L'Estat fracassa en l'intent de polititzar un acord entre els ports de Miami i Barcelona

El cònsol de Miami maniobra sense èxit perquè figuri una referència al Regne d'Espanya en un conveni entre els dos organismes | El port de Miami, el principal del món, i el de Barcelona, el principal d'Europa, renoven la col·laboració per millorar en diversos àmbits

02 de maig del 2017
Actualitzat el 03 de maig a les 17:52h
El director del port de Barcelona, Sixte Cambra, el director del port de Miami, Juan Kuryla, i el vicepresident català, Oriol Junqueras.
El director del port de Barcelona, Sixte Cambra, el director del port de Miami, Juan Kuryla, i el vicepresident català, Oriol Junqueras. | Roger Tugas
Els ports de Barcelona i Miami han renovat aquest dimarts el seu acord de col·laboració en matèria de creuers i càrrega. I ho han fet sense que hi figuri cap referència al Regne d'Espanya. En realitat, tampoc no hauria de ser cap novetat, atès que en l'anterior document tampoc n'hi havia, però aquesta vegada el persistent cònsol general de Miami, Cándido Creis, havia reclamat que aquest cop hi constés. Ho va fer a través d'una petició al port de la ciutat nord-americana que s'ha mantingut sense èxit fins poc abans de la signatura del text, en què hi era present el vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras.

Segons fonts properes a la delegació catalana, Creis hauria contactat els darrers dies amb el port de Miami per demanar veure el document abans que es firmés i, un cop constatat que no hi havia cap referència al Regne d'Espanya, hauria exigit que s'hi plasmés. Malgrat tot, els dos ports -els encarregats de negociar l'acord, sense participació dels governs- haurien declinat cedir a les pressions i el text s'ha ratificat tal com estava previst, per bé que algunes veus fins i tot veien perillar la signatura. I és que, en casos similars, tampoc no se citen els estats ni les institucions públiques -la Generalitat tampoc no hi apareix, per exemple-.

Com els altres cops que s'ha referit a les maniobres del cònsol, Junqueras ha evitat polemitzar-hi i ha opinat que "tothom fa el que veu més oportú fer", el que, en el seu cas, implica "obrir vies de col·laboració i cooperació" amb institucions com l'Ajuntament de Miami o amb el port de la ciutat, i ha afegit: "Si hi ha alguna dificultat, la nostra feina és superar-la, i ho fem cada dia". De fet, estava prevista la presència de Creis a l'acte, tot i que finalment no hi ha estat present.
 

Conveni subscrit pels ports de Barcelona i Miami. Foto: Roger Tugas


De fet, el port de Miami és el més important pel que fa a creuers i passatgers del món, amb uns 5 milions de passatgers anuals, mentre que el de Barcelona és el més important d'Europa (i el quart del món, després de tres de Florida), amb 2,6 milions de passatgers. El conveni signat compromet els dos organismes a compartir coneixements per potenciar el trànsit de creuers i treballar conjuntament en quatre àmbits: una millor gestió dels creueristes en aspectes com unes connexions més àgils; uns plans de seguretat més eficients i en coordinació amb els serveis mèdics propers; una gestió marítima amb solucions relacionades amb la càrrega de mercaderies i suports logístics i remolc d'embarcacions; i una reducció de les emissions de gas i de despesa energètica.
Arxivat a