Els mossos reclamen «ordres clares» per actuar davant d'infraccions amb drons

El portaveu del Sindicat de Mossos d'Esquadra, Toni Castejón, assegura que els agents cada cop es troben amb "més situacions de perill" amb drons volant en nuclis urbans o llocs prohibits com el Camp Nou o Port Aventura

Un dron, a punt de volar
Un dron, a punt de volar | Martí Urgell
04 de maig del 2017
Actualitzat el 05 de maig a les 11:00h
El Sindicat de Mossos d'Esquadra (SME) ha reclamat aquest dijous a la direcció general de la Policia que doni "instruccions clares i formació especialitzada" als agents perquè puguin actuar correctament "davant infraccions amb drons". El seu portaveu, Toni Castejón, assegura a NacióDigital que els agents cada cop es troben amb més situacions de perill en zones urbanes o llocs on no es poden fer volar, com comissaries, el Camp Nou o el parc d'atraccions Port Aventura, on la presència d'un dron va obligar a aturar l'accelerador vertical de Ferrari Land.

El sindicat avisa que aquesta situació anirà en "augment" perquè "aquests aparells són molt populars, cada vegada són més fàcils de comprar i tenen una millor autonomia de vol i prestacions" mentre que "molts dels usuaris no tenen coneixement de la normativa d'ús dels drons". "Cal recordar que molts porten càmeres incorporades, provocant també problemes de privacitat si se'n fa un mal ús", alerta en un comunicat el SME.
 

Un dron sobrevola la línia elèctrica per inspeccionar-la. Foto: ACN


Manca de "formació especialitzada"

Tanmateix, alguns agents es troben amb manca de "formació especialitzada" en aquesta matèria i el sindicat demana aclarir el procediment de treball, especialment per als agents de seguretat ciutadana. Segons explica Castejón, la primera dificultat que tenen els mossos és localitzar la persona que controla el dron perquè tan bon punt el veuen es pot esfumar pel cel. "Amb l'autonomia i l'alçada que comencen a tenir alguns d'aquests aparells la persona pot estar molt allunyada", afirma.

En cas que la policia detecti el ciutadà que pilota el dron de manera il·legal, s'obre un expedient administratiu que es remet a l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA). Com detalla Castejón, les normes bàsiques sobre drons són que no poden volar a menys de 150 metres d'un edifici urbà o a menys de quatre quilòmetres d'un aeroport. Els ciutadans, però, majoritàriament al·leguen "desconeixement" de les infraccions. "És un tema que està molt verd però ja estem tenint problemes. Si un d'aquests aparells cau i fereix algú és perillós", assenyala el portaveu del SME, que subratlla que aquest problema també el tenen altres cossos policials.

124 expedients sancionadors oberts arreu de l'Estat des del 2014

Segons informen des d'AESA, des del juliol de 2014 -moment en què entra en vigor la llei que regula els drons- l'agència ha obert un total de 124 expedients sancionadors. Les normes sobre aquests aparells estableix que no poden pesar més de 25 quilos -si pesa més ja es considera un avió- i que no poden sobrevolar en zones urbanes, sobre aglomeracions de persones, en les proximitats d'un aeroport ni de nit. El dron ha de volar dins del camp de visió del seu pilot i a una distància que no superi els 500 metres ni una alçada de 120 metres.

A més a més, les persones que facin servir aquests dispositius per treballar han de tenir un certificat de pilot expedit per l'agència. El nombre d'operadors registrats a Barcelona supera els 200 mentre que a Tarragona n'hi ha 37, a Lleida 12 i a Girona 52. A Catalunya hi ha un total de 14 centres que ofereixen cursos de conducció de drons.
 

Els drons van ser protagonistes al pavelló NEXTech del Mobile World Congress d'enguany. Foto: José M. Gutiérrez

Arxivat a