Fotografia

World Press Photo porta a Barcelona la consciència del millor fotoperiodisme

Les 143 imatges més destacades de l'any arriben al CCCB i es podran veure fins al 5 de juny, convertint la capital catalana en una de les primeres ciutats del món en presentar l'exposició

| 28/04/2017 a les 15:19h
Arxivat a: Cultura, Vicenç Villatoro, World Press Photo, Barcelona, CCCB, exposició, fotografia, Sílvia Omedes
L'exposició del World Press Photo mostra les imatges més destacades de l'any | Eva Domínguez
Aquesta notícia es va publicar originalment el 28/04/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La crisi dels refugiats, els conflictes polítics, la mobilitat humana, la influència de la tecnologia en la connectivitat, el trànsit d'informació o l'impacte de l'ésser humà al medi ambient són alguns dels temes que donen gruix i sentit a la nova edició del World Press Photo que arriba a Barcelona. L'exposició, que es podrà veure a partir d'aquest dissabte i fins al 5 de juny, mostra les 143 millors imatges del fotoperiodisme mundial en un any ple de turbulències i d'agitació. La mostra, unida a la proposta de Fenomen Fotollibre, converteix la fotografia en el centre de la programació del CCCB del mes de maig.
 
"Les imatges del World Press Photo fa tretze anys que arriben a Barcelona en format d'exposició", tal com explica Sílvia Omedes, directora de Photographic Social Vision, l'entitat organitzadora. Una de les principals novetats del 2017 és el canvi de dates de l'exposició, tradicionalment a finals d'any i que ara passa al mes de maig, fent que Barcelona sigui una de les primeres ciutats europees en mostrar les imatges. "Cada any tenim un 15% més de visitants", afegeix, tot procurant que l'experiència vagi molt més enllà "d'una simple exposició". Per això la programació es completa amb nombroses activitats paral·leles, com les visites escolars. "Creiem que el més important és conscienciar els joves de l'ús de la fotografia", rebla, confiada en l'objectiu d'arribar "cada vegada a més gent".

En aquest sentit, Vicenç Villatoro, director del CCCB, creu que la sinergia establerta entre els dues marques és una via que explica moltes coses. "Allò que és World Press Photo lliga amb el que és el CCCB", ratifica. "Sempre els dic que un dia comprarem el lema: Veure i Entendre. A les dues entitats ens importa el com i el què. El com és el fotoperiodisme i el llenguatge fotogràfic. I el què, enguany, i majoritàriament, els refugiats i el canvi climàtic". Una mostra que posa la imatge al centre de la programació de l'espai, tot oferint una mirada en formats diversos, "però feta a través de la seva presència en llibres i en mitjans de comunicació".
 

Una de les imatges del World Press Photo 2017 Foto: Eva Domínguez


Fotografies d'impacte que remouen consciències

Les imatges que formen el cos d'aquest World Press Photo expliquen el darrer any, i el diagnòstic no és gaire bo. Són fotografies d'impacte, que remouen consciències, que perduren a l'interior després d'haver-les vist. Una d'elles, la del fotògraf turc Burhan Ozbilici, de l'agència de notícies Associated Press, autor de la fotografia guanyadora del 2016, que mostra l'assassí de l'ambaixador rus a Ankara amb un dit amenaçador enlaire i amb el cos del diplomàtic, Andrei Karlov, estirat a terra.

Ozbilici es va veure immers en una fotografia històrica sense voler-ho, d'una de les maneres més atzaroses possibles. L'exposició que presentava l'ambaixador rus era a prop de casa seva i ell, convidat per una amiga, va treure el nas per veure què hi havia. allí, es va trobar amb el drama i amb l'impacte. "Em vaig adonar que pertanyo a una tradició de fotoperiodistes que treballen per deixar testimoni", va manifestar després, preguntat per com s'ho havia fet per fotografiar sense que el pols li tremolés. Aquella imatge ja és part de la història.

L'impacte dels fets va donar la volta al món, amb una fotografia que mostra la cruesa dels nostres dies, convertida en un símbol de la cruesa de la realitat. Publicada al The New York Times és, en paraules del jurat "el reflex de l'explosió d'odi present als nostres dies" i provoca una sacsejada "cada vegada que la veus". La instantània és, només, la punta de llança d'una mostra que recull les millors imatges del moment, però que també "buscar donar visibilitat a autors amb la capacitat i el talent de fer evolucionar el fotoperiodisme", com explica Sílvia Omedes. Una ocasió immillorable per veure i entendre com és l'essència del món.
 

Roda de premsa de presentació del World Press Photo 2017 Foto: Eva Domínguez

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

No és gaire coherent
Anònim, 28/04/2017 a les 17:46
+2
-0
Alguns poden pensar que aquesta foto del terrorista turc després d'haver abatut l'ambaixador rus al seu país no s'hauria de destacar - com tampoc s'hauria d'amagar - ja que segons com es podria entendre per alguns com sospitosa d'exaltació del terrorisme, per la pose triomfant de l'assassí just al costat de la seva víctima. No és coherent amb la manera que es tracten altres fotos - com pixelar el rostre o la figura completa dels nens - ni tampoc és coherent amb com es tracten altres temes avui dia.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Ramon Espadaler | Adrià Costa
Pep Martí | 13 comentaris
01/01/1970
El dirigent democristià afirma que "una campanya electoral amb consellers a la presó seria una situació dramàtica" | "Vaig nomenar Trapero perquè sabia que si m'havia de venir a detenir ho faria amb cura i elegància", assegura l'exconseller d'Interior
01/01/1970
Joana Gomila, Xavi Múrcia, Miquel Gil, 'Titot', Quico el Célio i el Noi, Jordi Fàbregas i Pau Riba mostren la seva indignació al concert "Folk per la llibertat"
Jaume Coll Mariné i Joan Jordi Miralles, a Gandia | Àlex Oltra / Gandia
01/01/1970
El guardons, que s'han lliurat aquest divendres al vespre, premien l'obra "Un arbre molt alt" amb el LV Premi Ausiàs March de Poesia i "Aglutinació" amb el XXXIX Premi Joanot Martorell de Narrativa
Imatge del Concurs de gossos d'atura de Torroella | Torroella de Montgrí
Esteve Plantada
01/01/1970
NacióDigital recomana el concert Folk per la llibertat, l'Orígens d'Olor, la Fira del Bosc i la Pagesia, el Festival Panoramic, la Fira de Santa Llúcia, i el Concurs de Gossos d'Atura de Torroella
Turull, Junqueras i Puigdemont, l'endemà de l'1-O | Martí Albesa
01/01/1970
La proposta de nou punts programàtics compartits deixa de nou en suspens el desplegament de la República però manté aquest horitzó | Les dues candidatures pretenen centrar-se en el procés constituent per ampliar les adhesions socials a la independència i en sumar suports internacionals per forçar l'Estat a negociar
Oriol Junqueras i Carles Puigdemont a la manifestació per reclamar l'alliberament de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart | Adrià Costa
01/01/1970
Les candidatures de Puigdemont i Junqueras acorden uns compromisos compartits en els programes del 21-D que ara han de negociar amb la CUP | Les llistes també reclamarien la llibertat dels presos, la fi del 155, la retirada dels "piolins" i un compromís de Rajoy davant la comunitat internacional de respectar els resultats
L'ICAB ha acollit avui un acte per la llibertat dels presos polítics. | @omnium
Pep Martí | 2 comentaris
01/01/1970
Òmnium i l'ANC omplen el Col·legi d'Advocats al crit de «llibertat presos polítics!»
Deixem rastre a totes les xarxes socials | Adrià Costa
Josep Lluís Micó
01/01/1970
«Umberto Eco va avisar de la invasió dels imbècils que es pensen que tenen el dret a opinar del que sigui sense mesura. Doncs bé, ja els tenim aquí»
La Torre Glòries reflectida a un edifici | Adrià Costa
Jordi Bes | 10 comentaris
01/01/1970
La propietat de la icona barcelonina, Merlin Properties, continua la reforma per llogar-la a diverses oficines a partir del 2018 | A l'edifici s'hi pot fer un hotel, però amb condicions: només si es traslladen places d'un establiment ja existent i sense que en creixi el nombre
La comissaria de la policia espanyola de la Línea | Google Maps/NacióDigital
Isaac Meler | 21 comentaris
01/01/1970
Un jove de Sabadell assegura que un agent de la Policia Nacional li va fer preguntes sobre la seva ideologia i li va impedir denunciar un robatori amb arma de foc
Agustí Alcoberro, Gemma Recoder i Linus Puchal, en la presentació del concert del 2 de desembre | ACN
Roger Tugas | 5 comentaris
01/01/1970
Els grups tocaran gratuïtament i els recursos nodriran la caixa de resistència, que ja ha pagat 3,05 milions en multes i fiances i encara té 1,5 milions més | Entre els músics del recital del 2 de desembre hi ha Gerard Quintana, Pemi Fortuny, Lluís Gavaldà, Els Catarres, Joan Rovira, Oques Grasses, La Sra Tomasa, Doctor Prats, Itaca Band, Judit Neddermann o Els Amics de les Arts
Évole durant l'entrevista a Maduro | Salvados
Toni Vall | 11 comentaris
01/01/1970
«Évole té un gran avantatge: és un home. El masclisme existeix també en aquesta professió i és bo explicar-ho» | «Per què totes les presentadores d'esports de la televisió han de ser joves i tan guapes?»
Jordi Ballart, exalcalde de Terrassa | Adrià Costa
Sara González | 10 comentaris
01/01/1970
L'exalcalde de Terrassa denuncia les "connivències" entre el partit i la "multinacional del sector de l'aigua" | Després de renunciar a l'alcaldia i d'haver estripat el carnet socialista ha rebut, assegura, dues ofertes que ha refusat per anar a les llistes del 21-D | Considera que Pedro Sánchez ha estat "un gran engany"