referèndum: crònica

La declaració d'independència fa tremolar l'«establishment»

CaixaBank afrontarà aquest divendres el trasllat del domicili social fora de Catalunya, com ja ha fet el Banc Sabadell

Les trucades de l'empresariat al Palau de la Generalitat per pressionar Puigdemont i aturar la via unilateral sintetitzen la preocupació creixent

| 05/10/2017 a les 22:30h
Especial: Nació Destacat
Arxivat a: Política, Foment del Treball, Cambra de Comerç, referèndum, procés català, Banc Sabadell, CaixaBank, empresaris, 1-O, bancs, Cercle d'Economia
La seu central del Banc Sabadell a Barcelona | Adrià Costa
La possibilitat d'una declaració unilateral d'independència (DUI) ha posat dels nervis l'establishment i està provocant moments de gran tensió en els àmbits econòmics, especialment en els financers, temorosos d'estar a punt d'entrar en terreny desconegut. El consell d'administració del Banc Sabadell s'ha reunit aquesta dijous a la tarda per decidir el trasllat de la seva seu social fora de Catalunya, a Alacant, davant l'eventualitat que el Parlament proclami la independència. CaixaBank estudiarà aquest divendres una mesura similar. La caiguda de CaixaBank amb posterioritat a l'1-O -gairebé un 11%-, han generat angoixa a l'entitat.  

La reculada de l'Íbex-35 dies després del referèndum (ahir va baixar un 2,85%), el descens més acusat des que va tenir lloc "l'altre" referèndum, el del Brexit (el 23 de juny de 2016), ha desfermat les pors. Les trucades de l'empresariat al Palau de la Generalitat per pressionar Puigdemont i aturar la via unilateral sintetitzen la preocupació creixent. La incertesa ha esdevingut pànic davant un possible escenari d'una Catalunya independent que topés amb dificultats per accedir al finançament del Banc Central Europeu (BCE), que està aguantant el deute espanyol. El Banc Sabadell està presidit per Josep Oliu. Però l'home fort és el conseller delegat Jaume Guardiola, persona amb molt bones relacions, per cert, amb l'expresident Artur Mas.   

"Aturar en sec el pànic"

La decisió de Banc Sabadell i CaixaBank d'estudiar el trasllat de la seva seu fora de Catalunya no tindria cap efecte en el funcionament i l'estructura de les dues entitats financeres, però segons fonts econòmiques, "és una mesura necessària per donar confiança als accionistes, que poden témer una mena de corralito després d'una DUI". "És una mesura per aturar en sec el pànic", afegeixen aquestes fonts. En tot cas, la decisió de tots dos bancs indica que l'escenari d'una declaració d'independència es preveu com una opció possible en els mercats.   
 

Seu central del Banc Sabadell. Foto: Adrià Costa


La cúpula de la Cambra de Comerç analitzarà la situació dilluns

Totes les corporacions econòmiques estan en estat d'alerta. Ja fa temps que ho estan, però l'1-O ha agreujat les seves pors. Dilluns a la tarda, quan ja es conegui el contingut de la intervenció del president Puigdemont al Parlament, es reunirà el comitè executiu de la Cambra de Comerç, presidida per Miquel Valls. Amb diverses sensibilitats respecte al sobiranisme, la Cambra va fixar una línia volgudament moderada davant el procés amb la voluntat de no desvincular-se del corrent majoritari de la societat catalana: defensa del dret a decidir, aposta per una via negociada i seguretat jurídica.

El referèndum, la violència desfermada per les forces policials i la probabilitat d'una DUI la setmana vinent ha fet que la Cambra sigui de les entitats més actives aquests dies en favor d'una sortida negociada i vol preservar la seva posició allunyada de frontismes.

Al Cercle d'Economia, "enorme preocupació"

En una posició molt similar a la de la Cambra es mou el Cercle d'Economia. Dimecres va emetre un comunicat en què condemnava explícitament l'actuació policial, que considerava "injustificable" i "inexplicable", i alhora es refermava en la seva línia de diàleg, tot reclamant a la Generalitat que reculés en la pretensió d'una DUI i a la Moncloa que prengués la iniciativa política d'obrir negociacions. L'entitat viu amb "enorme preocupació" la situació. Al Cercle ja van copsar, en les seves darreres Jornades de Sitges, les dificultats per desencallar el conflicte.

La posició del Cercle no es pot deslligar de la preocupació que viuen les entitats financeres, que sempre han tingut molta incidència en el Cercle. Jordi Gual, president de CaixaBank, és un dels vicepresidents. Fins fa poc, n'era també vicepresident Josep Oliu, president del Sabadell.          

Foment, contra l'aturada de país

La patronal Foment del Treball és la corporació que més distant s'ha mantingut amb el procés, una posició que s'ha anat radicalitzant fins al punt que la comissió jurídica de l'entitat va titllar la convocatòria del referèndum de "cop d'estat". Aquesta setmana, Foment va emetre un comunicat en què afirmava que l'aturada de país "no té cobertura legal" perquè estava mancada de regulació jurídica i era una "vaga política". D'aquesta manera, Foment insistia en el seu discurs hostil a l'1-O. Les relacions entre Foment i Palau de la Generalitat són en aquests moment quasi inexistents.
 

Carles Puigdemont i Felip VI Foto: Govern

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Aver·ho pensat abans
Empresari, 06/10/2017 a les 00:20
+25
-2
Tots aquest empresaris, son els principals culpables, si ara els preocupa, haver presionat abans al PP, pero esclar, no es pensaven que arribariem aqui, a aquestes alçades ja haurieu de coneixer una mica mes els Catalans, dinosures inutils que no us posseu al dia.
Hola!
Anònim, 06/10/2017 a les 00:27
+17
-1
Doncs jo fa anys que tinc el compte a ING. Mai m'han cobrat res! Mai! A més, el meu banc no em pot vendre això que ho torna a la terra... Suïssa, Andorra, i altres paradisos fiscals no és la nostra terra. S'ha acabat el bròquil!!
Bona nit!
Aquesta DUI fa mes por al sistema
Anònim, 06/10/2017 a les 00:31
+6
-10
que una revolta social (que ja son impossibles en aquest mon tant controlat)
Endavant CUP!
PDECAT es cagarà!
xD
Anonymous, 06/10/2017 a les 00:44
+8
-15
Menuda chapuza de independencia... ni el gobierno Español sería capaz de mejorarla.... Madre de dios.... 2 Ibex 35 en un día.... no pasa nada no..... tranquilos, tranquilos.... los números de Junqueras son solidos... los ha contrastado ........................ bueno la banca será que tendrá otras estimaciones.... pero la banca de números.... ni puta idea
Ara si que anem bé. Ja fem por als banquers.
Anònim, 06/10/2017 a les 04:21
+23
-4
Cal que CAT comenci a creureu-s'ho també, que ho tenim a tocar. Malgrat el que vindrà, si resistim l'enemic ja hem guanyat. Hem de ser molts al carrer, no podran amb tots. Hem d'aturar el pais, a les barricades...Nomes si els toquem els calers farem via.
No sé...
Anònim, 06/10/2017 a les 06:08
+7
-14
Yo diría más bien que el «establishment» hace temblar al independentismo. Pero bueno, doctores tiene la iglesia. El tiempo lo dirá...
Para los entendidos
Anònim, 06/10/2017 a les 07:29
+14
-3
A los doctores en economia que ven mal que los bancos se larguen... que lo hagan es que saben que esto va en serio, y si lo hacen solo nos benefician, porque por el tiempo que no monten su sede aquí, nos pueden garantizar los ahorros con el fondo del BCE. Un abrazo doctores!
La declaració d'independència fa tremolar l'«establishment»
Anònim, 06/10/2017 a les 14:50
+5
-1
D'això es tracta. Visca Catalunya lliure!
parem els peus al catanyol.
Fila berquí, 06/10/2017 a les 18:03
+3
-1
posar dels nervis és un castellanisme flagrant. ha fet enfilar per les parets, ha fet treure foc pels queixals , ha tret de polleguera són les maneres pròpies del catlà per dir-ho. no reclameu tant la independència i barreu el pas al catanyol, que és el que volen els enemics de Catalunya, el genocidi cultural i lingüístic
Al de les: 4;21 Ara si que anem bé. Ja fem por als banquers.
Anònim, 06/10/2017 a les 20:38
+2
-2
Estic completament d'acord amb ell.

Segur que si la banca es posa nerviosa, es que anem més que bé.
Així però, cal pensar bé el moment oportú.
Acabar de buscar algun suport per reconeixement internacional; o bé, mediar per sortir (mai per quedar-se).

Diuen que la sortida del darrera seria fer unes eleccions autonòmiques-plebiscitàries 100% legals, recollir el reconeixement immediat, i fotre el cap sense pensar-s'ho.

EL QUE DIGUI EL PRESIDENT I LA GENT.
PEROÒ, FOTEM EL CAMP AMB ELECCIONS; O BÉ, VAGA GENERAL PERMANENT.

NO AGUANTARAN NI AMB 7 NI AMB 10 DIES DE VAGA.
S'ENFONSA EL VAIXELL (ARA HA COMENÇAT A TRONTOLLAR)
2017
Anònim, 07/10/2017 a les 18:55
+0
-1
La DUI no tiene efectividad alguna por ser ilegal y, por tanto, se la pasaran por el arco de Triunfo. Así que, no os preocupéis, que no asusta para nada es proclamación unilateral de independencia que, además, sólo serviría para que sus responsables fueran conducidos a la cárcel por tiempo indefinido. Lo único que pretenden los bancos es seguir bajo el paraguas protector del BCE. Una Cataluña independiente (afortunadamente es imposible*) nacería quebrada de facto. Y la huida de empresas hacia otras regiones de España sería brutal. No existiría el paro en una Cataluña independiente -dicen los jefes del procesos independentistas. ¡Ay, pobres ignorantes!

*¿Cómo iban a controlar estos ilusos puertos, aeropuertos, fronteras aéreas y marítimas, etc., etc., sin recurrir a la violencia, significando esto su perdición?
Cumarina per les rates
Cumarina, 07/10/2017 a les 20:52
+0
-0
Quan un vaixell fa aigües, les rates són les primeres en abandonar-lo. Ja sabem on són les rates. Si les rates volen venir a la República Catalana, quina història ens voldran vendre?