Ensenyament

Els atemptats marquen l'inici del curs: «Revisarem els protocols de radicalització»

La consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, ha assegurat que la convocatòria d’oposicions es farà abans de finals d’any i es premiarà la vessant pràctica | S'incorporen 5.500 nous mestres, un 7,1% més que el curs anterior, que serviran per compensar la reducció d'una hora lectiva dels docents

per Sergi Santiago, Barcelona, 1 de setembre de 2017 a les 11:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 1 de setembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 

La consellera d'Ensenyament, Clara Ponsatí, durant la roda de premsa de presentació del curs escolar. Foto: ACN


La tornada a l'escola aquest curs està fortament marcada pels atemptats de Barcelona i Cambrils. Conscient d'això, la consellera d'Ensenyament, Clara Ponsatí, ha començat la roda de premsa de presentació d'inici del curs escolar anunciat que es revisaran els protocols de prevenció de la radicalització islamista a l'aula. Ponsatí ha assegurat que s'incorporaran millores al programa PRODECAI, estrenat el curs passat i en el marc del qual es van formar tots els directors de les escoles catalanes. Ara, el Departament preveu anar més enllà i estendre aquesta formació als professors. Es donarà prioritat als centres que ho demanin "perquè sentin una necessitat major", independentment que siguin centres públics o concertats, i en cap cas serà una activitat obligatòria, sinó a petició dels centres.

Ponsatí ha detallat que dilluns vinent s'avaluarà a la junta de directors el PRODECAI, i ha explicat que en aquesta trobada es presentaran tots els materials pedagògics que Ensenyament té a disposició de les escoles per abordar la diversitat cultural i religiosa a l'aula, tant amb els alumnes com dins del claustre. "Aquests fets dramàtics seran molt presents en aquest inici de curs", ha apuntat Ponsatí, que creu que els atacs, que han "trasbalsat" a la comunitat educativa, "conviden a la reflexió comuna". La consellera, que va estrenar el càrrec fa un mes i mig, ha volgut elogiar "la tasca ingent d'acolliment i integració social" que han dut a terme la comunitat educativa catalana.

La consellera també ha assegurat que la convocatòria de 2.000 places per professors es farà pública abans que acabi l'any, tot i que no ha detallat quin número de places es corresponen a cada etapa educativa ja que aquesta distribució s'ha de negociar en la taula sectorial. El que sí ha subratllat Ponsatí és que, de cara a la convocatòria, el Govern vol premiar "la part pràctica" de l'avaluació, en detriment dels coneixements teòrics.

Més professors que a l'inici de les retallades

Ponsatí ha anunciat que durant el curs 2016-2017 se superarà per primer cop des de l'inici de la crisi el nombre de professors de l'any 2010. Això ha permès baixar un any més les ràtios, que és de 12,9 alumnes per professor a Infantil i Primària, i 10,6 a ESO i Batxillerat. El nombre d'alumnes per classe també s'ha reduït. Si a P3 va assolir el seu màxim el curs 2013-2014, amb 23,24 alumnes per classe, aquest serà de 21,03. Pel que fa a la ràtio a l'ESO, el màxim es va assolir el 2012-2013, amb 29,7 alumnes per classe, mentre ara se situa en 27,73 estudiants per grup.

 

Una aula d'una escola de Granollers. Foto: Ajuntament de Granollers


Paral·lelament, han augmentat els grups respecte al curs passat, tant a l'escola pública com a la concertada. Pel que fa a l'escola pública, a P3 els grups han passat dels 2.139 del curs 2016-2017 als 2.191 d'aquest. A 1r d'ESO, durant el curs passat hi va haver 1.795 grups i aquest setembre s'iniciaran 1.867 grups. A la concertada també creixen els grups: de 928 a 953 en P3 i de 952 a 968 a 1r d'ESO.

En total, aquest curs s’incorporaran 5.514 docents (un 7,1% més), 800 dels quals es destinaran a substitucions, que es cobreixen des del primer dia en totes les incidències d'una setmana o més i que comencen l'1 de setembre. Dels altres 4.714 mestres que es contracten, 463 es destinaran a compensar l’augment d’alumnes, 200 a l’escola inclusiva, 350 per a centres d’alta complexitat, 305 per hores de reducció per als càrrecs d’instituts, 140 per a escoles amb sisena hora a Infantil, 529 per millorar l’escolarització i 2.517 per compensar la reducció d’una hora lectiva que fan els professors a partir d’aquest curs. A banda dels 200 mestres més per l’escola inclusiva, també es contractaran 99 professionals no docents d’atenció educativa.

Una de les novetats del curs té a veure amb els llocs específics, és a dir, les places que exigeixen un perfil concret establert per la direcció del centre. A partir d’ara, aquestes places vacants s’anunciaran als portals dels serveis territorials i del Departament, i els professors interessats podran presentar la seva candidatura. Per tant, hi haurà publicitat i lliure concurrència, i ja no es farà ús de la borsa de treball. El nombre de llocs específics ha crescut aquest curs un 42% a les escoles i un 20% als instituts, i ja representen 4.456 en total.

L’ESO guanya 18.000 alumnes i Infantil en perd 14.000

Aquest curs, l’escola arrenca amb 2.700 nous alumnes matriculats. En total, es preveu que el curs 2017-2018 hi hagi 1.562.780 estudiants matriculats: 74.969 al 1r cicle d’infantil (5.944 menys), 211.530 al 2n cicle d’infantil (8.219 menys), 483.102 a educació primària (553 menys), 322.867 a l’ESO (18.319 més), 140.867 a ensenyaments de règim especial (375 més), 116.949 de formació professional (315 més), 92.411 de batxillerat (1.200 més), 61.537 de formació de persones adultes (2.371 menys), 32.060 d’ensenyaments a distància (333 menys), 12.750 d’estudis estrangers (236 més), 6.900 de PFI (215 menys) i 6.837 d’educació especial (111 menys). Ponsatí ha atribuit aquests canvis a la baixa natalitat a Catlaunya.

El percentatge d’alumnes que estudien a l’escola pública, concertada i privada no varia significativament, i és d’un 66,1%, 32,5% i 1,4% respectivament en el cas de l’etapa primària, secundària i el segon cicle d’infantil. En el cas dels alumnes de batxillerat, FP, PFI, adults i règim especial, hi ha encara més prevalència de l’escola pública (76,6%), seguida de la privada (20,4%) i la concertada (3,1%).

El Govern no aconsegueix frenar els "barracons"

En relació al nombre de mòduls, l'any passat hi va haver 1.010 en total, tant a primària com a secundària, mentre enguany hi haurà en funcionament 1.017. Ensenyament atribueix aquest increment a la creació de 15 nous centres, 11 dels quals tenen mòduls. Tanmateix, aquest curs deixaran de tenir-ne l'Escola Montserrat Vayreda de Roses i l'Institut La Pineda de Badalona.

Ponsatí creu que Ensenyament no ha de fer "res d'especial" per l'1-O

La consellera ha assegurat que, quan s'aprovi la llei del referèndum, prendrà "alguna acció", si li "correspon", però creu que el seu Departament no ha de fer "res d'especial" per l'1-O. Ponsatí ha dit que l'acció del Departament quan hi ha eleccions es limita al fet que algunes escoles i instituts són col·legis electorals, i creu que la tasca que es farà pel referèndum serà la mateixa que en altres cites electorals. Ponsatí ha afirmat que, de moment, no ha rebut cap indicació pel que fa a l'organització del referèndum.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació