procés català

El Govern exigeix a Rajoy pactar el referèndum abans de portar el debat al Congrés

Puigdemont i Junqueras avancen que en els pròxims dies l'executiu català formalitzarà una proposta per negociar-ne les condicions i exigeix a l'Estat retirar les querelles contra el sobiranisme

El govern espanyol convida Puigdemont a defensar el referèndum al Congrés

| 19/05/2017 a les 19:08h
Arxivat a: Política, Congrés, govern espanyol, referèndum, Carles Puigdemont, procés català, Soraya Sáenz de Santamaría
Carles Puigdemont i Oriol Junqueras, aquest divendres
Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/05/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Govern recull el guant de l'executiu espanyol i accepta la invitació a dialogar sobre la celebració del referèndum d'autodeterminació acordat. Ara bé, avisa que només el portarà al Congrés dels Diputats si abans hi ha un pacte entre governs, un requisit indispensable perquè el referèndum acordat prosperi. A més, per fer evident que realment hi ha una voluntat de negociar, posen com a condició de partida que es retirin totes les querelles als membres de la mesa del Parlament i s'enterri la via de la judicialització del procés. Aquesta ha estat la resposta conjunta del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i del vicepresident Oriol Junqueras a l'oferiment que ha fet el govern espanyol perquè el Govern de la Generalitat faci la petició del referèndum al Congrés dels Diputats.

En els pròxims dies, ha detallat Puigdemont, l'executiu català traslladarà una proposta per fer efectiu aquest referèndum. No ha detallat, però, si aquest plantejament inclourà o no una data concreta, però no entra dins dels plans de l'executiu català modificar el calendari previst perquè les urnes es posin a finals de setembre com a molt tard. "El Govern està disposat a negociar les condicions d'aquest referèndum", ha assegurat el president. Ha afegit que, en cas d'arribar a un acord, serà aleshores quan els dos governs sotmetran els respectius acords a votació dels seus parlaments. El president ha recordat que el Pacte Nacional pel Referèndum evidencia que la reivindicació de la consulta per decidir el futur de Catalunya no és un projecte estrictament del Govern, sinó una reivindicació majoritària i transversal de la ciutadania de Catalunya.

Acabar amb la via de la judicialització

Junqueras, per la seva banda, ha recordat que el dret a l'autodeterminació del poble català és "irrenunciable" i que, per tant, el Govern no llençarà en cap cas la tovallola en el seu objectiu de posar les urnes. Ha reiterat la invitació al govern espanyol a assistir a la conferència que conjuntament amb Puigdemont i el conseller Raül Romeva faran a Madrid en un espai cedit per l'ajuntament de Manuela Carmena. El vicepresident ha exigit, però, que és un requisit indispensable per demostrar que la voluntat de diàleg és sincera que siguin retirades les querelles presentades contra la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, i els membres de la mesa. Al cap i a la fi, ha insistit, l'únic que hant fet és permetre a la cambra catalana el debat sobre "la mateixa qüestió" de la qual aquest divendres ha debatut el govern espanyol durant la reunió del consell de ministres.

Si bé el Govern no ha fet referència aquest divendres al calendari, sí ho han fet representants de les entitats sobiranistes, que no volen que cap proposta o estratègia del govern espanyol impliqui un endarreriment de la data del referèndum. Just abans que arrenqués l'acte central del Pacte Nacional pel Referèndum, el president d'Òmnium, Jordi Cuixart, ha defensat que Puigdemont accepti anar al Congrés a reivindicar el referèndum només si això no suposa una "dilació de calendari". De fet, Cuixart ha ironitzat sobre el fet que aquells que imposen "multes i sancions" facin crides de dubtosa credibilitat a dialogar.

La invitació del govern espanyol

La vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría ha argumentat quan ha fet la invitació que en el dret espanyol vigent, un referèndum d'autodeterminació no pot ser negociat per l'executiu, però ha afegit que "l'ordenament es pot modificar" i que Puigdemont pot plantejar la seva proposta davant del Parlament espanyol i no en una sala municipal, ha dit en referència a la conferència del president de la Generalitat prevista per dilluns a Madrid.

La número dos de l'executiu ha dit que "si aconsegueix que el referèndum sigui constitucional, es podria plantejar", amb l'acord del Congrés i del conjunt d'espanyols, tot recordant que la sobirania recau en el conjunt del poble espanyol. 

 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Nacional populistes fins la mediocritat
Anònim, 19/05/2017 a les 19:29
+33
-53
Exigències per anar al congrés de TOTS els espanyols i exposar les teves idees? L´infantilisme i la manca de valors dels indepes no tenen límit, són a la democràcia lo que Pilar Rahola és a la professionalitat i al rigor periodístic
Parlar amb la paret
Anònim, 19/05/2017 a les 19:29
+47
-15

El Govern accepta la invitació d'anar a parlar amb la paret pel referèndum
Atención
jepi, 19/05/2017 a les 19:34
+57
-16
Al tanto que no ens fotin com sempre, referèndum si o si.
ojo Puigdemot al loro!!
Anònim, 19/05/2017 a les 19:38
+50
-20
Mientras ofrecen dialogo reabren expedientes. Si piensas ir al congreso español pide el referendum acordado y marchate sin discutir ni votar nada que sean ellos los que se lo voten y discutan. Al Loro President!!
LLIBERTAT A LA NACIÓ CATALANA
LLIBERTAT A LA NACIÓ CATALANA, 19/05/2017 a les 19:43
+54
-19
Això és la Pla Ibarretxe II XDDDD Encara se'n fien de res que diguin els repressors?
parany dilatori
Anònim, 19/05/2017 a les 19:46
+40
-19
L estar nomes preten dilatar i generar procecisme,sab molt be que no te tot perdut i una mala noticia:ha identificat l autentic enemic ,la societat civil.Saben que l atacar l esperona,pro dilatar la cansa ,la desmotiva i la desmobilitza. Que no caiguin en el parany, la CUP te rao,data i pregunta ja!!!.
La negociació la farem en declarar la independència. Anirà sobre el repart de passius i d'actius
Guillem Uàl·laç, 19/05/2017 a les 19:53
+53
-22
No ens distraguem massa amb aquests intents patètics de que anem cap enrere.
Centrem-nos:
1-Llei de Transitorietat Jurídica (juny).
2-Control del Territori (juliol).
3-Referèndum (setembre).
4-Mobilització permanent (octubre).
5-Proclamació de la República de Catalunya (novembre).
6-Negociació del repartiment d'actius i passius amb el govern espanyol (desembre).
Estan cagats
Fiodor, 19/05/2017 a les 19:58
+55
-21
Ara surten amb aquest ciri trencat quan podrien haver-ho fet després del 29 de setembre. S'ho veuen perdut i preu per preu intenten retrassar-ho.

Cada vegada em sento més independent.

Si ells tenen por vol dir que anem bé, molt bé
Compte! La "cultura del pacte" espanyola en una frase...
Anònim, 19/05/2017 a les 19:58
+50
-16
... dita per Susana Diaz referint-se a Pedro Sanchez:

"Quien sale a pactar es que confía poco en ganar".

Susana, sense donar-se compte, ha dit la frase que defineix més clarament el "talante" espanyol. Com ja va dir John Carlin, la paraula "pacte" com un sentit de compromís entre parts no existeix en español. Pels espanyols pactar es rendir-se... i així els hi ha anat, mentre França e Anglaterra encara tenen territoris ultramarins, Espanya els ha perdut tots... i després s'estranyen de que...
Exige al gobierno hacerse cómplice de ilegalidades ?????
Anònim, 19/05/2017 a les 20:02
+29
-51
Este Puigdemont sueña en colores
Si hombre!
Inadaptado, 19/05/2017 a les 20:17
+28
-50
Por aquí se va a Madrid, Puigdemont de las narices! Tiene miedo otra vez a darse una hostia como en 2014, y por eso el cagao no lleva el referéndum a las Cortes Generales. No habrá referéndum, y punto.
//*//
Anònim, 19/05/2017 a les 20:20
+11
-24
Por em fa tornar a l'època del peix al cove
Pactar amb gent sense paraula??????
Anònim, 19/05/2017 a les 20:39
+25
-13
Anar a fer què amb mentirosos sense honor ni paraula???
Estan perduts ja que ni amb la seva demagògia ni joc brut propi de gent bruta sense escrúpols se n'han sortit. Ara busquen com sigui guanyar temps. I alló que no han volgut parlar en anys ara resulta que si sempre que els serveixi per retardar el referendum i per incomplir com bons espanyols tot allò que signen.
ha costat pero s,ha guanyat !!
Anònim, 19/05/2017 a les 20:46
+22
-15
Serem un poble sobirà amb una república sana i rica !!! volia marxar, peró em quedo !!
Almogávar
Anònim, 19/05/2017 a les 21:36
+27
-14
El fiscal general imputara al presidente del parlamento español y a los integrantes de la mesa ,y al gobierno por querer hablar del referéndum... Ah no a aquets no que no son catalans ...DUI ja!!!
Ens hi anem acostant però encara no podem cantar victòria anònim de les 20:46
Anònim, 19/05/2017 a les 21:49
+4
-5
No es pot dir mai blat si no és al sac i ben lligat
Quin riure!
Anònim, 19/05/2017 a les 21:52
+7
-3
Exigeixen pactar el referèndum abans, però sense dir la data!
Estratègies de dilació? Qui?

Aneu somiant...
Visca La Republica Catalana
Anònim, 19/05/2017 a les 22:05
+6
-7
Primer que desemputin tots els carrecs que ho estan per ser imdependents, segon no fiarse de la mafia pepera del govern ,mala gent,faran tot lo possible pee trencar el referendum i o la independencia .
Viscan Catalunya lliure
Adeu Caspanya
Francisco
Anònim, 19/05/2017 a les 22:35
+7
-6
No hay huevos a venir al congreso
Piruleta
Anònim, 20/05/2017 a les 00:03
+11
-2
Doncs si s'ha de controlar el territori al juliol ja van una miqueeeeeeeta tard. Que algú m'expliqui com podran fer fora a l'exèrcit, policies, jutges, funcionaris, controlar l'espai aeri, les infraestructures crítiques etc...per les braves. Si es que...encara hi haurà algú que es pensarà que Espanya marxarà del seu territori perquè el Parlament fagi una pantomima en forma de llei de desconnexió, que serà impugnada per il·legal al segon zero de nèixer.

PD: ja em podeu posar tots els negatius que vulgueu, sabeu que tinc raó.
Si senyor !
Anònim, 20/05/2017 a les 00:23
+5
-5
Penso el mateix que el Almogàvar de les 21:36.
Com pot ser que convidin al President Puigdemont, Vicepresident Junqueras i Conseller Romeva al Congreso per debatre i votar sobre el referèndum i en canvi tinguin imputats a tots els membres de la Mesa del Parlament per permetre exactament el mateix ?
President Puigdemont, també soc dels que pensen que s'han d'esgotar totes les vies per arribar a un referèndum pactat (tot i que crec que ens volen tornar a enredar!!), però s'ha de posar una condició sine qua non per anar al Congreso: l'arxiu immediat de les querelles contra els membres de la Mesa del Parlament i el revocament de les condemnes d'Artur Mas, Joana Ortega, Irene Rigau i Francesc Homs.
Si no accepten, continuem el full de ruta peti el que peti.
Catalonia Independent = Spain game over.
Foc d'encenalls
Anònim, 20/05/2017 a les 00:28
+4
-4
El que es el mateix que la dita: Trons de cul pluja de merda.
Que es el mateix que trencar la guardiola amb una pluja de milions per Catalunya, quan la realitat va ser la fal·làcia d'una guardiola buida.
Que es el mateix que: "Con el mazo dando y con la Biblia predicando". (mireu les judiciliciacions del procés).
Canviar d'estratègia, vol dir que ja tenen pensada la següent jugada del parany, amb la trampa d'agafar carallots.
No serà pas que la Merkel els hi ha dit que cinc-centes mil firmes a favor del referèndum, son moltes firmes per no ser escoltades?
Catalunya, nou estat amb democràcia participativa i Constitució revisable cada 18 anys.

Per a l'anònim de les 19:29 que n'aprengui
Anònim, 20/05/2017 a les 10:10
+4
-6
Una Catalunya independent podria «ressuscitar» una UE que està «patint», segons Arthur Brooks
El president de l’Institut d’Empresa Americà (AEI), després de reunir-se amb Puigdemont, assegura que el moviment independentista català “no és populista”
9N 2.0?
Anònim, 20/05/2017 a les 10:46
+2
-4
L'estratègia de l'Estat és tan simple que, o són tontos, o ens hi prenen a nosaltres: 1 Discutir i votar al Parlament portar el referèndum al Congrés, 2 - presentar la petició, 3- intercanvi de monòlegs entre partits i al final 4- PP, PSOE i C's votant en contra de fer res.
Tot plegat el mateix que es va fer pel 9N i perdent un altre any pel mig, amb l'esperança que mentrestant l'independentisme tiri la tovallola de pura fatiga d'intentar negociar amb una paret, única estratègia d'Espanya, esperar que ens cansem i el "problema" es resolgui sol.
Si volen portar-ho al congrés, que hi hagi compromís previ dels partits espanyols de pactar un referèndum, per anar a fer el paperines no cal.
A veure.....
Català a bord., 20/05/2017 a les 10:58
+5
-3
..., es pot considerar una tímida oferta de diàleg? No ho veig clar! Anar per fer el pardal com varen fer els bascos, no. Amb un pacte, si. Crec que han vist les orelles al llop, cal ser cauts i llestos, aprofitant totes les opcions, però sense ser tontets. No m'en refiu dels polítics del PP, PSOE i C'S. Mentres la Soraya oferia " diàleg ", alguns polítics del PP, deia pestes de la Conferència de dilluns. Cal ser prudents, sense deixar de ser valents.
¿Drets per a tots?
Anònim, 20/05/2017 a les 12:48
+2
-0
Respetables Sres; Independentistas..Amparándonos en los principios inalienables de libertad, democracia y DRET A DECIDIR...Ruego ilustréis (con rigor) a la otra mitad de “herejes independentistas españoles de CAT”..¿En la Constitución de la Rep. Catalana constará de forma explícita y preeminente (o apoyarían con manifestaciones, que así fuese), ese mismo dret a decidir su secesión de una parte de su territorio? ¿Sería la misma de obligado cumplimiento?. Si España es divisible ¿Catalunya lo es también?. ¿Dónde empieza y donde acaba el Dret a Decidir?..¿Ha de ser ilimitado..,selectivo..,supremacista..,a la carta? .
Hace mucho tiempo que espero del President, del Govern, del Parlament y de “prestigiosos analistas” del Procces, una rigurosa y clara respuesta..¿Sería expuesta ante otros Estados y Organismos internacionales para su aclamación y aprobación?.
Salut de un rojo federalista.
¿Drets per a tots?
Anònim, 20/05/2017 a les 12:57
+2
-0
Respetables Sres; Independentistas..Amparándonos en los principios inalienables de libertad, democracia y DRET A DECIDIR...Ruego ilustréis (con rigor) a la otra mitad de “herejes independentistas españoles de CAT”..¿En la Constitución de la Rep. Catalana constará de forma explícita y preeminente (o apoyarían con manifestaciones, que así fuese), ese mismo dret a decidir su secesión de una parte de su territorio? ¿Sería la misma de obligado cumplimiento?. Si España es divisible ¿Catalunya lo es también?. ¿Dónde empieza y donde acaba el Dret a Decidir?..¿Ha de ser ilimitado..,selectivo..,supremacista..,a la carta? .
Hace mucho tiempo que espero del President, del Govern, del Parlament y de “prestigiosos analistas” del Procces, una rigurosa y clara respuesta..¿Sería expuesta ante otros Estados y Organismos internacionales para su aclamación y aprobación?.
Salut de un rojo federalista.
Francisco
Anònim, 20/05/2017 a les 13:42
+0
-0
sembles un nen petit!!!
Francisco
Anònim, 20/05/2017 a les 13:47
+0
-0
sembles un nen petit!!!
Francisco
Català a bord., 20/05/2017 a les 17:13
+1
-0
Típic mal educat espanyol!
Al de les 12:57
un de nou, 20/05/2017 a les 18:00
+1
-0
Al Gener de 2015 el Parlament de Catalunya va aprovar la llei d'Aran, què reconeix la identitat nacional dels Aranesos i el seu dret a l'autodeterminació (sense comptar per això amb els vots del PP i C's). I ho va fer per coherència democràtica, i de passada, per poder contestar als respetables "rojos federalistas". Per tant és de preveure que, arrivat el moment, els aranesos podràn decidir si volen seguir formar part de Catalunya, d'Espanya, o esdevenir (també) un país independent. Salut.
Si els ximples volessin .....
Anònim, 21/05/2017 a les 11:09
+1
-1
La sobirania nacional resideix en el poble espanyol, del qual emanen els poders de l'Estat. (Constitució Espanyola, art. 1.2)

Les Corts Generals representen el poble espanyol i són formades pel Congrés dels Diputats i el Senat. (Constitució Espanyola, art. 66.1)

Catalunya, com a nacionalitat, exerceix el seu autogovern constituïda en comunitat autònoma d'acord amb la Constitució i amb aquest Estatut, que és la seva norma institucional bàsica. (Estatut de Catalunya, art. 1)

Heus aquí, doncs, que el que pretenen els caps de la Generalitat, Puigdemont i Junqueras, s'ha de plantejar a les Corts Generals. El mateix Estatut estableix que Catalunya es constitueix en Comunitat autònoma de acord AMB LA CONSTITUCIÓ. Així, donsc, de què van aquests subjectes? ¿Pretenen situar-se per sobre de la Llei ratificada pel poble, potser? Quina pena de polítics que tenim. És clar, la qüestió és anar fent temps, distraient als incauts amb declaracions fora de si.

En aquest fòrum veig que hi ha molts crèduls que creuen que tot es farà com ells diguin. No cauen en el compte que tot el que pugui aprovar el Parlament referent a la independència no té cap validesa, atès que aniria en contra de la Constitució. Així que, com pensen prendre el control dels Ports, Aeroports, Fronteres, estructures de recaptació del Govern d'Espanya, INSS, Forces i Cossos de Seguretat d'Espanya (inclòs Mossos d'Esquadra), exèrcit, etc. Només veig una via, l'ús de la força. I no crec que estiguin en disposició d'això, atès que l'únic qu saben fer és onejar cubanes.

El sorprenent és que els crèduls independentistes creuen en tot el conte del procés i ignoren que els prenen el pèl, el temps i els diners (¿quina serà la samarreta oficial per al dia de la Diada nacional o, més ben dit, la embolicada nacional. doncs jo no sé exactament el que se celebra l'11 de setembre. doncs en aquesta data van caure els partidaris dels Àustries que, anteriorment, van prendre Barcelona amb la inestimable ajuda dels anglesos i tots els seus vaixells.

En fi, us podeu enganyar-se a si mateixos, si això és el que us agrada. Però no tingueu cap dubte que no aconseguireu dur a terme els vostres tenebrosos objectius. Catalunya és molt gran perquè vosaltres intenteu convertir-la en un país medieval o bananer.
Para 10:10
Anònim, 21/05/2017 a les 14:40
+0
-0
Uy, si. Cataluña, con un pib que representa sobre el 1,20% del total europeo, es clave para la supervivencia de la UE.

!Las tonterías que se han de escuchar o leer!

¡Bah!