Referèndum

El dret europeu, la clau de l'independentisme per defensar-se de l'Estat

Un equip liderat per l'advocat Josep Jover dissenya eines jurídiques per aconseguir l'empara del Tribunal Superior de Justícia de la UE

Es tracta de seguir el mateix camí judicial d'èxit del cànon digital, el cèntim sanitari o les clàusules sòl

Josep Jover: «Si el referèndum és llibertat d'expressió, està garantit per la UE»

| 14/09/2017 a les 06:58h
Especial: Nació Destacat
Arxivat a: Política, dret internacional, independència, dret a l'autodeterminació, procés català, Josep Jover, referèndum, Unió Europea, ERC
Manifestació independentista a les portes del TSJC | Adrià Costa
L'ofensiva judicial instigada pel govern espanyol per frenar el referèndum de l'1 d'octubre obliga l'independentisme a redoblar esforços. Més enllà de reivindicar el dret a l'autodeterminació i la llibertat d'expressió, els impulsors del referèndum busquen totes les eines per demostrar que la seva causa no només és legítima perquè compta amb una àmplia base social, sinó que està emparada per la normativa internacional. I això passa, en paraules de l'advocat Josep Jover, per "parlar el mateix llenguatge d'Europa" -més administratiu i mercantil- i seguir l'estratègia jurídica exitosa de casos com el del cànon digital, el cèntim sanitari o les clàusules sòl de les hipoteques.

Jover, que està especialitzat en propietat intel·lectual i drets d'autor, lidera un equip multidisciplinar de 15 persones que tenen per objectiu confeccionar documents i dictàmens basats en la legislació europea que siguin una eina per als advocats de totes aquelles persones assenyalades per l'Estat arran del procés sobiranista. Aquest equip té un acord amb ERC per fer aquesta tasca, però posarà aquestes eines jurídiques a disposició de tothom qui ho necessiti. 

Objectiu: "Demostrar que el rei va despullat"

"L'objectiu és demostrar que el rei va despullat", explica Jover. Argumenta que aquesta sobirania nacional que reivindica el govern espanyol en realitat ja no la té perquè pràcticament en un 85% ha estat transferida a la Unió Europea. "El dret europeu preval i té efecte directe sobre el dret espanyol", afirma. Afegeix que la Constitució espanyola preveia uns drets fonamentals que, amb el pas dels anys, han quedat superats per la normativa superior. "La Constitució ha acceptat, ella mateixa, en virtut del seu article 93, la primacia del Dret de la Unió en l'àmbit que a aquest Dret li és propi", estableix un dels dictàmens elaborats per l'equip de Jover. Partint d'aquesta premissa, el document estableix que la Constitució "no és ja el marc de validesa de les normes comunitàries".

Quin serà el modus operandi? L'objectiu és, per cada causa, recórrer al jutjat de primera instància que correspongui i presentar una qüestió prejudicial fonamentada en el marc jurídic europeu. Es tracta d'un mecanisme que pretén aconseguir que el jutge de torn pregunti al Tribunal de Justícia de la Unió Europea si realment la persona investigada està emparada per la normativa europea. Els jutjats de primera instància poden rebutjar aquesta petició, però és aleshores quan l'afectat pot recórrer a un jutjat de segona instància, que "sí té l'obligació" de presentar-ho al Tribunal de Justícia de la UE. 
 
Manifestació a les portes del TSJC. Foto: Adrià Costa

Aplicació pràctica en casos com el de Badalona, el 9-N o els alcaldes de l'1-O

L'advocat de cada cas serà qui decideixi quina estratègia segueix a partir d'aquests dictàmens. A mode d'exemple, les eines jurídiques que elaboren Jover i el seu equip podria servir per casos com el del 9-N. Aquí l'argumentació pivotaria en el fet que els pressupostos estatals estan controlats per la Unió Europea i, per tant, en realitat l'estat espanyol no té plena sobirania sobre ells. Pel que fa a la causa contra Badalona per haver obert el 12 d'octubre, el fonament de la causa prejudicial rauria en l'existència d'una directiva de serveis europea que empara la lliure decisió d'obrir, en aquest cas, el consistori.

I si ens fixem en causes més recents, com ara la dels 712 alcaldes que estan sent investigats per la Fiscalia per col·laborar amb el referèndum de l'1 d'octubre, l'equip de Jover planteja que es podria recórrer en aquest cas a la Carta dels Drets Humans de la Unió Europea. En concret, a l'article 11, que estableix que "tota persona té dret a la llibertat d'expressió" sense que "pugui haver-hi ingerències 'autoritats públiques i sense consideració de fronteres".

"El cànon de control que hem d'aplicar per enjudiciar la constitucionalitat ha de ser integrat a partir, entre d'altres, de les normes de Dret de la Unió Europea que protegeixen els corresponents drets fonamentals", estableix el dictamen base de la nova estratègia jurídica, que recorda també que el "valor jurídic" de la Carta dels Drets Fonamentals de la UE és "idèntic" al dels tractats constitutius. Per tant, l'equip de Jover arriba a la conclusió que "tots els jutges i tribunals nacionals" han d'aplicar el dret europeu perquè tots ells són "jutges europeus" quan es tracta d'aplicar-los. 
 

El regidor de Badalona José Téllez el passat 12 d'octubre Foto: Carles Palacio

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Molt interesant
Anònim, 14/09/2017 a les 07:59
+33
-10
Article molt interesant i clarificador.
UE
Masias , 14/09/2017 a les 08:19
+30
-59
La UE deja claro que se quedan fuera por enésima vez, y que tendran que negociar entrar, asi que a saber cuando entran o si entran alguna vez.
Empresarios estadounidenses y alemanes anuncian que lo tienen todo listo para largarse de Cataluña en un solo dia.
No tienen ni un solo apoyo internacional, en España cada dia que pasa caen peor y acumulan querellas e imputaciones...pero ellos se or.gasmean con un articulito comprado en el FT...esto da pena.
Se van a la ruina de cabeza con una sonrisa de felicidad. Cuanta simpleza
Sobirana imbecil·litat
Quin pais!, 14/09/2017 a les 08:45
+34
-43
Tornem a repetir, que alguns no ho entenen encara:

Els ciutadans espanyols també tenen drets fonamentals i en cas de conficte totes les accions unilaterals son ilegítimes a Espanya, a la UE i a la ONU.

Els ciutadans espanyols, europeus i del mon tenen dret a ser sobirans sobre el territori del seu Estat.
Els ciutadans espanyols, europeus i del mon tenen dret a la integritat territorial del seu Estat.

CAP dret pot violar aquests drets perque TOTS els drets son igualment importants i inviolables. Com que la indepndencia entra en conflicte amb aquest drets, cal arribar a un acord entre ambdues parts per que una accepti la renúncia temporal als drets implicats.

Si es fa per via unilateral, es ilegal i pot ser perseguit com a delicte, i dir que l'estat no es sobirà per perseguir un delicte que també ho es davant de la UE es una sobirana imbecil·litat.
El Dret europeu ja tarda en pronunciar-se
Anònim, 14/09/2017 a les 08:50
+42
-19
Tot va de democràcia i sembla que Europa encara no ho entengui.
En fi, si portar a declarar 712 alcaldes no és un problema que vingui Déu a aclarir-ho.
La Mare de Déu i els set dolors, si han de declarar tots els alcaldes abans del referèndum toca a fer declaracions de llampec a 30 minuts per alcalde les 24 hores del dia. Hòstia, dia i nit sense parar, tota una proesa per emmarcar.

D.U.I
Anònim, 14/09/2017 a les 08:54
+52
-20
Votem SI. I si no ens deixan DUI. I marxem ja d,aquest pais tan fastigos fet a la força de les armes .
Ens volen morts?
Vicenç Ramoneda, 14/09/2017 a les 08:59
+43
-24
Ens volen morts?

La Guàrdia Civil bloqueja l’arribada d’un miler d’armes llargues pels Mossos d’Esquadra, segons RAC1
Aquest armament és indispensable per fer front a l’alerta terrorista, que és de nivell 4 sobre 5


Serem els morts més vius que mai hagi vist una democràcia! Doncs vinga, som-hi que falten 16 dies!
Plantejament interessantíssim per al futur
Antoni Ferret, 14/09/2017 a les 09:41
+10
-6
Això és una cosa interessantíssima, que segurament que donarà joc durant anys pròximament, i que pot ser la base de moltes solucions, encara que desgraciadament em penso que no de totes les que caldria, perquè Europa, avui, no és una sortida, sinó una trampa a favor dels "interessos" que tots sabem. Però en qüestió nacional pot servir. Però d'això en parlarem durant anys. Ara com ara no ens soluciona res.
si home si...
Anònim, 14/09/2017 a les 10:12
+16
-17
Si la sentencia del Constitucional encontra de l'estatut, no va ser admesa a tramit pel tribunal europeu d'Estrasburg, Si tampoc s'han pogut portar els caos del Mas, Ortega, i Rigau al tribunals europeus, ara que ha canviat???? que com ens hem saltat totes les lleis i el nostres propis reglaments de les institucions catalanes, ara segur ens faran cas els tribunals i la justícia internacional???? va home va!!!!
Plausible... però ingenu
Jordi S., 14/09/2017 a les 10:12
+20
-8
És un plantejament jurídicament plausible, però completament ingenu - al meu entendre - perquè perd de vista que la Unió Europea, per molt que es vulgui, és una unió d'estats. Res més.
Solo necesitáis el apoyo incondicional de Corea del Norte
Anònim, 14/09/2017 a les 10:23
+25
-26
Juncker: “Sobre Catalunya, lo que digan las Cortes y el Constitucional”

Ahora seguid llorando y dándonos lecciones de democracia a todos. Solo os apoya Maduro, Podemos, Bildu y la Liga Norte. Menuda afición de demócratas que tenéis, la creme de la creme!!! Aunque yo creo que si os esforzáis un poco, tal vez consigáis el apoyo de Corea del Norte o China, como decía aquel iluminado de "Singulars" en TV3.
La violació del Serveis Postals Correos
Anònim, 14/09/2017 a les 10:34
+23
-5
Ull amb el que vol fer el gobierno
Societat infantil
Anònim, 14/09/2017 a les 11:01
+22
-13
S´ha de ser molt ingenu per creure que Europa es posará en contra d'un dels seus socis.
No teniu cap posibilitat,Europa us ho diu cada dia pesats
Anònim, 14/09/2017 a les 11:35
+14
-16
El president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, en una entrevista a La Vanguardia, defensa que "la Comissió Europea sempre ha pensat que hem d'escoltar atentament el que diuen el Tribunal Constitucional i les Corts espanyoles. Em reafirmo en aquesta posició".
Dit per el Sr. Juncker president de la comisio europea
Anònim, 14/09/2017 a les 11:39
+17
-7
Això no té res a veure amb la llibertat d'expressió i de consciència. A la UE tothom és lliure per dir el que vulgui mentre no se surti del carril de les lleis bàsiques i valors de la democràcia
després de la força, la victoria
Anònim, 14/09/2017 a les 11:41
+20
-11
Castella no va tenir renaixement, ni il·lustració, ni revolució industrial, l'absolutisme encara perdura i els supremacistes, al servei de l'oligarquia de l'estat, estan a la cúpula del govern de Madrid ignorant les mes elementals normes democràtiques i la Llei internacional que van signar només per continuar amb els seus privilegis. Que ningú tingui por, només els queda la por i la força. "Primer ens ignoraran, després se'n riuran, mes tard ens atacaran i finalment guanyarem, Gandhi".
democracia
Anònim, 14/09/2017 a les 12:05
+22
-9
si el PP mandara en el mundo, las mujeres no votarian, los negros no alternarian con los blancos, no abria aborto ni matrimonios gays, aun tendriamos apartheid en Sudàfrica etc. etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc,
las constituciones tienen que adaptarse a las necesidades de la gente, no al revés
sino entienen esto en España me parece bien, pero que no digan que son demócratas
Dret vs. Legitimitat
Anònim, 14/09/2017 a les 12:23
+20
-13
Veig molt nerviosos als unionistes. Si està tan clar que Europa no intervindrà per què li doneu tanta importància al que diu Junker i companyia?

O és que teniu por que es repeteixi el que va passar amb Europa i Letònia, i Estònia, i Lituània, i Eslovènia, i Croàcia... Al final s'imposa el pragmatisme i la democràcia.
L'ESPANYA OFICIAL FRACÀS HUMANITARI.
Alexandre Pineda Fortuny, 14/09/2017 a les 12:42
+10
-8
CREADA AMB TERRORISME, ON DESTACÀ FELIPE V, FRONTERES "DECRETOS DE NUEVA PLANTA", DE PUR GENOCIDI, QUE NO S'HAN DEROGAT, PER TANT LA INDEPENDÈNCIA TAMBÉ POT VENIR PER APLICAR LA JUSTÍCIA UNIVERSAL, EL RETORN DE DRETS I CONSTITUCIONS MOLT AVANÇADES, ON EL POBLE LA LLEI LI LI ATORGÀ PARITAT DE DRETS AMB EL REI. CONTRASTANT AMB EL "DONDE HAYA REYES NO MANDAN LEYES" I ABSOLUTISME PERPETUAT. HAN DE RETORNAR PEL FET INCONTESTABLE QUE CATALUNYA I TOTA LA CONFEDERACIÓ PORTA VIVINT SEGLES DINS D'UN DUR I A BRUTAL RÈGIM COLONIALISTA.
Antonio Tajani, presidente de la eurocámara...
Conde Duque de Olivares, 14/09/2017 a les 12:51
+13
-12
..."la Constitución española es legalidad europea"
Mercedes Vidal dimisión
Mª Antonia, 14/09/2017 a les 13:22
+13
-2
No a la privatización de TMB ni externalización a empresas amiguitas de los Comuns. Los Comuns son la Nova Dreta Catalana.

Tanto Podemos como blanca marca del PSOE, como Ciudadanos, la marca blanca del PP defienden el mismo régimen del 78. Aquel que nos impide vivir en normalidad democrática, tener una sanidad y educación dignas y acceso a la vivienda para enriquecer a las 4 familias franquistas que han vivido siempre de robarnos.

Viva Cataluña libre!
Yo voto SÍ
Bufff...!
Sly, 14/09/2017 a les 14:10
+11
-5
Bufff...!
Està ple de trolls això avui...fins i tot he vist una sobirana imbècil!
A veure si us preneu la medicació, que a aquest pas no arribeu a l'octubre i ens sou entranyables...

En Tajani ha fet el mateix que en Barroso: mentres no hi hagi 'el fet' no diran res més que allò del assumpte intern; no veig que costi tant d'entendre...fets! Que és com es mou i s'ha mogut sempre la EU.
Potser els trolls no sabeu que va ser així amb Croàcia, Lituània, Eslovènia, Letònia, Estònia... sí: un dia abans de les DUI en Jacques Delors trucaba els presidents dient-los que no els reconeixerian ni els aceptarían mai, i ves...

Sobre la sobirania i la integritat territorial i bla, bla...el TIJ ja va deixar clar que aquest principi atany a la relació entre estats, no a una part d'un que s'en separa; de fet, va deixar clar que no hi ha absolutament res contrari a una DUI en el Dret Internacional. Així que poseu-vos fulles. No sigui el cas que de tan bornis com us poseu encara us fotem la DUI de forma directe i sense referèndum si us passeu de descerebrats.
La UE...
Anònim, 14/09/2017 a les 22:05
+3
-3
Es a dir que segons la UE, si guanya el SI, la UE canviara el rum de tota Europa per la independencia de Catalunya, fins hi tot dira als de la Mary a Londres que el Brexit es ilegal, i que imperara per tota la UE la independencia de Catalunya, home, potser la digueu massa grossa, de moment el suport internacionalment, frontal i directe no hi hes, ni el Putin es deixe veure passejanse, per Catalunya, ni el Trump ha donar ordres de també vindre a Catalunya, i ja no diem el Xinos, o Japonesos, es una altra cosa que voldrien els independentistes, i no tenen, com que el tancs entrin per la Diagonal, per així fer-se la victima i els martirs, doncs no se pas com us ho fareu, si tot esta suspes, per activa i passiva, gossos lladren, peró no mosseguen...la comedia per que us faiguin cas internacionalment ha començat, si hi ha poca participació, ja veurem el cas que us fan, i si no més conteu amb els 650000 mil independentistes per la mani del 11S, aneu molt malament...
Molt malament...?
Anònim, 15/09/2017 a les 03:49
+1
-2
Se m'en refot si ho saps, o tractes d'enganyar, o t'enganyes a tu mateix, o simplement necessites possar-te al dia:

1.- En el darrer congrés mundial dels Partits Comunistes que governan a llurs països, van signar el manifest de respecte i reconeixement d'una Catalunya independent. Entre més, la Xina...

2.- L'organització Commonwealth, que és la segona més gran del món després de la UN amb més de 50 estats, ja et pots creure que no només veuen bé el dret d'autodeterminació, o una Catalunya independent...és que aniran tots a una amb el Regne Unit, i no cal que se't digui què en pensa el Regne Unit d'Espanya, a que no?

3.- La meva dona és russa, ara mateix hi és allà abans no torni a Bali on vivim, i se m'en refot si t'ho creus o no, però pots jugar-te els pèsols que en Putin -ja que l'has esmentat- i els medis russos no están precisament per salvaguardar a Espanya. De fet no caldria ni explicar-t'ho si hi dediquesis 3 segons a pensar en geoestrategia, no se'n necessiten més.

4. 5. 6. 7...- no t'oblidis d'afegir els USA, països nòrdics, països bàltics, països centreeuropeus i eslaus, i més.

Guarda't el to paternalista i preocupa't de tu, crec que et convindrà.

Tic-tac, tic-tac...
Tic-tac, tic-tac...
Anònim, 15/09/2017 a les 12:00
+0
-0
Doncs veurem al final, si hi ha suport frontal i directe de la comunitat internacional cap a la independencia de Catalunya, si hi es, doncs el tacament de fronteres amb Espanya ha d´esser inminent.