Els taxistes provoquen col·lapses puntuals a Barcelona

Mig miler de taxis han sortit en marxa lenta de la Terminal 1 del Prat, i els usuaris de l'Aerobús pateixen esperes de més d'una hora | La vaga se suma a una nova jornada de cues als controls de seguretat del Prat

Uns 400 taxistes han partit de l'aeroport per fer una marxa lenta
Uns 400 taxistes han partit de l'aeroport per fer una marxa lenta | ACN
Redacció
27 de juliol del 2017
Actualitzat a les 15:58h
Els taxistes han provocat aquest dijous col·lapses puntuals a Barcelona coincidint amb la vaga de 24 hores que s'allargarà fins a les 06.00 h d'aquest divendres. Als volts d'un quart d'onze del matí mig miler de taxis han sortit en marxa lenta de la Terminal 1 de l'aeroport del Prat donant inici a la protesta programada en el marc de la vaga que celebra el sector per obligar a l'Estat a limitar el nombre de llicències VTC de vehicles de lloguer amb conductor.

Tot plegat en una nova jornada de cues als controls de seguretat de l'aeroport, on arribar-hi és molt complicat. Les retencions de trànsit al centre de la ciutat derivades de la marxa lenta han provocat que usuaris de l'Aerobús que esperaven desplaçar-se fins a l'aeroport pateixin esperes de fins a més d'una hora. Aquestes cues s'han repetit també, en menor mesura, a les instal·lacions del Prat, on els viatgers acabats d'aterrar buscaven alternatives davant la manca de taxis.

En paral·lel, les cues de passatgers per accedir als controls de seguretat han desbordat aquest dijous al matí l'aeroport, amb temps d'espera de dues hores segons han assegurat diversos passatgers. En el quart dia d'incidències, Aena xifra oficialment l'espera en aproximadament 50 minuts, però nombrosos afectats han assegurat que han fet cua durant gairebé el doble.

Després de celebrar una assemblea a primera hora del matí, els taxistes han decidit fer un circuit circular a marxa lenta entre l'aeroport del Prat i la plaça Espanya per la C-31 i taponar els principals accessos de camions al port de Barcelona amb l'objectiu de col·lapsar "els punts estratègics de Foment" a la ciutat.

Retencions al centre i al port

Al voltant d'un quart d'una del migdia, la comitiva ha arribat a la plaça Cerdà i una vintena de cotxes s'han aturat ocupant dos dels tres carrils de la via, moment en què s'han iniciat les primeres retencions més importants. Això ha fet que s'hagin viscut alguns moments de tensió entre els vianants que passaven per la zona i els conductors d'altres vehicles, fins al punt que alguns han arribat a escopir els manifestants i els han increpat per col·lapsar una de les vies d'entrada a Barcelona.

Finalment, cap a la una del migdia, els taxistes, que segons les primeres estimacions de la Guàrdia Urbana eren uns 480, han arribat a la plaça Espanya, des d'on han iniciat el camí de tornada cap a l'aeroport del Prat, punt on han iniciat la marxa lenta aquest matí.
 

Taxistes en l'assemblea a l'aeroport abans de la marxa lenta. Foto: ACN


D'altra banda, al carrer 3 de la Zona Franca s'ha originat un altre col·lapse de trànsit, ja que els taxistes han intentat tallar els accessos des d'aquest punt, per on entren els camions cap al Port de Barcelona, però la policia els ho ha impedit i les mercaderies han pogut entrar i sortir del recinte portuari.

En un to bel·ligerant, els portaveus del sindicat Elite, el convocant de la vaga, han assegurat que el sector "està en peu de guerra" i que, davant la indiferència de les administracions, a partir d'ara aniran "a sac" amb les protestes per obligar a fer que se'ls garanteixi el futur. Els taxistes han assegurat que la protesta d'aquest dijous la mantindran "fins que el cos aguanti".

Uber i Cabify en el punt de mira

Elite Taxi té Uber i Cabify al punt de mira i per això vol que Foment compleixi la limitació de nombre de llicències VTC, concedint-ne només una per cada 30 llicències de taxi. Tot i que inicialment els taxistes havien especulat amb convertir l'aturada d'aquest dijous en una vaga indefinida, finalment només aturaran 24 hores.

Les cues als controls exteriors de seguretat seran un altre repte a superar per tots aquells que hagin d'agafar un vol. Ahir dimecres les cues van arribar fins al carrer i els accessos estaven tan plens que no es podien fer cues rectes per falta d'espai. Fins i tot, una de les portes d'accés més apartades i exclusiva per a vols regionals va col·lapsar després que alguns mitjans se'n fessin ressò d'aquesta "porta secreta".

Les cues més importants s'acumulen entre les vuit del matí i les dotze del migdia. Aquests dies s'han pogut veure moments de tensió, amb passatgers que han increpat els responsables de seguretat. Els treballadors es queixen d'haver de treballar sota mínims, amb jornades maratonianes que poden enfilar les 16 hores, amb grans episodis de pressió i estrès.

Els responsables de la seguretat denuncien que, des que va entrar la nova concessionària fa un any, s'han produït 30 excedències, més de 35 baixes voluntàries i més de 30 baixes mèdiques per estrès i ansietat.

Aena col·loca noves cintes a l'aeroport

En un context de constants queixes, denúncies i conflictes Aena decideix instal·lar nous trams de cintes per ordenar el recorregut dels passatgers que volen accedir al control de seguretat principal de la terminal T1. Les cintes instal·lades des d'aquest dijous han contribuït a fer més ordenada la cua, que ha passat a ser d'una única columna fins a dividir-se en quatre recorreguts diferents. 

Les cues en els filtres de seguretat de l'Aeroport de Barcelona-El Prat es produeixen des de dilluns passat i estan emmarcades en el conflicte laboral que enfronta als treballadors de Eulen Seguridad amb la seva cúpula directiva.
 

Cues per passar els controls de l'aeroport aquest dijous. Foto: ACN
 

Arxivat a