Canal Madrid: anàlisi

​La Moncloa posa els funcionaris al punt de mira per torpedinar el referèndum

El govern espanyol amplia el radi de les querelles amb l'objectiu de trencar la cadena de transmissió que ha de fer possible posar les urnes

L'estratègia de Rajoy passa per pressionar treballadors públics i empreses, i compta amb alguns aliats per fer-ho com ara el sindicat majoritari de funcionaris

​Els funcionaris catalans es preparen per saber com actuar davant el referèndum unilateral

| 03/06/2017 a les 10:00h
Especial: Les anàlisis de NacióDigital
Arxivat a: Política, referèndum, govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, procés català, Mariano Rajoy, Canal Madrid
Mariano Rajoy, a la Moncloa | La Moncloa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 03/06/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Mariano Rajoy és el polític espanyol que millor gestiona els silencis. El president ha fet de l’absència de comunicació una arma política amb què al llarg de l’última dècada ha portat els seus rivals interns i externs –des d’Esperanza Aguirre a Pedro Sánchez- a fer passos en fals que els han abocat al precipici. L’art de no comunicar -desplegat des d’una posició de força- obliga el contrincant a revolucionar el seu motor discursiu i a cometre errors, sovint fatals. Ho sap fins i tot Aznar, que ha vist com les seves crítiques enverinades han quedat aigualides en un mar d’indiferència.
 
Aquest és un dels elements que explica perquè Rajoy manté en secret els seus plans d’actuació en cas de convocatòria d’un referèndum a Catalunya. El president espanyol promet una resposta “proporcional”, llança advertències genèriques i evita avançar esdeveniments, conscient que posar al descobert el seu full de ruta limita les seves opcions i obre nous camps de joc al sobiranisme. El seu equip sosté que a cinc mesos del referèndum apel·lar obertament a l’article 155, a les noves atribucions coercitives del Tribunal Constitucional o a la Llei de Seguretat Nacional, per posar alguns exemples, donaria combustible a un procés que viu de la mobilització.

El president ha fet de l’absència de comunicació una arma política amb què al llarg de l’última dècada ha portat els seus rivals interns i externs –des d’Esperanza Aguirre a Pedro Sánchez- a fer passos en fals que els han abocat al precipici

 
Per valorar l’abast d’aquesta estratègia cal tenir en compte l’escenari desitjat per La Moncloa. De tots els finals possibles, l’equip del president espanyol preferiria aquell en què no hagués d’activar cap d’aquestes mesures. Ni el 155, ni les suspensions del TC, ni –sobretot- la imatge dels Mossos retirant urnes. Rajoy somnia amb una victòria per incompareixença de l’adversari on els partits independentistes acabin renunciant de mutu propi ofegats en les seves lluites internes, desgastats davant l’opinió pública i incapaços de desplegar els mecanismes que han de fer possible el referèndum. Una medalla per al seu govern que aplanaria encara més la legislatura.
 
Per aconseguir-ho, ha centrat el punt de mira a la baula feble del procés: els funcionaris. La querella de la fiscalia contra la consellera de Governació, Meritxell Borràs, i contra el secretari general del seu departament, Francesc Esteve, és un avís a navegants, com ho van ser també les notificacions del Tribunal Constitucional als membres de la Mesa del Parlament que van provocar la renúncia del secretari general de la cambra, Pere Sol. El missatge és clar: en aquesta ocasió les querelles no limitaran el seu radi d’acció als líders de la revolta.  
 
L’objectiu d’aquesta maniobra és torpedinar el procés des de dins i trencar la cadena de transmissió que ha de fer possible posar les urnes. La Moncloa compta, a més, amb aliats com el sindicat CSIF –majoritari entre els funcionaris de l’Estat- que en els últims mesos s’ha reunit periòdicament amb la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaria, i amb el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, i ha elaborat un protocol que recomana als treballadors públics que demanin les ordres per escrit. CSIF fins i tot ha posat a la disposició dels funcionaris un model de denúncia davant la fiscalia.
 
L'estratègia de la por té un altre vessant: la persecució de les empreses que ofereixen serveis al Govern per fer tasques relacionades amb les estructures d’Estat. Les entrades que la Guàrdia Civil va practicar a principis d’abril a empreses de telecomunicacions i ciberseguretat per reclamar documentació busquen atemorir els actors externs del procés, igual que les manifestacions de la ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal, advertint que el seu executiu perseguirà les empreses que fabriquin o transportin les urnes, així com els que cedeixin els seus locals per instal·lar-les. 

La Moncloa compta amb aliats com el sindicat CSIF –majoritari entre els funcionaris de l’Estat- que en els últims mesos s’ha reunit periòdicament amb la vicepresidenta del govern espanyol

 
L’equip de Rajoy espera que la pressió sobre aquests dos actors –funcionaris i empreses- faci efecte després de la convocatòria formal del referèndum. Independentment del fet que el Parlament hagi aprovat la Llei de transitorietat –que hauria de donar cobertura legal als funcionaris- el TC emetrà una resolució on farà extensiu l’advertiment a aquests sectors. Ja no hi haurà impunitat en cap graó de l'engranatge. 
 
La partida està servida, i als dos bàndols només els queda calibrar si a l’hora de la veritat el Govern disposarà de prou múscul i imaginació per dur a terme el referèndum, o si l’Estat tindrà prou força coercitiva per provocar el col·lapse. Si el Govern aconsegueix superar els esculls i arriba a la data escollida en condicions de posar les urnes, les opcions de La Moncloa es redueixen i, en últim extrem, condueixen el govern espanyol al pitjor escenari: la disjuntiva entre permetre el referèndum i minimitzar-ne l’impacte, o utilitzar la força i donar a l’independentisme la victòria en el relat.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

El discurs de l'odi troba impunitat...complicitat i patrocini dins el mateix Govern de la Generalitat
Anònim, 03/06/2017 a les 10:05
+47
-94
I jo que pensava que qui havia posat en el punt de mira els funcionaris havia estat el Govern amb les afirmacions de Lluís Llach de que els funcionaris que no obeeixin a la Gene ho passarien molt malament......
La diferència està en que les declaracions de Lluís Llach les vam poder veure tots en un vídeo i aquesta informació està manipulada per un mitjà indepe regat amb les subvencions del Govern indepe
Np calen funcionaris per a un referèndum. No ho sap el Rajoy ??
Anònim, 03/06/2017 a les 10:21
Interessant
+105
-22
El 9-N va ensenyar que un referèndum es pot fer amb voluntaris. Els funcionaris que vulguin que es quedin a casa, no se'ls necessita.
Terrorisme d'estat de llei...
fideli, 03/06/2017 a les 10:38
Interessant
+98
-27
...el que sempre ha fet españa, terrorisme de llei i de fets... Absolutisme i Dictadura.
després d'això ja només li queda l'ús de la força armada...
fideli, 03/06/2017 a les 10:42
Interessant
+89
-24
... l'amenaça civil és pas previ a l'amença i ús de la força armada...
... Primer terrorisme civil...després terrorisme d'estat...

l'objectiu és que Catalunya reculi...o sigui, la imperació a i la submissió de Catalunya... la democràcia orgànica española ( la del rull de paper, suau o no)
Catalunya ja no és com ells creuen....
fideli, 03/06/2017 a les 10:51
Interessant
+80
-16
...com ells
Ja ho diem...
Anònim, 03/06/2017 a les 10:55
+34
-82
Poden ser sancionats tant pel govern català com al espanyol, per aixó el Mossos d´Esquadra mitjançan els seus sindicats, estan en peu de guerra, la proposta del Llach, el pot posar contra les cordes, els funcionaris son part del poble, i ningu pot obligar al poble, si altres polítics dins de la menjadora independentista, han fet un pas al costat l´ultim Gordó, doncs Llach, tambè te de fer un pas al costat, per posar pel mig al funcionariat...
SÍ és SÍ i sempre serà SÍ!
Anònim, 03/06/2017 a les 11:36
Interessant
+84
-25
Si tots els del SÍ tenim clar aquesta premissa ja pot anar fent Rajoy i l'aparell maquiavèl·lic de l'estat. Si Rajoy es basa en la inacció nosaltres ens hem de basar en un comportament exemplar com fins ara ho hem fet per no donar-los motius gratuïts. Això sí, ferms en les nostres passes cap al referèndum. Així al final cauran els que no ens volen deixar expressar-nos. Si un fa i l'altre no vol deixar fer, el que no vol deixar fer només té l'opció d'actuar si els que fan ho fan bé. L'estat hi té molt a perdre amb el referèndum i quan més tard actuï amb més nervis ho farà i amb més contundència haurà de respondre. Amb aquesta actitud només tindrà les de perdre. Que patirem? -Segur, però és l'únic camí. Els que fins ara encara dubten del SÍ al final ens donaran la raó si l'estat actua amb contundència. Aquests que dubten el que no faran és posar-se a favor de les mesures i accions coercitives de l'estat. Per això la clau està en l'actitud ferma i assenyada dels que creiem en una Catalunya independent. L'estat ha topat amb el pitjor contrincant per als seus interessos. La societat catalana té molt de reflexiva i se sap reservar l'impuls immediat davant les provocacions. Així ho hem demostrat fins ara i si així ho continuem mantenint l'estat no hi té res a fer per aturar aquest referèndum.
Companyes i companys, queden 5 mesos escassos per a resistir i continuar empenyent. Potser des d'aquí es faci alguna cosa no prou bé perquè d'errors sempre se'n cometen. Quan això passi -si passa- no hem de dubtar ni un moment en defensar el nostre govern i els nostres representants. A partir d'ara oblidem-nos de partits i interessos particulars. Pensem només en en un futur millor per a tothom i a resistir caigui el que ens caigui, que la recompensa ens ho valdrà.
És l'hora de passar a l'acció.
Jordi56, 03/06/2017 a les 11:57
+33
-21
Caldrà començar a anar posant en el seu lloc a tots aquests funcionaris que van contra la voluntat democràtica dels catalans.
DONDE ESTA LA NOTICIA?
Anònim, 03/06/2017 a les 12:10
+24
-40
Los funcionarios tendrán que ser diligentes y leales al estado, que es quien les paga......
Si quieren que no les mande nadie que se hagan autónomos, como yo.
Les trampes més recurrents són dues:
Blai, nacionalista català., 03/06/2017 a les 12:28
+43
-17
1) Fer que siguin necessaris quants més documents millor, per poder votar, en especial el PERE. 2) Com ja va passar, fer que molts catalans a l'exterior no puguin votar posant-los les mil i una dificultats als consolats i ambaixades hispanes.

Visca la independència-sobirania de Catalunya.

Catalunya i Espanya són dues nacions diferents, distintes.

Catalunya ha de ser tan independent com l'és Espanya i França.
Els espanyols aplicaran la mateixa estrategia de sempre, la por i els tribunals
Anònimus, 03/06/2017 a les 14:07
+46
-17
Esperant que així la gent no vagi a votar, ni tan sols faran campanya. Gran error. De fet, Rajoy sap que no podrà evitar el refer. I tampoc no l'hi importa gaire: es pensa que no tindrem d'allonçces per declarar una DUI al dia següent.... En això també s'equivoca.
Per al d'El discurs de l'odi troba impunitat...
Anònim, 03/06/2017 a les 14:08
+35
-15
Qui està adoctrinat, maco? No seràs tu, que repeteixes acusacions falses sense prova alguna, basades en la manipulació dels portaveus del regim tardo-franquista que ens impedeix expressar-nos lliure i democràticament?
Hay que ir preparando la respuesta
Inadaptado, 03/06/2017 a les 14:39
+16
-57
El golpe de estado de los separatistas está a la vuelta de la esquina, y habrá que empezar a planear la respuesta, que debe ser lo máximo represivo posible, incluyendo la vía militar. Ante el separatismo, ni un paso atrás. Hay que responder y hay que acabar con esta amenaza, la mayor amenaza a la unidad de España.
sindicat majoritari?
Jordi2, 03/06/2017 a les 14:44
+37
-11
El sindicat majoritari a espanya és el sindicat més minoritari al país.
CNIeru de les 10:05 i 10:55
Anònim, 03/06/2017 a les 15:09
+37
-13
Ep! CNIeru: si que et guanyes descansat el sou. Només has d'escriure una bajanada cada 50 minuts. Això és vida! Fas riure per no plorar però el que més m'emprenya és que els calers amb que et paguen surten de l'esforç dels catalans, dels que des de l'any 1714 són espoliats un dia sí i un altre també per mantenir una colla de sàtrapes. Però ja us podeu anar espavilant que per més esgarips que feu aviat us tocarà agafar la maleta i cap a l'illa de Perejil, que les cabres ja us esperen perquè si us quedeu a Catalunya us pot agafar el delírium tremens.
Solució tova
Antoni Ferret, 03/06/2017 a les 16:36
+19
-23
Jo, que no sóc independentista, prefereixo qualsevol solució que sigui pacífica, innòcua, que no hi hagi, ja no dic sang, això ni parlar-en, sinó ni detencions ni intervenció de força de cap mena. Ni cap fractura d'Espanya.
Lo pitjor de lo pitjor
Antoni Ferret, 03/06/2017 a les 16:56
+25
-8
1) El tema de la responsabilitat dels funcionnaris de peu en relació a les ordres que rebin té una certa complicació. Però crec que és un tema menor. / 2) Els temes (els perills) grossos són dos: a) Suspensió de l'autonomia, sobretot perquè aquest inconvenient els pagarien tots els ciutadans, haguessin col·laborat en lo que sigui o no. b) L'acusació de "sedició, rebel·lió i traïció", que és una cosa gravíssima, als dirigents parlamentaris. / 3) I això no pas amb motiu del referèndum, sinó amb motiu d'aprovar la Llei de T.
FINS I TOT, SI HEM DE COMPRAR ELS DEMÒCRATES LES URNES HO FAREM!
Anònim, 03/06/2017 a les 17:09
+40
-13
Si el problema és qui paga les urnes, 2 Milions de catalans amb una aportació de 10 cèntims fan 200.000 euros!
Aquests diners són suficients per a fer renéixer la DEMOCRÀCIA!

UN REFERÈNDUM ÉS LA MÀXIMA EXPRESSIÓ DE LA DEMOCRÀCIA!!

I LES URNES SÓN L'ANTÍTESI DE L'ENORME CORRUPCIÓ ESPANYOLA!!

PER TANT, ENDAVANT AMB LA DEMOCRÀCIA!!
CATALANS! ARA MÉS QUE MAI!!
Anònim, 03/06/2017 a les 17:15
+39
-16
Vull la nació catalana
lliure de tanta opressió,
els catalans volem viure
amb dignitat i amb honor.

No vull veure més misèria
a les llars dels catalans,
volem els 15.000 milions
què ens roben, cada any!

Ens tracten amb menyspreu,
només ens donen engrunes,
i ens volen empresonar
per treure al carrer les urnes!

Catalans, ja en tenim prou!
Catalans, per Catalunya!!!
Que no s'extranyi ningú
Anònim, 03/06/2017 a les 17:31
+41
-16
Tenint en compte que quedar-se sense Catalunya, per a Espanya seria la ruina absoluta (i a més veure com Catalunya puja a primera divisió), és normal que es resisteixin tot el que puguin.
Comissió de Venècia... els unionistes no s'en assabenten!
Anònim, 03/06/2017 a les 17:38
+45
-19
Qui es nega de manera recalcitrant a atendre la recomanació de la Comissió de Venècia de negociar el referèndum d'autodeterminació és el govern espanyol, capsigranys! El govern català porta (i continúa) demanant-lo des d'el primer dia! Per la qual cosa, si el retrògrad govern espanyol continúa tancat en banda, com és evident a ulls del món, la via unilateral esdevé més que autoritzada i justificada: és obligada (en compliment del mandat del poble català)!
els unionistes no s'en assabenten!
Anònim, 03/06/2017 a les 18:47
+17
-31
Realidad paralela o los mundos de Yupi... delirios de un zanahorio.
La paraula funcionari és servil , millor fer servir servidor de l'estat espanyol
Jordi Tret ( Polleguera ), 03/06/2017 a les 20:01
+12
-13
O millor que dir funcionariat referir-se al servatge de l'estat propdit.
a 18:47
Anònim, 03/06/2017 a les 21:35
+18
-8
para delirios los tuyos,chirivio
Visca La Republica Catalana
Anònim, 03/06/2017 a les 21:44
+25
-12
La gentusa de la moncloa fara tot lo legal i ilegal per torpedinar la democracia i el referendum de Catalunya, peró al poble catalá amb educació i si es necesari amb manifestacions permanents al carrer guanyarem l,independencia Visca La Republica Catalana
Jojojo
Anònim, 03/06/2017 a les 22:12
+23
-25
Jojojojo el independentisme está decaiguda, lo Venecia ha estat una clatellada mes.
Y encara tindran la barra de fracasar i culpar Als pobres funcionaris de que ha estat culpa seva
Mereixen que es comprin urnes "amb discreció".
Anònim, 04/06/2017 a les 01:12
+17
-8
Es poden encarregar a empreses d'altres paisos, si s'escau.
Es pot fer una col·lecta per pagar-les.
Què? El govern escanyol també exerciria l'aberració d'amenaçar empreses estrangeres?

Als funcionaris que els deixin tranquils. Ningú els ha de posar en un risc innecessari ni demanar-los-hi que facin "el primo".
brut
Anònim, 04/06/2017 a les 08:38
+3
-4
el realment brut i és que uns i altres emprin la gent de coixí de les seves nicieses. Una vegada més, rebran els més febles.
opinion
Aritz beorreta, 04/06/2017 a les 11:37
+8
-7
Comprar las urnas a una empresa que no sea española para que el poder del estado no dañe a estas empresas y si no os dejan hacer el referendum hacer una revolución pacifica en plazas y tambien acampando en la junquera bloqueando la salida y entrada de mercaderias , Tambien en Sants y el Prat, Por supuesto sin ningun tipo de violencia como hizo Gandhi , Llenar las Ramblas toda de tiendas de campaña. etc. Sería portada en los diarios internacionales y desde organismos internacionales obligarían al gobierno a encontrar una solución . Con la que está cayendo en Europa esta no se puede permitir mas lios. Ahora eso si todo depende de vosotros.
Tornen a amenaçar de mort Carles Puigdemont: "El proper seràs tu, fill de puta.”
Vicenç Ramoneda, 04/06/2017 a les 13:04
+8
-6
Tornen a amenaçar de mort Carles Puigdemont: "El proper seràs tu, fill de puta.”
"A ningú l'importen les teves condolences, català de merda... El proper mort seràs tu, fill de puta", piula un usuari de Twitter.
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha tornat a ser amenaçat de mort aquest matí a les xarxes socials. Puigdemont ha fet una piulada lamentant l'atemptat terrorista de Londres i enviant el condol als familiars de les víctimes, “Condol, afecte i solidaritat amb les víctimes i les seves famílies, i amb Londres. Estem al vostre costat. La vostra lluita és la nostra, quan un usuari li ha respost: "A ningú l'importen les teves condolences, català de merda... El proper mort seràs tu, fill de puta".


Seguidament, el president català ha fet una nova piulada amb la captura de pantalla denunciant l'amenaça: "Són tot amor. I respecte. I valentia. I democràcia. Emparen la seva covardia i xenofòbia en un sistema que generalment els protegeix".


PS: Encara hi ha algun ximple a Catalunya que vulgui continuar sent espanyol?
Hay que ser tonto de los cojones ( perdón por la expresión).
Anònim, 04/06/2017 a les 14:49
+8
-10
Para arriesgar tu trabajo, la tranquilidad de tu familia, para que te engañen intentando justificar una patria podrida creada por el padre podrido.
Adeu rajoy
Anònim, 04/06/2017 a les 19:23
+3
-4
Moltes gracies Rajoy per arribar on estem i per fi ser una Catalunya lliure. Moltes gracies per tota la feina feta ,o mes ben dit no feta i aixi marxar de la vostre nacio podrida ,corrupte i secuestrada.
Adeu siau
Vicenç Ramoneda, 04/06/2017 a les 13:04
Albert Capdevila, 05/06/2017 a les 19:07
+5
-2
Sr. indepe, que manía tienen algunos de ustedes en querer representar a todo el pueblo Español por los comentarios de cuatro degenerados. Deje de engañarse por los comentarios del pastor del proces, talvez cuando todo termine usted acudirá a las manifestaciones para que los mossos le den en el lomo mientras los pastores salen corriendo en dirección a la Junquera.
UFFFFF!!!
Anònim, 06/06/2017 a les 09:39
+1
-2
Cuanto tonto hay suelto!
No pasará nada. No se pondrán las urnas. Se hará de forma circense para salir en los periódicos de todo el mundo, con los Mossos retirándolas y un poco de follón, pero solo para salir en la tele.
Hay un comentario mas arriba que dice que perderíamos todos, incluso los que no queremos la independencia, solo por que se anularía la autonomía de Catalunya. De verdad creen que saldríamos perdiendo?. Ojalá se anularan todas y no hubiera tanta posibilidad de robarnos el dinero que nos hace falta para otras necesidades mas importantes.Si se ha de empezar por Catalunya, adelante, donde hay que votar en esa urna