1 de 10

Quant costava un cafè, una barra de pa o un litre de llet als Jocs Olímpics de 1992?

Turistes en una terrassa del Passeig de Gràcia | Adrià Costa
per Jordi de Planell, 25 de juliol de 2017 a les 12:23 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de juliol de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La fletxa de Rebollo va encendre el peveter i l'Estadi Lluís Companys va vibrar des de la foscor. La flama olímpica va il·luminar la nit d'una ciutat rejovenida, optimista i esperançada. Els Jocs Olímpics de Barcelona començaven aquell 25 de juliol de 1992, ara fa just 25 anys. 

Els Jocs van esdevenir un catalitzador que va accelerar el creixement de Barcelona a pràcticament tots els nivells. Tres lustres després, però, els efectes secundaris d'aquella gesta han començat a fer-se visibles en l'epidermis urbana.


Un dels efectes és el preu dels productes quotidians. La renda disponible dels barcelonins ha augmentat considerablement, però no al mateix ritme que el seu poder adquisitiu, que s'ha vist limitat per temes com l'entrada en vigor de l'euro, la revitalització econòmica o la projecció internacional de la ciutat. Avui, comprar un cafè a Barcelona, fer un menú de migdia a l'Esquerra de l'Eixample, omplir el dipòsit del cotxe o anar al cinema és molt més car que el 1992.

En la majoria dels casos, els preus de productes de consum bàsic, com la llet o el pa, s'han duplicat. Si es converteixen les tarifes de pessetes a euros i es té en compte la inflació acumulada, l'increment general supera el 100%.


 

El cost de la vida ha augmentat considerablement des de 1992. Foto: Guillem Bellafont

La renda, doncs, s'ha duplicat, però el cost de la vida també. L'excepció són els productes tecnològics. El 2017, comprar un ordinador, un telèfon mòbil o un televisor resulta més barat que fa 25 anys perquè el que llavors eren aparells gairebé elitistes ara són de consum habitual. N'ha augmentat la producció i s'han reduït costos.

A l'altre extrem hi ha el preu de l'habitatge: el cost del lloguer s'ha duplicat en aquests 25 anys. De fet, les últimes dades assenyalen que llogar un pis a Barcelona ara és més car que el 2007, en el punt més alt de la bombolla immobiliària.


La millora de la mobilitat

La transformació urbanística de la ciutat va ser una altra de les cares dels Jocs. L'obertura de les rondes, l'anella urbana de 35 quilòmetres que va descongestionar el centre de Barcelona, va revolucionar la circulació. Al mateix temps, però, també es va potenciar el transport públic. El 1992, a la capital catalana, hi havia 71 quilòmetres de vies de metro i 99 estacions. Ara, de quilòmetres ja n'hi ha 119 i de parades, 156. De fet, mesos abans dels Jocs, TMB va inaugurar el tram entre Santa Coloma i Fondo de la L1. Tot i les millores, el nombre de passatgers va baixar un 2'3% el 1992. Fonts de l'empresa de transports metropolitans atribueixen el descens a la desacceleració econòmica i a l'obertura de les rondes.

Llavors, viatjar en metro o autobús era més barat però menys pràctic. Les tarifes magnètiques integrades, com ara la T-10, encara no existien. La majoria de passatgers portaven targetes multiviatge com la T-1 o, senzillament, un bitllet d'un sol ús. La T-1 costava 510 pessetes, poc més de tres euros, i un sol viatge en bus o metro encara no 50 cèntims. A més, el 1992 es va posar en marxa una tarifa excepcional pensada pels visitants que volien seguir els Jocs i fer turisme per la ciutat. La van batejar com el "bitllet olímpic" i combinava els serveis de TMB i de Ferrocarrils de la Generalitat. Segons l'empresa de transports metropolitans, se'n van vendre més de tres milions.

L'augment de preus s'ha notat menys en el cas dels taxis. El cost de la baixada de bandera ara està situat entre els 2,10 euros i els 2,30, en funció de la tarifa. El 1992, en canvi, costava 250 pessetes, un euro i mig, aproximadament. Llavors, a Barcelona hi circulaven gairebé 11.000 taxis. Anys després, però, l'ajuntament va impulsar un procés d'amortització de les llicències per reduir el nombre de vehicles, que ara es mantenen a l'entorn dels 10.500. Menys taxis, doncs, però lleugerament més cars.

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Arxivat a:
A la xarxa
Participació