Optimisme pel futur de la ràdio en català i pel creixement després de la crisi

Els experts erten de la necessitat de trobar nous mecanismes per mesurar les audiències i recollir els consums a través de plataformes digitals, podcasts i xarxes socials

per Redacció , 14 de juny de 2017 a les 13:44 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de juny de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La ràdio en català està vivint un dels seus millors moments. Aquesta és la principal conclusió que es desprèn de la taula rodona "L'Estat de la Ràdio a Catalunya" que s'ha celebrat en en el marc de la divuitena edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) que té lloc a Granollers. La xerrada ha comptat amb la participació del director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, que ha destacat la necessitat d'apostar per les noves tecnologies per atraure nous públics i el director de l'Observatori de al Ràdio a Catalunya, Josep Maria Martí, que ha afirmat que el darrer informe elaborat per aquest ens certifica que "malgrat l'entorn desfavorable" que va suposar la crisi econòmica aquest mitjà de comunicació va seguir creixent. Amb tot, els experts alerten de la necessitat de revisar el sistema per mesurar les audiències per poder comptabilitzar els consums procedents de xarxes socials, plataformes digitals i podcasts.

Josep Maria Martí ha explicat que el darrer informe de l'Observatori de la Ràdio a Catalunya –que analitza el període que va de 2012 a 2014– fa una radiografia de la crisi del sector radiofònic. “Certifica el tancament de moltes emissores locals petites, la reducció del volum de negoci a causa de la rebaixa de les inversions publicitàries i també dels ajuts dels sector públic”, indica. Alhora, però revela que “malgrat l'entorn desfavorable” aquest mitjà de comunicació "ha seguit creixent". 


"Hem detectat que hi ha indicis de recuperació", ha afirmat Martí que ha remarcat que tot i que la ràdio “no tornarà a tenir el pes productiu que tenia i es quedarà amb un model més petit”, és molt probable que alguns petits municipis puguin recuperar les seves emissores locals. "La sensació és bona i també criem que la ràdio s'adaptarà a la multiplataforma i al multidispositiu", comenta. 

En aquest context assenyala la necessitat de modificar el sistema que s'utilitza actualment per mesurar les audiències. "Seguim amb la base de tota la vida quan sabem que molts consums venen dels podcasts, l'streaming i les xarxes socials", ha revelat. 


Per la seva banda, el director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, ha destacat la necessitat d'apostar per la innovació tecnològica i la digitalització dels continguts tradicionals. "La ràdio va bé, però a més és un mitjà que marida molt bé amb Internet, que és l'altre que també està creixent”, comenta. En aquest sentit assegura que el futur passa per potenciar les xarxes i l'entorn digital. "A Catalunya Ràdio hem creat una graella digital amb programes i continguts específicament per a la pàgina web”, comenta Gordillo que indica que en el darrer any s'ha renovat l'aplicació mòbil i s'ha creat una nova home que potencia els continguts emesos, permet als treballadors participar activament i és menys prescriptora. "Ens està servint per rebaixar la mitjana d'edat de la nostra audiència en aquest àmbit per tant estem ampliant i diversificar el públic al qual ens adrecem", afirma.
 

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio, durant la taula rodona L'Estat de la Ràdio a Catalunya, que ha tingut lloc a la divuitena edició del MAC a Granollers Foto: Norma Vidal / ACN



Una altra de les ponents, la periodista Xantal Llavina, també ha atribuït la bona salut d'aquest mitjà de comunicació a l'aparició de la tecnologia i les xarxes socials. "Els oients ja no escolten la ràdio a través de l'aparell convencional, utilitzen altres formats”, comenta Llavina que assegura que s'està vivint una “transformació social” i que el contingut del mitjà "s'ha expandit gràcies a aquests canals. "L'oient cada cop està més a prop", considera la periodista que indica que la tendència és utilitzar cada cop més elements visuals i oferir els continguts a posteriori als podcasts. 

Llibre Blanc de l'Audiovisual de Catalunya

El MAC també ha acollit una xerrada sobre el Llibre Blanc de l'Audiovisual de Catalunya que el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha creat amb la col·laboració del Govern i el sector. Segons ha explicat Roger Loppacher, president del CAC, aquest document revela la necessitat d'apostar per la ficció i les noves plataformes "que és on el públic jove veu els continguts audiovisuals". Pel que fa als mitjans locals, Loppacher diu que cal emfatitzar els continguts de proximitat perquè en són els trets distintius. Alhora indica que cal una major col·laboració públic-privada "que permeti a aquesta mitjans fer programes propis".

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació