El TSJ anul·la parcialment el decret de plurilingüisme valencià

El tribunal entén que discrimina a alumnes amb més castellà

per Redacció , 27 de juliol de 2017 a les 14:01 |
Visita a una aula del president valencià Ximo Puig, la vicepresidenta Mónica Oltra i el conseller d’Educació Vicent Marzà | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de juliol de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) del País Valencià ha declarat la nul·litat parcial del Decret 9/2017 de la Generalitat Valenciana que estableix el model lingüístic educatiu valencià en l'ensenyament no universitari. A través d'un comunicat, el TSJ informa que els magistrats de la secció quarta estimen parcialment el recurs interposat pel sindicat CSI-F i anul·len la disposició addicional cinquena de la norma per entendre que vulnera el dret fonamental a la igualtat i el dret a l'educació reconeguts en els articles 14 i 27 de la Constitució.

Els magistrats entenen que aquesta disposició discrimina els alumnes que opten per un ensenyament majoritàriament en castellà, enfront dels que trien el valencià com a llengua vehicular, ja que aquests últims reben més hores de docència en anglès.


"Evident diferència de tracte" entre valencià i castellà

El TSJ considera en la sentència, notificada aquest dijous a les parts, que la disposició addicional cinquena suposa "una evident diferència de tracte entre el valencià i el castellà que té una clara incidència" en el certificat que acredita el nivell d'anglès de l'alumnat en concloure dels diferents nivells educatius d'Infantil i Primària, Secundària Obligatòria i Batxillerat, tal com es detalla a l'ACN. La sala apel·la a la jurisprudència del Tribunal Suprem, del Constitucional i del Tribunal Europeu de Drets Humans, i conclou que la norma "introdueix aquesta distinció arbitrària i injustificada entre les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (en clar greuge comparatiu o desequilibri en perjudici del castellà) a compte de l'anglès".


L'Alt Tribunal valencià argumenta que, ja que existeixen dues llengües cooficials, la Generalitat Valenciana pot promoure accions positives per afavorir el valencià si se n'acredita el seu dèficit. Aquestes, però, han de ser proporcionades i no anar en detriment del castellà. També explica que "en tot cas resulta exigible la constatació del referit dèficit, de manera que en la norma resulti objectivat en tots els seus elements, ja que això constitueix el pressupost que permet ponderar la proporcionalitat raonable a la qual abans ens hem referit. Exigència que no se satisfà en la norma analitzada".

Per al tribunal, la diferència entre l'acreditació de l'anglès en els nivells bàsic, intermedi i avançat, "no es fonamenta en una mesura d'acció positiva o de promoció del valencià en comparació amb el castellà, sinó en una estratègia d'atracció cap a major dinamització o normalització favorable al valencià a través de l'oferiment de major nombre d'hores en anglès i la més elevada certificació d'aquest idioma estranger".


La conclusió dels magistrats és que "s'infligeix una sanció indirecta (menys anglès i menor nivell de certificació d'aquest idioma) a l'alumnat que desitgi optar per més presència del castellà", de manera que la disposició ara anul·lada "produeix un efecte inhibidor, descoratjador o dissuasiu "en els que pretenguin exercir l'opció preferent pel castellà en lloc del valencià," ressentint amb això l'exercici dels drets fonamentals "reconeguts en els articles 14 i 27 de la Constitució.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació