Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

Economia

De la Serna descarta la vinyeta a Catalunya perquè «no és el model del govern espanyol»

El ministre de Foment assegura que no contempla aquesta possibilitat per a les autopistes catalanes

per Jonathan Oca, Cambrils , 2 de juny de 2017 a les 20:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de juny de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Íñigo de la Serna, aquesta tarda Foto: ACN


El Ministeri de Foment no vol ni sentir a parlar de vinyetes ni eurovinyetes. La proposta de la Generalitat de Catalunya per al pagament per a les autopistes catalanes, en substitució dels peatges, no agrada al govern espanyol, ja que "no la contempla", ha assegurat el ministre Íñigo de la Serna.

"Aquest no és el model", segons el ministre, perquè suposa que "s'haurà de pagar per tots els llocs que un recorre". La proposta de la Generalitat està totalment descartada. Per exemplificar la complexitat de la mesura que proposa el govern català, de la Serna ha dit que a veure com li explica a un de Burgos que quan travessa una comunitat autònoma hagi de pagar un vinyeta i quan surt, no ha de pagar res. El ministre ha deixat clar que "o s'aplica al conjunt del territori, o no s'aplica". A més a més, ha afegit que és de sentit comú que tot el territori estatal es regeixi per la mateixa política de pagament.

El mateix ministre, en una visita a l'estat de les obres del tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, ha recordat que en el paquet de mobilitat terrestre de la Comissió Europea ja hi ha contemplats uns criteris específics per implantar l'eurovinyeta, "però la comissària ha deixat molt clar que era de caràcter voluntari per a tots els estats membre", ha detallat.  Des del govern espanyol ja han informat que no volen aplicar-ho a l'Estat.

El tram Tarragona-Vandellós del corredor, enllestides tres mesos abans


El termini de finalització de les obres del tram del corredor mediterrani Vandellòs-Tarragona es redueix en tres mesos. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ho ha assegurat aquest divendres després de desplaçar-se fins a Cambrils per veure in situ com avancen les obres. A finals del 2017 ja estarà enllestit i cap al mes de gener del 2018, començarà la circulació en proves per aquest tram, en el qual ja s'han invertit més de 650 milions d'euros. Un cop entri en funcionament, permetrà reduir fins a 30 minuts el trajecte Barcelona-València.

El ministre, que ha recorregut un tram entre Cambrils i Hospitalet de l'Infant a bord d'un tren laboratori, ha assegurat que les dues vies tindran l'ample internacional, utilitzant el sistema de les travesses polivalents. També ha volgut deixar palès que continuen apostant pel tercer fil en la connexió Vila-seca-Castellbisbal –passant per Sant Vicenç de Calders-.

Aquesta opció asseguraria, segons de la Serna, una millor sortida de les mercaderies cap a la frontera. Sense afirmar una data concreta, ha deixat entreveure que serà a principis del 2020 quan entri en funcionament. En aquest sentit, el ministre ha matisat que hi ha problemes que s'arrosseguen de la situació de "govern en funcions" i que s'estan solucionant.

A propòsit d'això, de la Serna ha volgut deixar clar que les vies entre Vandellòs i Tarragona començaran a funcionar amb ample ibèric i quan estiguin enllestides les obres de la implantació del tercer fil entre Vila-seca i Castellbisbal i també hi hagi l'ample internacional en el tram entre Castelló i Vandellòs, llavors es canviarà a ample internacional. Una operació que, segons el ministre, es farà en només tres mesos.

Per altra banda, de la Serna ha explicat que el tram entre Vandellòs i Castelló, que actualment es troba en la fase de rescissió dels contractes, s'espera que es puguin adjudicar durant aquest 2017 i que a finals del 20199 ja es puguin les proves de circulació.

El ministre ha recordat que el projecte del corredor mediterrani està valorat en 17.000 milions d'euros i que ja se n'han destinat més de 13.500. Els pressupostos generals de l'Estat, per enguany, hi preveuen destinar prop de 715 milions. "Estem satisfets d'estar a la recta final", ha expressat amb satisfacció i també ha afegit que els compromisos anunciats pel govern espanyol, sobretot durant la presentació del pla d'infraestructures i inversions a Catalunya, "es van complint i per sobre de les expectatives".
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació