Ewan McGregor s'estrena com a director amb un retrat cru dels anys 60

Aquest divendres arriba a la cartellera catalana "American Pastoral", un film que adapta la novel·la de Phillip Roth i que es va poder veure al darrer Festival de Sant Sebastià

Ewan McGregor, dirigint una escena d'«American Pastoral»
Ewan McGregor, dirigint una escena d'«American Pastoral» | Tripictures
09 de juny del 2017
Actualitzat a les 11:45h
Aquest divendres arriba a la cartellera catalana American Pastoral, una història serena i dolorosa que suposa el debut d'Ewan McGregor com a director. Cru, però real, el film explica la història de Seymour Lvov, “el Suec”, un home de negocis que ho té tot: diners, una bona feina, una dona bellíssima i una filla adorable, Merry. Fins que, un bon dia, aquesta desapareix perseguint la revolució dels convulsos anys 60 als EUA.
 
Amb aquesta escenografia, i resseguint la petja que deixa la culpa –no és gens estrany que algú hi vegi paral·lelismes amb Julieta d'Almodóvar–, McGregor no ho tenia fàcil: el canvi d'actor a director ve amb la responsabilitat d'assumir el pes de la novel·la de Philip Roth en què es basa el film. Lluny de la densitat i de la tensió que hi ha les pàgines del llibre, l'adaptació se centra en una relació paterno-filial abocada a la incomprensió. És el propi McGregor qui ens explicava els detalls del film en el marc del darrer Festival de Cinema de Sant Sebastià.
 

L'aprovació de Philip Roth
 
"Philip Roth fa deu anys que va dir que sí a aquest guió", explica McGregor. "Personalment, em vaig submergir del tot en la novel·la. Durant vuit o nou mesos vaig viure-hi a dins. No per buscar escenes al guió, sinó perquè volia sentir el sabor de Roth en la futura pel·lícula. I sento que ho he aconseguit. Fa dues setmanes, Roth ens va enviar un missatge amb els seus apunts sobre la pel·lícula i deia que estava molt content. Va ser tot una satisfacció per a mi, perquè si no li a hagués agradat, em sentiria fracassat". En aquest sentit, McGregor se sent satisfet d'haver aconseguit que el film, com el llibre, no sigui de blanc o negre. "La pel·lícula no suggereix que una part és més bona que l'altra. Tot em fa pensar: cada pàgina. I espero que la peli aconsegueixi el mateix efecte".

Un projecte vitalment necessari
 

"Molt abans de dirigir la pel·lícula ja volia ser el 'Suec'. Somiava en interpretar-lo! Quan em van dir que havia de dirigir el film, vaig seguir amb la idea de fer-ho". Ni es va plantejar un altre actor. "Dirigir i actuar alhora? He trobat que no és massa confús, no és com tenir dues feines diferents. Des del primer moment que es va convertir en una sola cosa. No conec cap cas com aquest en la vida real", exclama. "Però això és una història d'una pèrdua extrema, de terrorisme i radicalisme. Jo tinc una filla de vint anys que ara mateix estudia a la Universitat i potser per això m'han atret tant la història i els personatges, perquè és un cas que pot passar, just en el moment de descoberta de moltes coses, de refús als pares, etc.".
 
El terrorisme, més actual que mai
 
Avui en dia, aquesta mena de dolor que senten alguns pares està de plena actualitat. Abans era la resposta al Vietnam, ara és el gihadisme. "Existeixen moltes similituds. Ara passen les mateixes coses, podem veure les mateixes imatges dels anys 60. Sembla que no aprenem, que seguim anant al passat". No obstant, mai ha estat una intenció fer la pel·lícula ara, pel moment que vivim. "L'obra crec que és rellevant per si mateixa, abstraient-se del moment de l'estrena. I és molt actual: la postguerra americana, l'efecte del Vietnam, una família que representa el moviment antiguerra. American Pastoral és la història d'aquesta família, però també la d'Amèrica".

Danny Boyle: ídol, amic i mestre
 
McGregor ha treballat a les ordres de directors com Peter Greenaway, Todd Haynes, Ridley Scott, George Lucas, Bazz Luhrman, Woody Allen o el català J.A. Bayona. Però Danny Boyle és especial. Fa poc, tornaven a treballar junts a T2 Trainspotting. "Ha estat com tornar a casa, rodant des de maig a agost amb l'elenc d'actors originals i amb en Danny Boyle. He enyorat molt tots aquests anys en què no hem treballat junts. Ell ha estat el director que ha tret més partit de mi", confessa. "És un director referencial, molt difícil d'imitar. En tot cas, crec que dirigir té a veure amb la teva personalitat. I jo sóc actor, cosa que em fa dirigir des del punt de vista d'un actor. American Pastoral no explica la història de manera tècnica: volia permetre que els actors actuessin".