Arrenca el Sónar 2017, un festival que creix «en riquesa i en varietat de continguts»

La 24a edició de l'esdeveniment comptarà amb més de 140 concerts, 9 escenaris i 5 exposicions | Sónar+D se centrarà en la Realitat Virtual, la Intel·ligència Artificial i en impulsar "startups" de les indústries culturals

Roda de premsa de presentació del Sónar 2017, a la Fàbrica Estrella Damm, aquest dijous
Roda de premsa de presentació del Sónar 2017, a la Fàbrica Estrella Damm, aquest dijous | Esteve Plantada
14 de juny del 2017
Actualitzat a les 7:57h
Tota una setmana d'activitats (entre el dilluns 12 i el diumenge 18 de juny, i amb el pes central els dies 15,16 i 17 de juny), més de 140 concerts, 9 escenaris, 5 exposicions i més de 200 propostes a Sónar+D. Xifres que són la demostració evident de la bona salut d'un Sónar que ha anat creixent al ritme que tocava, amb la innovació com a divisa i defugint el conservadorisme, i que viu una amplificació que el fa ser un referent indiscutible de la cartellera cultural barcelonina.
 
La vint-i-quatrena edició és, en paraules de Ricard Robles, codirector del certamen, "una de les edicions més ambicioses", just abans de la gran fita de la celebració del quart de segle. El festival segueix creixent, però "no es tracta de créixer en dimensions, sinó en riquesa i en varietat de contingut", destaca. "El Sónar ja va néixer com una mena d'experiment cultural, i vint-i-quatre anys després continua així, perquè aquest és el propi ADN de l'esdeveniment", referma Robles.
 
Els organitzadors segueixen fidels a una sèrie de preceptes que es van instaurar l'any 1994. En aquest sentit, el Sónar continua tenint la música com a gran pal de paller, amb els concerts destacats de Björk, Justice, Soulwax, Nicolas Jaar, DJ Shadow, Moderat, Eric Prydz, De La Soul, Anderson, Paak, Masters At Work, DAWN, Arca & Jesse Kanda o Thundercat. Però també ho és la tecnologia que assenyala el futur del sector i de la cultura, a un nivell més global. "És un esdeveniment que parla de la nostra societat i d'una gran riquesa creativa", subratlla Robles.
 
El festival d'una ciutat de cultura, avantguarda i innovació
 
"El Sónar situa Barcelona en l'avantguarda de la música", tal i com ressalta Joaquim Torrent, director general de Creació i Empreses Culturals, al seu torn. "Ha deixat de ser un festival per ser un esdeveniment de primer ordre pel que fa a la cultura de la tecnologia digital", un motiu que parla de la importància del festival tant pel que fa a Barcelona, com pel propi país. "El Sónar fa taca en dues direccions: en primer lloc, col·laborant amb diferents espais de la ciutat, cosa que fa que els barcelonins es facin seu el festival", afirma Torrent.
 

Sónar de Nit 2016 Foto: José M. Gutiérrez


"En segon lloc, un factor encara més important pel Govern: el Sónar ajuda a generar oportunitats en el sector de la cultura digital. I aquesta cultura del certament, emprenedora i que busca la innovació, és un dinamitzador molt important per les nostres empreses", conclou. Al seu torn, Jaume Collboni, segon tinent d'Alcalde d'Empresa, Cultura i Innovació, afirma que el Sónar "és una carta de presentació d'una ciutat de cultura, avantguarda i innovació", i ha ressaltat el fet que el festival teixeixi complicitats i sinergies amb diversos espais i entitats de Barcelona.
 
Sónar+D, amb 5.000 professionals
 
Una amplificació que afecta molt especialment el Sónar+D, el gran valor d'un festival que aposta per ser útil, a banda de lúdic. Enguany, comptarà amb més de 5.000 professionals acreditats de 2.100 empreses procedents de 60 països i se centrarà en els nous llenguatges immersius de la Realitat Virtual i el 360º, en els reptes de la Intel·ligència Artificial i en impulsar startups de les indústries culturals. Dissabte 17 de juny i el diumenge 18 de juny el certamen s'aproparà al públic familiar amb el Maker Faire Barcelona.

En total, l'edició 2017 del Sónar compta amb un pressupost de 7.900.000 euros, amb 920 periodistes i 417 mitjans acreditats procedents de 37 països. La procedència dels visitants mostra un percentatge del 47,66% pel que fa al públic català i de la restat de l'Estat, i un 52,34% de la resta del món. Fins aquest dijous, s'han venut entrades a 105 països, entre els quals destaquen el Regne Unit, França, Itàlia, Alemanya, Suïssa i els Estats Units.
 

Sónar de Nit 2016 Foto: José M. Guitérrez