El 2009, un impuls per a l'ACN

L'Agència Catalana de Notícies ha viscut un creixement important gràcies a un bon nombre d'iniciatives que l'han convertit en pionera: periodistes multimèdia, presència a la xarxa i col·laboracions internacionals fan de l'ACN un referent, malgrat les limitacions pressupostàries i la competència d'agències estatals.

per NacióDigital, 9 de gener de 2010 a les 19:33 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de gener de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 
Equip de direcció i delegats temàtics i territorials de l'Agència Catalana de Notícies (ACN). Barcelona. Juliol 2009. Foto: Albert Salamé (ACN)


El bienni 2008-2009 ha estat dels millors per a l'Agència Catalana de Notícies

En un moment difícil per a les agències de notícies tradicionals, l'Agència Catalana de Notícies (ACN) ha aprofitat la tecnologia i la popularització dels mitjans digitals i les xarxes socials per fer-se més visible. Aquest 2009, hem vist diversos anuncis importants per l'ACN: acords de col·laboració amb altres agències de notícies, l'ampliació del seu àmbit de corresponsalies, i una aposta ferma per Internet com a mitjà comunicatiu tant amb els propis lectors d'informació com amb la resta de mitjans. Ha estat també aquest 2009 l'any en què l'ACN ha apostat per l'àmbit educatiu, amb un postgrau en producció multimèdia en col·laboració amb la UOC.

Des de l'arribada de Saül Gordillo a la direcció de l'ACN al 2007, l'agència ja va començar a mostrar quins serien els seus punts forts; que actualment ja donen els seus fruits i que, a més, mostren a la resta d'agències que, tot i l'aparició de competència basada en xarxes socials, la velocitat de l'aparició de les notícies o la publicació d'exclusives no han de deixar de formar part de l'actualitat periodística ni passar a ser un fenòmen social portat pels ciutadans: és precisament l'essència del periodisme la que ha de seguir construïnt les redaccions, d'agències o de mitjans, del futur.



El futur immediat de l'ACN

Aquest 2010, l'ACN vol crear una secció de notícies internacional, obrint noves delegacions, així com la creació del seu llibre d'estil i la consolidació en les xarxes socials.

Gordillo ha explicat a Nació Digital que, de cara al 2010, hi ha diversos fronts de treball ja oberts. Un d'ells, la creació de la secció "Món". Per Saül Gordillo, «coincidint amb el desè aniversari [l'ACN] fa allò que li mancava, que era explicar Catalunya al món i el món a Catalunya». Aquesta creació s'acompanyarà de l'ampliació de delegacions, que actualment l'ACN té a Madrid i Brussel·les. A aquestes s'hi afegiran durant el 2010 els delegats de París, Berlín, Londres i Nova York.

Dins dels projectes previstos pel 2010 també hi ha la creació d'un nou web de notícies en anglès per «explicar l'actualitat catalana a mitjans, periodistes i internautes estrangers». Aquest projecte, que s'engegarà conjuntament amb la Universitat Pompeu Fabra, tindrà la participació d'estudiants de periodisme i de traducció i interpretació, la creació d'un llibre d'estil i la consolidació a les xarxes socials i en l'ús d'eines 2.0.

2008, un any de rècords

L'ACN va tancar l'any 2008 batent els seus rècords de facturació, clients i consums. Les xifres, que havien estat també marcades per una situació econòmica que ja s'allarga, ja mostraven els primers fruits d'una estratègia d'expansió i de col·laboracions amb l'Associació Catalana de Municipis, l'Associació Catalana de Premsa Gratuïta o l'Associació Catalana de Premsa Comarcal, a més de la promoció de l'ACN en universitats, que durant el 2009 s'ha reforçat.

Les entrevistes, un format per redescobrir

Entre els entrevistats aquest 2009 per l'ACN s'hi troben Ernest Benach, Artur Mas, Joan Puigcercós, José Zaragoza, Alícia Sánchez-Camacho, Joan Saura, Ferran Soriano, Josep Maria Álvarez, Alex Salmond, Jan Figel, Lluís Maria de Puig...

Durant l'any 2009, l'ACN ha mostrat la seva aposta per les entrevistes, un format que no és nou, i que s'ha vist reforçat per l'utilització intensiva dels continguts audiovisuals, que s'han adaptat també a la xarxa. Noms com Ernest Benach, Manuela de Madre, Josep Bargalló, Joaquim Nadal i altres consellers del Govern, Xavier Bru de Sala, Felip Puig o Feliu Formosa, director general de Caixa Manresa, han estat alguns dels entrevistats. L'ACN ha ofert els continguts en formats d'àudio, vídeo, text i fotografies.

La llista d'entrevistats per l'ACN aquest 2009, tant catalans com internacionals, és molt àmplia. A la llista, també hi trobaríem Alex Salmond, president d'Escòcia; Jan Figel, el comissari europeu d'Educació; Artur Mas, Ferran Soriano, Josep Lluís Carod-Rovira o el president balear Francesc Antich.

Cobertura d'informacions internacionals i noves corresponsalies

En dos any, l'ACN haurà estrenat delegacions a les Illes Balears, el País Valencià, Paris, Berlín, Londres i Nova York.

Periodistes de l'ACN s'han desplaçat a Colònia per cobrir el viatge de Jordi Hereu, han cobert les eleccions basques i gallegues, han entrevistat el candidat del partit pirata suec, o han cobert la presència catalana a la Biennal de Venència, en informacions de caire exterior i internacional, que han ampliat l'àmbit informatiu. Aquesta tendència s'ha mostrat també en general amb les diverses temàtiques: fora de mantenir una organització de categories de notícies estàtica, al web de l'ACN s'hi han pogut trobar durant tot l'any temes informatius concrets, d'actualitat o per zones geogràfiques concretes, en funció de les necessitats de cada moment.

També cal destacar, d'aquest 2009, l'anunci de l'obertura de noves corresponsalies a les Illes Balears i el País Valencià. Des de desembre, l'ACN ja té una delegada a les Illes Balears, i aquest gener es preveu que engegui la delegació valenciana.

De cara al 2010, es preveu l'arribada d'una secció internacional de notícies amb noves delegacions a París, Berlín, Londres i Nova York, que es sumaran a les ja existents a Madrid i Brussel·les.

Periodistes multimèdia

Un dels secrets per afrontar situacions econòmiques adverses i poder mantenir cert ritme de publicació informativa de qualitat i en diversos formats ha estat la clara aposta pels "periodistes multimèdia". Periodistes que, com el seu nom indica, estan preparats per oferir la informació en tots els seus formats; per això no era estrany trobar-se cobrint un acte a periodistes de l'Agència Catalana de Notícies portant grabadores d'àudio, càmeres fotogràfiques i càmera de vídeo, produïnt el material que més tard oferirien a la resta de mitjans. Precisament, durant aquest 2009 l'ACN ha preparat un "manual d'acollida" per a nous treballadors, on se'ls explica com realitzar les tasques de treball a l'agència: realitzar talls de veu, saber escriure les notícies, l'elaboració dels vídeos, l'ús de la redacció virtual interna...

Convenis i col·laboracions, l'eix de la promoció de l'ACN

L'ACN comença el 2010 amb gairebé 250 clients, una «xifra rècord»

L'any va començar amb l'aposta estratègica entre l'ACN i Comunicàlia. Així, a partir d'aquest 2009, l'agència ha servit vídeos a les 40 televisions que formen Comunicàlia. Però també hi ha hagut nous abonats: Público i El Mundo, primers diaris estatals en abonar-s'hi, o TVE, per exemple. En aquest sentit, Saül Gordillo destaca que també s'han venut vídeos a altres cadenes de televisió estatals com Cuatro, Telecinco, La Sexta, Antena 3 o Telemadrid, en un any que s'han assolit gairebé els 250 clients, una «xifra rècord».

O patrocinis, com el de l'ACN en el cas d'un treball de recerca universitària de la Premsa Comarcal a càrrec de l'Associació Catalana de Premsa Comarcal. També cal destacar, d'aquest 2009, l'agermanament de l'ACN amb l'Axencia Galega de Noticias, o la col·laboració amb la Fundació Moret i Marguí. Finalment, un dels darrers anuncis de l'ACN pel 2009 ha estat un acord amb l'Agència EFE que permet l'ACN comercialitzar els seus continguts d'informació arreu del món, especialment als Estats Units i l'Amèrica Llatina.

L'educació, un espai per explorar

L'estrena d'un postgrau en producció audiovisual de l'ACN en col·laboració amb la UOC, el conveni amb la UPF, la col·laboració en un curs de la Universitat d'Estiu de Vic (organitzat per la Universitat de Vic) o xerrades en diverses universitats han servir per presentar l'ACN, la seva tasca i els seus mètodes pioners de treball als estudiants universitaris.

Reconeixements durant tot l'any

Tota la tasca de l'ACN ha rebut diversos premis i reconeixements durant tot l'any. Tant directa com indirectament, l'ACN ha rebut guardons com els Premis Ràdio Associació de Catalunya pel seu desè aniversari, la selecció com a Agència Oficial del Marca Ciutat, el reportatge sobre l'ACN a la revista del Col·legi de Periodistes, la distinció per part del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicacions de Catalunya (COETTC) han volgut donar suport a la tasca que l'ACN porta 10 anys fent, i que darrerament ha impulsat gràcies a la tecnologia.

Acostant-se als usuaris finals

Però l'ACN no només s'ha fixat en mitjans, universitats i professionals. L'obertura del web, de manera que qualsevol usuari pugui accedir a part de la informació, així com la possibilitat de publicar els vídeos de l'ACN en blocs personals, a més de la presència de l'ACN en xarxes socials com Facebook, vol acostar més la tasca de l'agència de notícies als usuaris.

Creació d'un llibre d'estil, l'assignatura pendent

A més de la creació, aquest 2009, del manual d'acollida per ajudar els nous periodistes, l'ACN s'ha marcat com a objectiu d'aquest 2010 la creació d'un llibre d'estil propi, que serà «el primer d'una agència multimèdia en l'era digital», segons Gordillo.

Amb aquest nou llibre d'estil, l'ACN vol ajudar els professionals de l'agència a la vegada que es faci un servei als mitjans que vulguin saber com treballa l'ACN.

Consolidació de la presència en xarxes socials

Finalment, i també de cara al 2010, es preveu la consolidació de la presència de l'ACN en xarxes socials com Youtube i Facebook, on ja hi té presència, a més de la imminent estrena dels canals de Flickr i Twitter. Per Saül Gordillo, aquestes eines 2.0 han de servir com a canals perquè tant estudiants de periodisme com ciutadans o internautes puguin fer arribar continguts periodístics a l'ACN.


D'esquerra a dreta, Carlos Scolari, vicedegà de Comunicació Digital de la Universitat de Vic; Jordi Font, director d'Estratègia del Grup Nació Digital; Lluís Foix, director de l'edició digital de La Vanguardia, i Saül Gordillo, director de l'Agència Catalana de Notícies, en la jornada organitzada pel Grup Nació Digital el passat 4 d'abril de 2008, a Vic. Foto: Adrià Costa

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació