referèndum: crònica

La declaració d'independència fa tremolar l'«establishment»

CaixaBank afrontarà aquest divendres el trasllat del domicili social fora de Catalunya, com ja ha fet el Banc Sabadell

Les trucades de l'empresariat al Palau de la Generalitat per pressionar Puigdemont i aturar la via unilateral sintetitzen la preocupació creixent

| 05/10/2017 a les 22:30h
Especial: Nació Destacat
Arxivat a: Política, Foment del Treball, Cambra de Comerç, referèndum, procés català, Banc Sabadell, CaixaBank, empresaris, 1-O, bancs, Cercle d'Economia
La seu central del Banc Sabadell a Barcelona | Adrià Costa
La possibilitat d'una declaració unilateral d'independència (DUI) ha posat dels nervis l'establishment i està provocant moments de gran tensió en els àmbits econòmics, especialment en els financers, temorosos d'estar a punt d'entrar en terreny desconegut. El consell d'administració del Banc Sabadell s'ha reunit aquesta dijous a la tarda per decidir el trasllat de la seva seu social fora de Catalunya, a Alacant, davant l'eventualitat que el Parlament proclami la independència. CaixaBank estudiarà aquest divendres una mesura similar. La caiguda de CaixaBank amb posterioritat a l'1-O -gairebé un 11%-, han generat angoixa a l'entitat.  

La reculada de l'Íbex-35 dies després del referèndum (ahir va baixar un 2,85%), el descens més acusat des que va tenir lloc "l'altre" referèndum, el del Brexit (el 23 de juny de 2016), ha desfermat les pors. Les trucades de l'empresariat al Palau de la Generalitat per pressionar Puigdemont i aturar la via unilateral sintetitzen la preocupació creixent. La incertesa ha esdevingut pànic davant un possible escenari d'una Catalunya independent que topés amb dificultats per accedir al finançament del Banc Central Europeu (BCE), que està aguantant el deute espanyol. El Banc Sabadell està presidit per Josep Oliu. Però l'home fort és el conseller delegat Jaume Guardiola, persona amb molt bones relacions, per cert, amb l'expresident Artur Mas.   

"Aturar en sec el pànic"

La decisió de Banc Sabadell i CaixaBank d'estudiar el trasllat de la seva seu fora de Catalunya no tindria cap efecte en el funcionament i l'estructura de les dues entitats financeres, però segons fonts econòmiques, "és una mesura necessària per donar confiança als accionistes, que poden témer una mena de corralito després d'una DUI". "És una mesura per aturar en sec el pànic", afegeixen aquestes fonts. En tot cas, la decisió de tots dos bancs indica que l'escenari d'una declaració d'independència es preveu com una opció possible en els mercats.   
 

Seu central del Banc Sabadell. Foto: Adrià Costa


La cúpula de la Cambra de Comerç analitzarà la situació dilluns

Totes les corporacions econòmiques estan en estat d'alerta. Ja fa temps que ho estan, però l'1-O ha agreujat les seves pors. Dilluns a la tarda, quan ja es conegui el contingut de la intervenció del president Puigdemont al Parlament, es reunirà el comitè executiu de la Cambra de Comerç, presidida per Miquel Valls. Amb diverses sensibilitats respecte al sobiranisme, la Cambra va fixar una línia volgudament moderada davant el procés amb la voluntat de no desvincular-se del corrent majoritari de la societat catalana: defensa del dret a decidir, aposta per una via negociada i seguretat jurídica.

El referèndum, la violència desfermada per les forces policials i la probabilitat d'una DUI la setmana vinent ha fet que la Cambra sigui de les entitats més actives aquests dies en favor d'una sortida negociada i vol preservar la seva posició allunyada de frontismes.

Al Cercle d'Economia, "enorme preocupació"

En una posició molt similar a la de la Cambra es mou el Cercle d'Economia. Dimecres va emetre un comunicat en què condemnava explícitament l'actuació policial, que considerava "injustificable" i "inexplicable", i alhora es refermava en la seva línia de diàleg, tot reclamant a la Generalitat que reculés en la pretensió d'una DUI i a la Moncloa que prengués la iniciativa política d'obrir negociacions. L'entitat viu amb "enorme preocupació" la situació. Al Cercle ja van copsar, en les seves darreres Jornades de Sitges, les dificultats per desencallar el conflicte.

La posició del Cercle no es pot deslligar de la preocupació que viuen les entitats financeres, que sempre han tingut molta incidència en el Cercle. Jordi Gual, president de CaixaBank, és un dels vicepresidents. Fins fa poc, n'era també vicepresident Josep Oliu, president del Sabadell.          

Foment, contra l'aturada de país

La patronal Foment del Treball és la corporació que més distant s'ha mantingut amb el procés, una posició que s'ha anat radicalitzant fins al punt que la comissió jurídica de l'entitat va titllar la convocatòria del referèndum de "cop d'estat". Aquesta setmana, Foment va emetre un comunicat en què afirmava que l'aturada de país "no té cobertura legal" perquè estava mancada de regulació jurídica i era una "vaga política". D'aquesta manera, Foment insistia en el seu discurs hostil a l'1-O. Les relacions entre Foment i Palau de la Generalitat són en aquests moment quasi inexistents.
 

Carles Puigdemont i Felip VI Foto: Govern

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Aver·ho pensat abans
Empresari, 06/10/2017 a les 00:20
+25
-2
Tots aquest empresaris, son els principals culpables, si ara els preocupa, haver presionat abans al PP, pero esclar, no es pensaven que arribariem aqui, a aquestes alçades ja haurieu de coneixer una mica mes els Catalans, dinosures inutils que no us posseu al dia.
Hola!
Anònim, 06/10/2017 a les 00:27
+17
-1
Doncs jo fa anys que tinc el compte a ING. Mai m'han cobrat res! Mai! A més, el meu banc no em pot vendre això que ho torna a la terra... Suïssa, Andorra, i altres paradisos fiscals no és la nostra terra. S'ha acabat el bròquil!!
Bona nit!
Aquesta DUI fa mes por al sistema
Anònim, 06/10/2017 a les 00:31
+6
-10
que una revolta social (que ja son impossibles en aquest mon tant controlat)
Endavant CUP!
PDECAT es cagarà!
xD
Anonymous, 06/10/2017 a les 00:44
+8
-15
Menuda chapuza de independencia... ni el gobierno Español sería capaz de mejorarla.... Madre de dios.... 2 Ibex 35 en un día.... no pasa nada no..... tranquilos, tranquilos.... los números de Junqueras son solidos... los ha contrastado ........................ bueno la banca será que tendrá otras estimaciones.... pero la banca de números.... ni puta idea
Ara si que anem bé. Ja fem por als banquers.
Anònim, 06/10/2017 a les 04:21
+23
-4
Cal que CAT comenci a creureu-s'ho també, que ho tenim a tocar. Malgrat el que vindrà, si resistim l'enemic ja hem guanyat. Hem de ser molts al carrer, no podran amb tots. Hem d'aturar el pais, a les barricades...Nomes si els toquem els calers farem via.
No sé...
Anònim, 06/10/2017 a les 06:08
+7
-14
Yo diría más bien que el «establishment» hace temblar al independentismo. Pero bueno, doctores tiene la iglesia. El tiempo lo dirá...
Para los entendidos
Anònim, 06/10/2017 a les 07:29
+14
-3
A los doctores en economia que ven mal que los bancos se larguen... que lo hagan es que saben que esto va en serio, y si lo hacen solo nos benefician, porque por el tiempo que no monten su sede aquí, nos pueden garantizar los ahorros con el fondo del BCE. Un abrazo doctores!
La declaració d'independència fa tremolar l'«establishment»
Anònim, 06/10/2017 a les 14:50
+5
-1
D'això es tracta. Visca Catalunya lliure!
parem els peus al catanyol.
Fila berquí, 06/10/2017 a les 18:03
+3
-1
posar dels nervis és un castellanisme flagrant. ha fet enfilar per les parets, ha fet treure foc pels queixals , ha tret de polleguera són les maneres pròpies del catlà per dir-ho. no reclameu tant la independència i barreu el pas al catanyol, que és el que volen els enemics de Catalunya, el genocidi cultural i lingüístic
Al de les: 4;21 Ara si que anem bé. Ja fem por als banquers.
Anònim, 06/10/2017 a les 20:38
+2
-2
Estic completament d'acord amb ell.

Segur que si la banca es posa nerviosa, es que anem més que bé.
Així però, cal pensar bé el moment oportú.
Acabar de buscar algun suport per reconeixement internacional; o bé, mediar per sortir (mai per quedar-se).

Diuen que la sortida del darrera seria fer unes eleccions autonòmiques-plebiscitàries 100% legals, recollir el reconeixement immediat, i fotre el cap sense pensar-s'ho.

EL QUE DIGUI EL PRESIDENT I LA GENT.
PEROÒ, FOTEM EL CAMP AMB ELECCIONS; O BÉ, VAGA GENERAL PERMANENT.

NO AGUANTARAN NI AMB 7 NI AMB 10 DIES DE VAGA.
S'ENFONSA EL VAIXELL (ARA HA COMENÇAT A TRONTOLLAR)
2017
Anònim, 07/10/2017 a les 18:55
+0
-1
La DUI no tiene efectividad alguna por ser ilegal y, por tanto, se la pasaran por el arco de Triunfo. Así que, no os preocupéis, que no asusta para nada es proclamación unilateral de independencia que, además, sólo serviría para que sus responsables fueran conducidos a la cárcel por tiempo indefinido. Lo único que pretenden los bancos es seguir bajo el paraguas protector del BCE. Una Cataluña independiente (afortunadamente es imposible*) nacería quebrada de facto. Y la huida de empresas hacia otras regiones de España sería brutal. No existiría el paro en una Cataluña independiente -dicen los jefes del procesos independentistas. ¡Ay, pobres ignorantes!

*¿Cómo iban a controlar estos ilusos puertos, aeropuertos, fronteras aéreas y marítimas, etc., etc., sin recurrir a la violencia, significando esto su perdición?
Cumarina per les rates
Cumarina, 07/10/2017 a les 20:52
+0
-0
Quan un vaixell fa aigües, les rates són les primeres en abandonar-lo. Ja sabem on són les rates. Si les rates volen venir a la República Catalana, quina història ens voldran vendre?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El debat a TV3 entre els portaveus de les set principals formacions | Adrià Costa
01/01/1970
El debat decisiu a tres dies de les eleccions entre els portaveus de les set principals formacions polítiques
 23:22 La pausa del debat, al Facebook Live del 324.

 23:22 El debat de TV3 fa una pausa per a la publicitat.
 23:18 Miquel Iceta retreu a l'independentisme que "intenta projectar frustracions, incapacitats i impotències", i nega que el dèficit sigui de 16.000 milions d'euros, sinó de 2.400. A parer seu, una de les primeres coses que cal fer és exigir al govern espanyol que faci els deures amb la reforma del finançament.
 23:15 Jordi Turull lamenta: "La capacitat normativa per fer coses al servei de la gent ens la suspenen i a més el dèficit fiscal és asfixiant". Explica que l'Estat actua contra la capacitat d'autogovern de Catalunya. De les darreres 26 lleis, la meitat estan suspeses, precisa.
 23:12 Marta Rovira retreu a Xavier García Albiol que "estan tractant els ciutadans de primera i de segona" perquè no van aprovar la llei d'accés universal a la salut, i acusa el govern de discriminar en funció de l'origen.
 23:10 Miquel Iceta es compromet a prioritzar les escoles bressol, perquè el Govern sortint "va dedicar-hi zero euros en el pressupost d'enguany".
 23:07 Carles Riera espera que el 22-D comenci la "restitució" de la República i fer un pas endavant en drets civils i democràtics. "El canvi social i econòmic que ens permeti cosir el país no és possible en el marc estatal i estatutari", defensa, i insisteix: "Ni amb equidistàncies, ni amb Estatut d'autonomia ni amb Constitució no és possible".
 23:05 Xavier García Albiol torna a parlar d'una conversa amb un taxista. Explica que aquest dilluns n'ha agafat un i el conductor li ha relatat que la seva mare 85 anys "està esperant des de fa tres mesos que li posin una pròtesi". En la seva opinió, als catalans els preocupa aspectes com les llistes d'espera i els nens que estudien en barracons. Demana als partits aparcar diferències i a arribar a acords en els àmbits socials.
 23:04 Xavier Domènech aposta per un New Deal que superi les fractures socials a Catalunya i revertir les retallades.
 23:02 Miquel Iceta afirma que volen canviar de rumb i reitera la seva aposta per la reforma federal.
 23:01 Inés Arrimadas: "La meva prioritat si som presidents de la Generalitat, presidenta de la Generalitat, és tornar a unir els catalans". També anuncia que vol fer una auditoria de la Generalitat per aixecar catifes, per saber quants diners es gasten en estructures d'estat i destinar els diners del procés a l'educació i la sanitat. 
 22:59 Marta Rovira diu que primer cal superar el 155 i després lluitar contra les desigualtats. "No és cert que l'economia patís en el nostre país abans del 30 de setembre, estava batent rècords històrics", reivindica.
 22:58 Jordi Turull: "La gent ha de votar en clau de dignitat democràtica i d'institucions".
 22:58 El debat entra en el segon bloc, del present.
 22:57 Jordi Turull: "Com més hem posat la decisió i la paraula en mans dels ciutadans més forta ha estat la repressió".
 22:55 Jordi Turull, a Domènech: "Aquesta equidistància entre porres i urnes ens sap molt de greu".
 22:53 Xavier Domènech: "És evident que el bloc de José María Aznar no sumarà". A més, retreu que l'estratègia independentista ha dut a "un govern intervingut", i pregunta a partir del 21-D quina política volen portar els sobiranistes "per avançar" i no només per restituir el Govern.
 22:52 El vicepresident d'Òmnium, Marcel Mauri, pregunta a Miquel Iceta si pensa pactar amb els que es volen carregar el model d'immersió lingüística, i Iceta respon: "No volem canviar el model lingüístic de l'escola catalana".
 22:50 Miquel Iceta: "Un mestre a l'escola catalana ha de saber català". Xavier Domènech ironitza que Iceta té "tendència" a respondre per Inés Arrimadas.
 22:47 El sindicat USTEC-STEs pregunta a Inés Arrimadas si s'ha d'exigir el català al professorat, i ella contesta que els professors, igual que la resta de funcionaris, han de tenir requisits adients per la feina que han de fer. "Depèn de l'assignatura que donin els professors", continua, i es pregunta: "M'estan dient que per ser professor d'anglès has de tenir nivell C de català però no un nivell d'anglès?".
 22:45 Xavier García Albiol critica que el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, ha estat declarat persona no grata en 105 municipis. Jordi Turull replica: "A mi m'han posat a la presó".
 22:43 Xavier García Albiol afirma que "una part de la població ha d'estar molt decebuda" després del Govern sobiranista. "Els 470.000 catalans que estan aturats no mengen de la República, del procés independentista", sosté.
 22:42 Miquel Iceta defensa l'aplicació de l'article 155 de la Constitució, i rebutja tornar al 6-7 de setembre i l'1 d'octubre. "No és un bon plantejament", considera, i creu que la República "no té unes bases sòlides".
 22:40 Carles Riera assevera que "ningú pot negar les condicions d'excepcionalitat que ha produït el 155", i diu que caldrà restituir el Govern "més adequat" per restituir la República.
 22:39 Inés Arrimadas recorda el "per què no tornes a Cadis?" que li va dedicar l'expresidenta del Parlament Núria de Gispert. "Si aneu repetint això us quedareu sols a Catalunya perquè més de la meitat de la població té orígens fora de Catalunya", ressalta.
 22:37 Inés Arrimadas, al "tripartit" independentista: "Ni tan sols són capaços d'explicar la seva gent què és el que faran". 
 22:35 Xavier Domènech diu a Jordi Turull que, com diu ell, això "va de democràcia", però també cal afrontar altres aspectes que Domènech considera que el Govern ha oblidat com la pobresa infantil.
 22:35 La Junta Electoral sanciona TV3 per la manifestació de Brussel·les i el concert pels presos. L'organisme també contradiu la resolució de la junta provincial i dona la raó a RTVE en el plet amb la CUP per un anunci electoral no emès. Ho explica Sergi Ambudio.
 22:34 Miquel Iceta, sobre la restitució del Govern després del 21-D: "Les eleccions serveixen per triar un president i un govern, o no?".
 22:31 Xavier García Albiol, Marta Rovira i Jordi Turull s'enfronten pels presos polítics. "La Soraya va admetre que els presos polítics ho són precisament pel que pensen", diu Rovira, i Turull subratlla: "La meva llibertat provisional no em permet explicar com jo voldria".
 22:28 Federalistes d'Esquerres pregunta a ERC si estan a favor d'una Unió Europea sense fronteres interiors entre els estats. Marta Rovira diu que sempre han estat d'acord amb la UE i han defensat una república catalana exercint dins la UE, però considera que cal "reformar moltes coses" d'aquesta "Europa dels privilegis". Retreu que faci "selecció" a l'hora de condemnar la repressió política.
 22:27 Carles Riera reclama als "comuns" que no governi amb el PSC, i retreu al PP que utilitza "l'argument del maltractador o el colonitzador" contra Catalunya. Inés Arrimadas demana que retiri aquesta darrera afirmació.
 22:23 Xavier Domènech carrega contra l'aplicació del 155, del qual considera: "El 155 ens ha fet enormement vulnerables com a país". També interpel·la a l'independentisme. "Per molt que vostès estiguin explicant que ho van fer tot bé, no ho van fer bé", indica.
 22:26 ENQUESTA Qui està guanyant el debat de TV3? Vota a l'enquesta de NacióDigital.
 22:22 Inés Arrimadas: "Els partits independentistes tenen un problema amb la realitat". Segons ella, "viuen en la bombolla del procés".
 22:20 Marta Rovira reivindica l'obra de govern, com la reducció del 24% de les llistes d'espera, i uns pressupostos que permeten pagar a 30 dies els proveïdors. "El govern ha governat i ha fet grans gestes", defensa.
 22:18 Xavier García Albiol, als partits independentistes: "Si ha alguna responsabilitat del que ha passat a Catalunya els últims dos anys és d'aquells que han estat governant". Els demana quie diguin una sola mesura "que hagi significat un aspecte positiu" per als ciutadans a partir del procés independentista.
 22:16 Jordi Turull es pregunta si es restituirà el president 130è de la Generalitat, o sigui Carles Puigdemont, o hi haurà el president "155" posat per Mariano Rajoy. Apel·la a una resposta democràtica per "derrotar" els empresonaments i la violència de l'estat.
 22:15 Carles Riera retreu el "cop d'estat" del PP amb Ciutadans i el PSC que "pretén imposar l'autoritarisme de la monarquia espanyola", i carrega contra l'"estat espanyol dictatorial".
 22:13 Xavier García Albiol, que fa la primera intervenció en castellà del debat, creu que el 21-D cal deixar pas "a un gobierno democràtic que es preocupi dels problemes reals dels catalans".
 22:12 Xavier Domènech considera que comença a ser un procés que "té menys de país, i massa de govern i de partit".
 22:11 Miquel Iceta considera que l'actual context polític és responsabilitat de les forces polítiques del procés "sense tenir present les normes bàsiques de la democràcia", i "fulminant l'Estatut". 
 22:09 Inés Arrimadas diu que el Govern va fer "una fugida cap enlloc", però també responsabilitza el govern espanyol per haver mirat cap a una altra banda. Diu que el 21-D es pot deixar enrere el malson del procés i es pot iniciar una nova etapa".
 22:06 Els candidats responen com s'ha arribat fins aquí. Marta Rovira retreu que el govern espanyol s'ha negat a negociar el referèndum, i "té tanta fòbia a la democràcia que n'altera absolutament les normes de joc", cosa que fa que no hi pugui ser Oriol Junqueras debatent.
 22:02 Jordi Turull respon una pregunta de Societat Civil Catalana (SCC) sobre si mantindrà la via unilateral. Diu que vol dir "renunciar al diàleg, no se'ns ha volgut ni escoltar", i que seguiran perseverant perquè hi hagi diàleg i negociació", ja que la unilateral la gestionen altres.
 21:59 Comença el debat de TV3, l'últim televisiu d'aquesta campanya electoral al 21-D. Durarà unes dues hores, s'estructurarà en tres blocs i els candidats hauran de respondre també la pregunta de representants d'entitats amb les quals no s'identifiquen.
 21:57 Els candidats que participen en el debat de TV3 ja s'han fet la foto de família uns minuts abans de començar.
 

Els candidats en el debat de TV3 al 21-D, el darrer de la campanya. Foto: Adrià Costa

 21:55 Tot a punt per al debat del 21-D a TV3, el darrer de la campanya electoral. Hi participen Jordi Turull (Junts per Catalunya), Marta Rovira (ERC), Inés Arrimadas (Ciutadans), Miquel Iceta (PSC), Xavier Domènech (Catalunya en Comú-Podem), Xavier García Albiol (PP) i Carles Riera (CUP).
 21:25 Carrizosa, a Puigdemont: «Quan en una democràcia s'atropellen les normes, els que queden fora del sistema són els que ho fan». El portaveu de Cs ha etzibat que els dies 6 i 7 de setembre el Govern es va passar les normes per "l'Arc de Triomf" perquè van aprovar les lleis de desconnexió i del referèndum amb només 72 vots dels 90 necessaris. Ha estat el cap de cartell del penúltim acte de campanya a la demarcació, celebrat a Vila-seca. Informa Jonathan Oca.
 21:16 PÒQUER DE CAMPANYA. 18 de desembre: Ortega irromp, la fiscalitat de la CUP, el llop De Guindos i els reflexos de Cs. La síntesi editorial de NacióDigital, avui a càrrec de Ferran Casas.
Entrades anteriors »
Xavier Domènech, a la Sexta | Dani Gago / Catalunya en Comú
Sara González
01/01/1970
Xavier Domènech va afrontar una curiosa salutació d'Albiol, a qui amb prou feines coneix, just abans del debat de La Sexta
Marta Rovira i Ester Capella en la seva visita a Oriol Junqueras a la presó. | Cedida
Roger Tugas
01/01/1970
El programa i els discursos d'ERC s'han de modular per evitar que el Suprem els usi per acusar els dirigents investigats de reiteració delictiva, i d'aquí l'accent que es posa en la recerca del diàleg amb l'Estat
El Palau de la Generalitat, tancat i barrat | Adrià Costa
Josep M. Vilalta
01/01/1970
«El debat nacional intens dels darrers anys ha desdibuixat o ha deixat en segon terme d’altres prioritats polítiques igualment necessàries si volem consolidar un país de major progrés social i econòmic»
Aida Morales | 14 comentaris
01/01/1970
Els politòlegs Marc Sanjaume i Joan Botella descarten una alteració substancial dels resultats, malgrat els dubtes "raonables" de frau | La població pot comprovar el registre censal i aclarir dubtes als seus ajuntaments
Xavier García Albiol, cap de llista del PP | Adrià Costa
Esteve Plantada
01/01/1970
El cap de llista de PP a les eleccions del 21-D tria "El caçador" de Michael Cimino, Fernando Aramburu i Almudena Grandes, "CSI" i les cançons d'Enrique Iglesias
Carles Riera, candidat de la CUP | Adrià Costa
01/01/1970
El candidat de la CUP insta les forces "republicanes" a desplegar la declaració del 27 -O i aplicar la llei de transitorietat | Recalca que si cal assumiran "responsabilitats" de Govern i demana als "comuns" abandonar "el terreny fictici de l'equidistància" | Afirma que Puigdemont respon a una "realitat més lliure" que el "peix al cove" del PDECat