res
Anònim, 07/10/2017 a les 07:56
+28
-14
Que se'n vagin tots. Me la bufa. L'únic important és el procés. Demà plouran empreses després de la independència i només amb els peatges d'autovia ens forrarem. Si ens quedem sense cap empresa feixista millor. Hem de fer un país nou des de zero. És més, demolim
també tots els edificis i la Sagrada Família. Així la farem millor encara. No tinguem por. Endavant.
Serà dissabte, no? Adéu
No amagueu la realitat
F. Joanich Rovira, 07/10/2017 a les 08:17
+27
-10
Limitat o no des d'algun punt de vista, el que tot això està deixant clar és que els únics que han parlat clar, sense enganyar des del principi, etc, són els nacionalbolxevics de la CUP. Creure que la independència era possible sense traumes, sense dividir els catalans, sense moure's ni un moment d'Europa, sense haver de deixar la terrasseta amb la birra i les braves, és cosa d'ingenus infantiloïdes de bona fe en el millor i potser més majoritari dels casos, i és cosa de fanatisme i/o cinisme en la resta.
I que va dir Mas al respecte...
Anònim, 07/10/2017 a les 08:42
+34
-20
Ja ho va dir en Mas..... els bancs no marxaran.... tots voldran ser a Catalunya....

Ja ja ja ja ja ja ja

La primera en la frente... i com aquesta n'hi ha mes....

El que costa guanyar diners l gent no s'ho juga a la indepe....
Un bon exemple sobre la participació.
Anònim, 07/10/2017 a les 08:51
+29
-5
A la meva ciutat, Mataró, no van haver-hi intervencions policials ni urnes requisades, tothom que va voler votar ho va poder fer. I la participacio va ser del 36%, que son els independentistes que hi ha a la ciutat més la meitat més o menys dels comuns. A les eleccions al Parlament Junts pel si i la CPU van treure sumats una mica més de 27000 vots. Diumenge el si va treure 28266, pràcticament calcats, el no blancs i nuls uns 3000, gairabé la meitat dels que va treure Catalunya si que es pot, cosa que demostra que la meitat del seu eletoral no va fer cas de la Colau.

Som els que som.
Manipulant la veritat
Anònim, 07/10/2017 a les 09:16
+18
-17
Acabo de llegir un comentari que diu que, com que aquestes empreses han traslladat la seva raó social fora de Catalunya, i els impostos ja es paguen a Madrid, quan siguem independents sortirem perjudicats per què no els hi cobrarem els impostos...

Com a tonteria no esta malament. Ara parlem seriosament...

Totes les empreses que tinguin activitat económica a Catalunya hauran de pagar aquí els seus impostos si volen seguir treballant en un estat independent. Per tant, tant Caixabank com Banc de Sabadell, com tots els altres bancs que ara tenen oficines aquí i que tots paguen els impostos a Madrid, hauran de crear una societat filial a Catalunya i pagar aquí els impostos que aquesta societat generi per la seva activitat económica.

Si no manipulem la informació, es veu clarament que guanyarem diners.
DUI = mort
Botifarra de ceba , 07/10/2017 a les 09:28
+25
-18
Senyors,

Els bancs marxen xq si el Puigdemont es marca la DUI, Catalunya quedaria AUTOMÀTICAMENT fora del Euro. Així com el que es vaticinaba quan lo de Grècia fa uns anys.

No es que Espanya no us deixe marxar, es que hi ha una cosa que està per damunt i es diu EUROPA.

Europa mai posarà en risc la unitat del conjunt de països per cuatre bojos. Mai.

Aixina que teniu dos opcions:

-acceptar la realitat i convocar noves eleccions i tractar de oblidar aquesta enganyufla

-suïcidi colectiu

Crec que la primera es molt millor.
Besets des-de València
Gràcies per CaixaBank i el Sabadell, ah! I de països catalans res de res.
Tergiversar la verdad.
Anònim, 07/10/2017 a les 10:11
+22
-16
Cambiar una sociedad financiera de sede social representa muchísimo, no sólo económicamente sino demuestra la cantidad de mentiras que ha dicho el independentismo sobre Europa.

Que Cataluña estaría arropada por Europa, que no se perdería el estatus de país miembro de la UE, todas estas mentiras se han caido por su propio peso.

Estas empresas que se van ni son independentistas, ni unionistas, lo que se deben es a sus clientes, accionistas, y a la sociedad, por tanto lo que han hecho es por el bien de estos, quien quiere perder el paraguas de la UE para sus negocios, o quiere que le pongan aranceles ante un mercado global como hemos creado el europeo.

No hagamos mas daño a la sociedad, ni a las empresas que no dan de comer, dejemos el fanatismo y volvamos a la calma de la legalidad.

Suerte a todos.

PARLEM?/HABLAMOS?
Anònim, 07/10/2017 a les 10:46
+13
-11
Manifiest per la convocatoria davant tots els Ajuntaments d'España el 7 d'Octubre a les 12h
Terceres vies!
Economia
Anònim, 07/10/2017 a les 10:59
+14
-7
En cas d'una declaració d'independència, els bancs que tinguin negoci a Catalunya hauran d'obrir una filial aqui, que pagarà impostos aquí i estarà sotmesa a les lleis catalanes. Això significa que La Caixa haurà de tenir una seu a València pel mercat espanyol i una altra a Barcelona pel català, igual que en té a altres paisos. Però el mateix passarà amb el Santander, BBVA, Bankia,..., que tenen la seu a Madrid i hauran d'obrir alguna cosa aquí per matenir el seu negoci, que aquí n'hi tenen.

El problema important que haurà d'afrontar l'economia catalana és el manteniment dels mercats. Fins ara, el principal client és l'estat espanyol. Continuarà així? Això és el que ens hem de plantejar realment, independentment de si algú trasllada la seu social.
alternatives
octavi, 07/10/2017 a les 11:29
+6
-3
toter i per tot hi ha de solucio primer degut presio espanyola no ens aceptan politicament a curt termini a ue dacord negociem per tindra lliure circulacio de persones i mercaderies continuan amb el euro ventatges estem a la ue amb totes garanties economiques igual que ara politicament no lo cual es benefic ja que ens deixa marge de maniobra per actuar mes lliurament dos fem adhesio a la effta accedin mercats de suisa leinchesthein noruega e islandia ventatges accedin a nous mercats amb totes les garanties tercer fem adhesio a la comenwalt mercat lliure comers britanic accedin a nous mercats que ara actualment son dificils i amb la sortida de uk de la ue ens convertiriam en el portavions britanic a europa siguen referencia en aquest mercat pels paisos dels altres continents quart fem doble curs de moneda continuan amb el euro com ara i el dolar usa sigui vigent a catalunya els preus estiguin amb les dos monedas recuperariam competitivitat seria atraccio catalunya per la resta del mon
No ens deixem acoquinar per les mentides i els artificis espanyols.
Blai, nacionalista català., 07/10/2017 a les 11:45
+13
-13
Les empreses i els bancs que traslladen llurs seus de Barcelona a Madrid, traslladen només llurs seus, continuen operant a Catalunya a tots els efectes. Per tant és una operació teatral, per intimidar la Generalitat, el Parlament català, la societat catalana i el nacionalisme català.

La independència-sobirania és fruit d'una secessió reeixida.
10:59
Anònim, 07/10/2017 a les 12:04
+12
-14
Catalunya ja ven més a tot el món que a Espanya; aquesta no sap més que espoliar fiscalment Catalunya i d'aquí no en surt, d'això en pensa viure pels segles dels segles. Ergo, Espanya és un paràsit per a Catalunya, en té la vocació.
No ens deixem acoquinar per les mentides i els artificis espanyols.
Blai, nacionalista català., 07/10/2017 a les 12:27
+9
-14
Les empreses i els bancs que traslladen llurs seus de Barcelona a Madrid, traslladen només llurs seus, continuen operant a Catalunya a tots els efectes. Per tant és una operació teatral, per intimidar la Generalitat, el Parlament català, la societat catalana i el nacionalisme català.

La independència-sobirania és fruit d'una secessió reeixida.
Treball
Anònim, 07/10/2017 a les 12:41
+17
-5
Una altra mentida més com dir que no es perdrà llocs de treball
Seguimos mintiendo.
Anònim, 07/10/2017 a les 13:13
+19
-10
Por favor,

las empresas no se van por que se lo ordenen desde Madrid, ni siquiera por una posible independencia de Cataluña.

Se van porque Europa ha dicho "NO", y nadie quiere quedarse fuera del mercado europeo.

Las entidades financieras no pueden quedar fuera del BCE porque sería un suicidio, y las empresas sólo de oir que habrá que pagar aranceles para sacar sus productos a Europa se echan a temblar.

En cuanto Europa dijo "NO" el process estuvo acabado, y por mucho que sigan mintiendo y buscando culpables los únicos son ellos mismos.

De verdad alguien se cree que la CAIXA se ha ido de Barcelona por que se lo han ordenado desde MADRID???????????

Suerte a todos.
Colas en los bancos de la Franja.
Anònim, 07/10/2017 a les 13:24
+18
-11
Hola,

Si todos en Cataluña estamos camino del paraiso, y la felicidad sin mesura, se puede saber porque en en Fraga (Aragón, España) se están creando depositos que han batido todos los records, y se con seguridad que no son precisamente los unionistas los que están abriendo cuentas.

Si todo está tan bien, y el paraiso en la tierra está apunto de llegar, porque la gente guarda su dinero en Aragón?, las mentiras se están cayendo por su propio peso y el final del process ya ha comenzado.

Suerte a todos.
Que algu m'ho expliqui...
Anònim, 07/10/2017 a les 13:56
+13
-7
Algu em pot explicar com es farà el trasllat de competències a un hipotètic nou estat català

Sembla que tot sigui molt fàcil, xo mentre les empreses creen una nova seu, per que paguin impostos aqui, am unes lleis que per ara no existeixen...... qui pagarà les pensions, les nòmines dels funcionaris, o les factures a un proveïdor..... per que no oblidem que els bancs son el principal motor de crèdit de les institucions... i si estan fora per tenir cobertura del BCE.....


O es que penseu que Espanya, tancara acords amb un país de dubtosa legalitat, en contra de la seva voluntat...

Jo tinc fills, pares, avis.... per a mi la seva tranquil.litat es mes important que cap altre cosa, i nomes veig fum.... cap explicació de com ho faran


Ja fa anys que vaig deixar de creure en els contes de fades...
alternatives 2
octavi, 07/10/2017 a les 14:30
+4
-3
madrid ara per ara no vol negociar no vol parlar esta be com esta per ells el que volen es ensorra la economia catalana acaba amb el que ells creuen que u havien de fer fa anys aquest es el panorama em comensat hem de acabar aquest projecte fins al final no em de tindra por tot te solucio o us pensavau que seria facil , no pot haver marxa enrera ens destrossan si tornem a la autonomia hem de crear estructures economiques millors que las de espanya mes flexibilitat actuan mes rapid mes facil exportar e importar oferin coses noves que no hi han crean treball de qualitat amb millors salaris fomentant molt mes la investigacio ajudan al maxim a les pymes i treballan amb ellas crean un marc nou de treball a europa que atraigui cap aqui resultat un mon millor que es per aixo que estem lluitant tornar a espanya mes de pitjor del mateix
dilluns cues Catalunya
petanquero, 07/10/2017 a les 14:35
+9
-8
Diuen que havie cues a la franja i no se on mes... Animo als catalans a treure tots els estalvis de Caixabanc. A vore si s enfonsen, que no pateixin, no tindran problemes, ara estaran a l aixopluc del paraigües de l estat borbònic i dels demòcratas del Banc Central europeu.



No ens deixem acoquinar per les mentides i els artificis espanyols.
Blai, nacionalista català., 07/10/2017 a les 16:10
+6
-7
Les empreses i els bancs que traslladen llurs seus de Barcelona a Madrid, traslladen només llurs seus, continuen operant a Catalunya a tots els efectes. Per tant és una operació teatral, per intimidar la Generalitat, el Parlament català, la societat catalana i el nacionalisme català.

La independència-sobirania és fruit d'una secessió reeixida.
trasllat
ansole, 07/10/2017 a les 16:17
+9
-0
Si traslladem el Parlament de Catalunya a Madrid, ens dexeixarant tranquils?
El dinero de la Caixa
Anònim, 07/10/2017 a les 18:28
+10
-7
Ayer, cenando con un amigo director de una oficina bancaria de uno de los bancos españoles que es mayor que la Caixa (vivimos fuera de Catalunya) me contó que en estos últimos 3 días había hecho todos los objetivos que tenía para el año, que lo sentía mucho por los compañeros de la oficina de la Caixa de su pueblo, porque al final son compañeros, pero que le habían hecho un favor muy grande.
No son presiones del gobierno dede España, son millones y millones de euros moviéndose por miedo
2017
Anònim, 07/10/2017 a les 18:37
+11
-9
Sabadell y Caixabank ingresarán a partir de ahora todo el IRPF deducido a sus trabajadores catalanes y del resto de España en la AEAT-Valencia y AEAT-Alicante, en vez de la AEAT-Barcelona.

Ahora ya no podréis continuar diciendo que Espanya ens roba. Pues vuestra recaudación de impuestos del resto de España va a caer en picado. Pues aparte de estas dos empresas se van también Gas Natural, Dogi, Oryzon, etc., etc. Y estas empresas ingresarán sus impuestos en AEAT-Madrid.

Fuera de España y de la Unión, ¿qué os quedará, aparte de la miseria, independiente? Ajo y agua, seguramente.
A corto plazo...
Anònim, 07/10/2017 a les 19:45
+13
-8
..."limitado" en lo económico. A largo, está por ver. Pero lo que está más claro que el agua es que el efecto en lo "moral" ha sido mortal. El "prusés" está muerto. Con o sin DUI, asistamos al entierro en los próximos días y a 300 años más de funeral.
Independència JAJAJA
Independencia ja , 07/10/2017 a les 23:01
+5
-9
No Pareu de pressionar que ja ho teniu, demaneu als vostres líders que proclamen la indepedencia. Encara hi ha empreses que s'ho pensen de quedar-se en Catalunya. Empreses de tercera o quarta generació, sólides que generen riquesa i que a València ens vindrien molt bé. Confieu en els polítics que han demostrat que saben crear riquesa, atraure inversions.

Visca València del Nord
Vaya por dios !!
Bagenc, 08/10/2017 a les 09:50
+4
-3
No s'ha d'ésser molt espavilat per veure que això no ens afecta en res en el nostre dia a dia que es traslladin aquestes seus socials, no es com si posem per cas que el grup seat-wolkswaegn-audi, marxes..al contrari potser hi tenen mes a perdre aquestes pseudo empreses, si milers de catalans decideixen canviar...
Impacte zero
Anònim, 08/10/2017 a les 11:50
+2
-0
Moviment propagandístic d'impacte nul als ciutadans. El que no tindrà impacte nul és la retirada de fons o boicots d'un o altre costat si Espanya segueix amb l'actitut de bloqueig de la negociació.

Seguim!
NO HO OBLIDARÉ.
GANXÓ, 08/10/2017 a les 12:49
+3
-0
Jo no ho oblidaré, només que aquest fet hagi provocat dubtes i por a la gent, ja han fet la seva feina de pressió i a favor de l'estat. El meu modest compte causarà baixa en aquestes entitats.
botiflers
Anònim, 08/10/2017 a les 17:08
+0
-0
Que se´n vagin i no tornin mai més