Referèndum

Referèndum, garanties i procés constituent: què espera el Govern dels «comuns» (i viceversa)

Puigdemont i Junqueras es reuniran per primer cop amb Domènech després de l'anunci de la data i la pregunta de la votació unilateral

El Govern pretén implicar els "comuns" en la participació i la logística del referèndum però l'esquerra alternativa desconfia del caràcter vinculant de l'1 d'octubre

| 19/06/2017 a les 06:56h
Arxivat a: Política, procés constituent, Govern, procés català, referèndum, comuns, Catalunya en Comú
Xavier Domènech, Joan Josep Nuet i Jordi Turull, en l'última reunió del Pacte Nacional pel Referèndum | ACN
Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/06/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Carles Puigdemont i Oriol Junqueras es reuniran aquest dilluns, a partir de les 12.30 hores, amb Xavier Domènech. Els dos màxims dirigents governamentals volen tractar amb el cap de files dels "comuns" el referèndum de l'1 d'octubre i les garanties que ha de tenir per tal que es pugui aplicar el resultat. Es tracta d'una cita rellevant: a mida que el Govern ha anat activant la via unilateral, l'espai de la nova esquerra que representa Ada Colau ha reduït l'entusiasme sobre la consulta vinculant arran de la negativa continuada del govern espanyol que lidera Mariano Rajoy.

La voluntat de l'executiu, segons les fonts consultades, és acostar l'espai dels "comuns" per tal d'ampliar la base social sobiranista i exhibir una participació superior a la del 9-N. L'espai polític de l'alcaldessa de Barcelona i el portaveu d'En Comú Podem al Congrés sosté que la votació ha de tenir "garanties" per ser considerada "vàlida". Aquestes són les demandes que cadascuna de les parts farà durant la reunió d'avui a Palau, concretada a mitjans de la setmana passada. 
 
Què espera el Govern dels "comuns"?
- Compromís amb el referèndum: l'executiu va modificar el full de ruta per tornar el referèndum a causa dels resultats del 27-S, que impossibilitaven una declaració d'independència, i van aprofitar per incloure els "comuns", de nou, en el consens. La posada en marxa del Pacte Nacional pel Referèndum també s'inclou en aquesta estratègia. "Després d'haver intentat la via pactada, com ens demanaven, ara s'han d'implicar en el que vindrà", sostenen des de Junts pel Sí.

- Participació en l'operatiu: fonts governamentals sostenen que els "comuns", especialment a Barcelona, acabaran implicant-se en l'obertura de col·legis electorals a Barcelona el proper 1 d'octubre. Des dels "comuns", però, s'insisteix que durant la jornada del 9-N el paper del consistori va ser escàs. El Govern confia, per cert, en una implicació total de Badalona i de ciutats rellevants de l'àrea metropolitana com Sabadell davant la possible negativa d'altres municipis molt poblats com L'Hospitalet de Llobregat, Cornellà o Santa Coloma, tots en mans del PSC.

- Pedagogia: un dels punts que atorgarà legitimitat al referèndum és el percentatge de "no" que s'hi registri. En el 9-N va ser escàs, i aquesta vegada -d'aquí ve la insistència en considerar "vinculant" el resultat- s'espera que l'afluència de contraris a la independència sigui superior. L'independentisme estima que la nova esquerra pot arribar a bosses de població de l'àrea metropolitana que amb els codis habituals del "sí" no s'acaba de sentir representada.

- Procés constituent: en la primera reunió que van mantenir Puigdemont i Colau a Palau, un dels missatges que li va fer arribar el president a l'alcaldessa és que calia la seva col·laboració de cara al procés constituent. Encara no s'havia canviat el full de ruta ni s'havia apostat pel referèndum, però la demanda es manté.

La cita arriba després de la moció de censura de la setmana passada, en la qual els dos partits que habiten al Palau de la Generalitat van emetre vots diferents: ERC s'hi va sumar, mentre que el PDECat es va abstenir. La relació entre Puigdemont i Colau ha trontollat al llarg de les últimes setmanes arran del paper de la Generalitat amb el cas Palau -finalment va acabar inculpant CDC, tot i que inicialment el president s'hi va oposar- i el caos a l'aeroport del Prat. El Govern considera que l'ajuntament no ha fet prou per queixar-se davant l'Estat per les cues al control de passaports.
 
Què esperen els "comuns" del Govern?
Compromís amb el referèndum: L'esquerra alternativa no ha abandonat la pantalla del dret a decidir. La defensava abans del 27-S i ho han fet també després d'aquelles eleccions plebiscitàries. Quan Puigdemont va recuperar el referèndum en el full de ruta, els "comuns" es van afanyar a recordar que el seu espai no se n'havia desmarcat mai. La seva aposta sempre ha estat la consulta pactada, una adjectivació que ara han modificat per la de referèndum amb garanties.  "Les vies ràpides van en contra de les pròpies aspiracions de fer un referèndum efectiu", va afirmar Xavier Domènech després de l'última reunió del Pacte Nacional pel Referèndum. Els "comuns" reclamaven que el pacte era l'espai adient per acordar els passos a executar després del veto de l'Estat a la votació. Però han comprovat que el Govern ha desplegat la via unilateral. "No ens poden demanar suport incondicional a un full de ruta que no és el nostre", recalquen en privat. 

 Participació en l'operatiu: tot i que encara no han fixat posició sobre el referèndum -Catalunya en Comú ha programat un debat el 8 de juliol-, veus dels "comuns" pronostiquen que l'1 d'octubre serà una mobilització -probablement de grans dimensions-, però que difícilment podrà tenir caràcter vinculant. Demanen al Govern que els detalli amb quines garanties se celebrarà la votació, però sostenen que és complicat que la consulta sigui efectiva i obtingui reconeixement internacional. També mostren inquietud pel paper que hagin de jugar els funcionaris. Fonts properes a Ada Colau exposen que el Govern no els ha sol·licitat encara cap tipus de col·laboració logística a Barcelona pel referèndum. Les mateixes fonts recorden que en el 9-N del 2014 el consistori no va obrir cap espai municipal per atendre la votació. "Si efectivament es compleixen les garanties, l'ajuntament de Barcelona hi serà", va expressar fa uns dies Gerardo Pisarello.  

Pedagogia: l'argumentari de la direcció dels "comuns" sosté que el "desafiament" que implica la via unilateral pot ser perjudicial en l'"acumulació de forces" del sobiranisme. En qualsevol cas, si finalment fan una crida a la participació -encara que no tinguin un paper actiu en l'organització i la campanya-, les seves bases es poden sentir interpel·lades. I a les bases hi ha votants del "sí" i també del "no". Però fins que no disposin dels detalls de com es farà el referèndum -això és el que Domènech demanarà a Puigdemont aquest dilluns-, els "comuns" no emetran un posicionament oficial. "No podem validar una cosa que entenem que no és un referèndum", exposen fonts del nou partit. La direcció de Podem Catalunya, que fa camí en solitari, ha marcat perfil abans. "No podem girar l'esquena a una mobilització com aquesta", ha expressat Albano Dante Fachin. Als cercles de Podem, el "no" té molta més presència. Si es mobilitzen, el resultat del referèndum tindrà molta més legitimitat. 

Procés constituent: des d'aquell primer diàleg institucional entre Puigdemont i Colau - en què el president de la Generalitat li va demanar implicació en el procés constituent-, el diàleg entre l'independentisme i els "comuns" s'ha cenyit al referèndum. És cert que veus amb ascendent a Catalunya en Comú han estat interpel·lades per les entitats sobiranistes per fixar l'horitzó del procés constituent, però els contactes no han superat la categoria de trobades discretes. De fet, els "comuns" reclamen al Govern que l'exercici sobirà del referèndum vagi acompanyat de la conquesta d'altres sobiranies, per exemple, en l'agenda social.    

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

No es pot
Antoni Ferret, 19/06/2017 a les 07:54
+7
-31
1) Aquest partit té una part (no quantificada) de la militància a favor del SÍ, i una part (tampoc quantificada) a favor del NO. Per tant, diguin lo que diguin, la direcció NO pot prendre cap posició concreta, perquè, prengués la que prengués, tindria mig partit en contra. // 2) Els partidaris del NO tampoc tenim cap entusiasme pel referèndum, perquè es tractaria de fer-lo malament. Millor fer-lo un altre any, amb un bon Govern a Espanya. / 3) Lo de les "garanties" és una manera de dir. En realitat, de garanties NO n'hi pot haver. Tenim un Govern català no neutral, sinó decantat cap a una opció. I tenim un Govern d'Espanya (que no és cap govern), que pot fer una repressió molt important.
Sí que es pot
Anònim, 19/06/2017 a les 08:46
+24
-1
"Millor fer-lo un altre any, amb un bon Govern a Espanya"

Aquí està el problema amic meu. Ja ho farem quan les coses vagin millor... I mentrestant què? I si aquest moment mai arriba? Per què hem de dependre d'altres que no tenen intencions (ni necessitats) de millorar, per que ens hem de conformar amb l'status quo que té uns estàndards per sota de la mediocritat?

El govern català, ÉS molt neutral, estic d'acord en que ara mateix s'està actuant d'una forma molt favorable a una de les bandes, donant-li un caire de no-neutralitat, però és el que passa sempre quan no es permet jugar amb la neutralitat i el raonament, que una part sempre ha d'estirar més per posicionar-se, fer-se sentir, i aconseguir, almenys, que se l'escolti.

Si tot al món anés amb l'actitud que tu planteges, encara estaríem per descobrir el foc.
Els comuns estan contra la independencia
Anònim, 19/06/2017 a les 09:10
+31
-0
Segueixen amb el seu joc de fingir que volen ajudar pero en realitat volen impedir la independencia, per aixó diuen que, si s'arriba a fer, no ha de ser vinculant, que es una forma de dir "encara que guanyi el sí, Catalunya no s'ha d'independitzar".
Xavier Domenec
Alex Serra, 19/06/2017 a les 09:24
+26
-4
Reclama garanties de com es va fer el referendum de la constitucio. Hostia quina tropa!
Hi ha un problema
Anònim, 19/06/2017 a les 09:49
+28
-3
Diuen que volen treure el PP per la gran quantitat de casos de corrupció que te. Pero volen governar amb el PSOE que en te tants o més de corruptes! A més el nou i flamant dirigent Pedro Sanchez ja s ha manifestat totalment contra el referèndum, igual o més que el PP, això si, d esquerres.
Res de bó
Edgar D., 19/06/2017 a les 10:24
+28
-6
Que podrem esperar de la cúpula dels Comuns i dels Podemites? Només pals a les rodes. Per sort, la gent aquesta vegada no votarà partits ni cares mediàtiques sinó que ha de triar entre dignitat o menyspreu.
Barcelona encar ano ha decidit si vol ser a l'AMI o no
Anònim, 19/06/2017 a les 10:47
+15
-2
Ells ja no han fet la seva part del tracte, la seva promesa electoral de deixar votar als barcelonins si volien que l'ajuntament formes aprt de l'AMI.

Ara ens creurem que s'apuntaran al referendum??????

No es volen mullar ni volen ser inhabilitats, no han fet res de res...
La laguna catalana
Anònim, 19/06/2017 a les 11:03
+10
-14
Pero vamos a ver, es que es para flipar. Si el referendum ya se hizo ¡que ya se hizo!. Fue el 9N ¿alguien se acuerda? Es que estáis en la rueda del hamster y encima encantados de conoceros.
En las autonómicas ("plebiscitarias") del 27S, ningún partido hablaba ya de referendum, eso era "pantalla pasada", porque había sido "un éxito de la democracia", hablabais de independencia en "18 meses" con toda la chulería del mundo ¿Ahora qué pasa, regreso al pasado?. El Gobierno hizo la vista gorda y dejó que estuviesen las urnas 15 días puestas, hasta que os dio la gana, y fueron a votar TODOS LOS INDEPENDENTISTAS habidos y por haber. TODOS.
¿A qué viene otro ahora? Es que es para flipar, pero para flipar en colores. Estáis como si fuese la primera vez,¡que ya se hizo!! Lo que no va a permitir el gobierno es dejar hacer uno cada dos años, la vista gorda se puede hacer una vez, dos ya empieza a ser que te tomen por el pito del sereno.
¿pero a qué narices pedís otro exactamente igual? ¿otra vez con las "astucias", las urnas de cartón y todas las tonterías? ¡Pero si ya fuisteis a votar TODOS!
Es increíble. De verdad, que es muy difícil mantener la convicción de que vuestro coeficiente intelectual no contiene alguna extraña laguna.
Són nacionalment castellans o castellanitzats
No els demaneu allò que no senten, 19/06/2017 a les 11:19
+17
-2
A mi me la bufa el que digui la cúpula de cap partit, sigui quin sigui. El sentit del meu vot, ja tinc claríssim que votaré, la decidiré jo i només jo. No entenc aquesta falera per donar als CSXPFSSS, o com es diguin, tanta rellevància. Ja cansen. Està claríssim que aquests, al final, s'apuntaran al carro dels guanyadors. Personalment, no em sembla gent amb qui es pugui confiar. Moltes rialletes, molt bon rotllo i molta arracadeta, però a la que puguin et fotran la ganivetada per l'esquena.
Tips d'aquesta gent, són més falsos que el Duran i Lleida
Anònim, 19/06/2017 a les 12:25
+12
-1
Ara ja no toca que parlin els partits, i molt menys els de la casta espanyola, ara toca que voti el poble, el català,.... te n'assabentes d'una punyetera vegada Domènec?? ja n'hi ha prou de fer creure que sou demòcrates, toca demostrar-ho!
VISCA LA REPÚBLICA CATALANA!!!!!!!
Anònim, 19/06/2017 a les 12:40
+1
-0
//*//
Marta de la Bisbal
Anònim, 19/06/2017 a les 12:52
+2
-1
Em pregunto perquè els comentaristes independentistes són sempre tan agressius i desagradables, entenc que això de donar voltes a la roda del hamster pot ser frustrant però amb aquest-os comentaris només aconseguiu espantar la gent normal (no nacionalitzada pel procés). Us recomano una mica de relax perquè de vegades sembleu una secta, i creieume si us dic que feu por
COMPTA!
BEJOTA, 19/06/2017 a les 12:57
+1
-1
El 58% de los empresarios de Lleida creen que el independentismo les perjudica
Cuatro de cada cinco compañías que participa en la Trobada al Pirineu prevén incrementar su facturación este ejercicio.

No habrá independencia y el procés ni siquiera alterará la estimación de riesgo de España. Esa es la conclusión a la que llegó la agencia S&P Global (antes conocida como Standard & Poor’s), que subiría la calificación crediticia del país.
NO CAL
apa, 19/06/2017 a les 13:32
+1
-1
Per organitzar el rfdm d independencia no cal cap partit més. N hi ha suficient amb 72 escons.

La gent anirà a votar (64%) segons darrer sondatge.

No sé q més busca JxS amb aqta gent.
Al de las 09:49
Anònim, 19/06/2017 a les 13:37
+1
-1
Y el PDCAT (o como quieran llamarse) están limpios como una patena.
Pel de les 11:03
Anònim, 19/06/2017 a les 13:50
+1
-1
Tanta estona escribint per no dir absolutament res coherent.
Que trist !
La deriva de la CÚPULA dels "comuns": PCE/PSUC > IU/ICV > CSQP/ECP > "Comuns" > CeC = "nou" PSC/PSOE > etc... ¡always drifting to the right!
Anònim, 19/06/2017 a les 13:55
+1
-1
El veritable problema dels "comuns" és que molts dels que ocupen la CÚPULA son hereus i continuadors dels que al 1956 van proclamar la "reconciliación nacional" amb el franquisme, trencant el front de lluita antifeixista; al 1976 van assumir la monarquia, trencant el front unit republicà; al 1978 van pactar la Constitució monàrquica amb els franquistes, trencant el front per la ruptura democràtica; i els últims 40 anys s'han dedicat a la "cogestió buenista" de les engrunes del sistema, sense produïr cap canvi real en tot aquest temps. I ara malden per trencar el front de lluita per la República catalana! Porten la traició als gens...
Son "l'esquerra" domesticada homologadora del règim monàrquic, al qual proveeixen de coartada.
La deriva de la CÚPULA dels "comuns": PCE/PSUC > IU/ICV > CSQP/ECP > "Comuns" > CeC = "nou" PSC/PSOE > etc... ¡always drifting to the right!
Anònim, 19/06/2017 a les 14:02
+1
-1
El veritable problema dels "comuns" és que molts dels que ocupen la CÚPULA son hereus i continuadors dels que al 1956 van proclamar la "reconciliación nacional" amb el franquisme, trencant el front de lluita antifeixista; al 1976 van assumir la monarquia, trencant el front unit republicà; al 1978 van pactar la Constitució monàrquica amb els franquistes, trencant el front per la ruptura democràtica; i els últims 40 anys s'han dedicat a la "cogestió buenista" de les engrunes del sistema, sense produïr cap canvi real en tot aquest temps. I ara malden per trencar el front de lluita per la República catalana! Porten la traició als gens...
Son "l'esquerra" domesticada homologadora del règim monàrquic, al qual proveeixen de coartada.
pressupost Referendum.
Anònim, 19/06/2017 a les 16:59
+0
-1
Si ha de ser un altre 9N ja podem plegar!!! hem de proclamar la DIU ja!!!! Prou de gastar els diners dels catalans per fer collonades de urnes de carto, les hem de fer de veritat i si no ens deixen declarar la DIU!!!!

VISCA CATALUNYA INDEPENDENT!!!