C. Tangana i De La Soul, per culminar un dissabte de Sónar eclipsat per Justice

El "raper" captiva omplint un dels escenaris del festival de Dia i constata el seu excepcional moment de forma | El duet francès fa ballar milers de persones al SónarClub amb un espectacle intens i sense pal·liatius | Dellafuente, Marc Cerrone i Daito Manabe també són protagonistes d'un intens i eclèctic darrer dia de la XXIV edició del certamen

El duet francès Justice, al Sónar de Nit
El duet francès Justice, al Sónar de Nit | Sónar
18 de juny del 2017
Actualitzat a les 16:53h
Els Sónar 2017 ha batut el seu rècord d'assistència amb 123.000 persones. Així ho van confirmar aquest dissabte a la tarda els directors del festival. Una bona notícia per encarar la darrera i eclèctica jornada d'un festival que l'any vinent celebrarà la fita dels 25 anys. Un últim dia marcat per les actuacions, durant el Sónar de Dia del raper del moment a l'Estat, C. Tangana, l'espectacle de Daito Manabe i Nosaj Thing o del prodigiós baixista Thundercat. De cara a la nit, el duet francès Justice va fer ballar les prop de 15.000 persones que esperaven expectants la seva actuació. Marc Cerrone va obrir el foc del Sónar de Nit amb una sessió de música disco inconfusible made by el llegendari deejay francès i el trio De La Soul va fer moure braços i caps a base del seu hip-hop clàssic farcit de carisma.

Els catalans Anímic van ser els encarregats d'engegar la tarda al complex del Sónar a Montjuïc presentant el seu Skin, una mostra més de l'evolució del quintet cap a l'electrònica i amb una marcada aposta per l'audiovisual. Parada i breu espera sota el sol de justícia que ha acompanyat tots i cadascun dels dies als assistents per veure un dels noms de la tarda: C. Tangana. Amb el seu flamant single Mala mujer acabat de sortir del forn, el raper més en forma a l'Estat va omplir el Dôme per oferir un recital progressiu en el qual no hi va mancar res del que el caracteritza: hip-hop amb lletres plenes de sensibilitat, conjugant-ho amb pop electrònic i electrònica, intensitat i hits, tot hits. Un recital que li va servir per demostrar el brillant moment en què es troba i constatar per què el pop del segle XXI porta el seu segell.
 

C. Tangana, durant la seva actuació al Dôme del Sónar de Dia Foto: José M. Gutiérrez


L'atenció d'aquest Sónar 2017 ha estat posada al nou escenari XS. Per aquest hi han desfilat les propostes urbanes emergents i més "gamberres" -en paraules d'Enric Palau, i la rebuda ha estat l'esperada. Una d'aquestes és la de Dellafuente qui, acompanyat de Maka, van oferir un concert que va mesclar el trap més contundent del granadí amb el reggaeton, la influència caribenya de la bachata i les veus flamenques i tendres del seu acompanyant. A la mateixa hora, al Dôme hi va aparèixer Thundercat, el "Déu del baix" va vèncer i convèncer al públic aplegat a base de jazz lliure, funk, una inconfusible veu amb tocs soulians i el seu mestratge amb l'instrument de sis cordes combinat amb arranjaments d'electrònica.

Daito Manabe i Nosaj Thing van portar un espectacle audiovisual total al SonarHall. Després de quatre anys sense visitar el festival, el creador japonès, juntament amb el californià, van posar en escena un proposta que va combinar elements de la dansa, els beats abstractes, el disseny lumínic, drones i la generació algorítmica d'imatges. El resultat, molt aclamat, va ser un show amb contingut tecnològic avançat, captivador i d'una gran bellesa. Mentrestant, el trio Keys N Krats feia ballar el SonarVillage, escenari principal del Sónar de Dia, amb les seves melodies farcides de samples imaginatius, loops, baixos, filtres i trucs digitals de tota mena que han revolucionat l'electrònica de ball.
 

Dellafuente, cantant, amb Maka acompanyant-lo Foto: José M. Gutiérrez


Justice, Marc Cerrone i De La Soul, el colofó a la Nit

A mesura que es buidava el recinte de Montjuïc, el Fira Barcelona s'omplia amb les 30.000 persones que l'organització esperava per concloure l'edició XXIV del Sónar. Per obrir el foc, la formació Fat Freddy's Drop, que ja havia ofert el seu espectacle al de Dia, va tornar a persuadir els milers de persones que van acostar-se a viure el seu directe; mescla amb fluïdesa de dub, funk, soul, reggae, blues, ska i ritmes propis del house o el tecnho. 

Paral·lela a aquesta actuació, el veterà francès Marc Cerrone va oferir una sessió d'autor al principal escenari del Sónar de Nit. En aquesta, va fer tots els papers de l'auca: punxar, tocar la bateria i projectar imatges creades per ell mateix en una actuació que es va convertir en un festí per als amants de la música disco d'ara i sempre. Una altra de les formacions llegendàries que Sónar tenia preparada per aquest 2017 va ser De La Soul. El concert del trio de Long Island va coincidir amb Justice, el plat fort de la nit, però això no va impedir que els seus acòlits gaudissin amb fervor del seu hip-hop clàssic amb tocs d'humor i carisma a lletres i de rock, funk, soul i rap a les bases.

L'esplendor i savoir faire del duet francès Justice va servir de colofó irreductible d'aquesta edició del Sónar. Amb una posada en escena sense pal·liatius van fer ballar durant més d'una hora les 15.000 persones que van gaudir com mai d'un potent directe apte per a grans estadis i de l'electrohouse farcit d'energia al límit, so devastador i estètica cegadora amb un impactant joc de llums. Gaspard Augé i Xavier de Rosnay  van brindar als assistents un show que va compaginar la presentació de Woman, el seu nou àlbum aparegut aquest 2017 i que ha comptat amb la col·laboració de London Contemporary Orchesta, amb els hits i remixos que els han assentat a la primera línia del panorama de música electrònica internacional.

Tot amb tot, un intens dia d'un festival que mira cap als seus 25 anys en plena forma i que posarà punt final aquest diumenge a les 20.30 hores a l'Auditori amb la interpretació de l'obra Death Speaks, del compositor David Lang a càrrec d'Stargaze i Nico Muhly.
 

Thundercat, al Sónar de Dia Foto: Sónar