​Barcelona sancionarà FCC per un frau en la neteja que xifra en 3,3 milions

Les possibles penalitzacions per irregularitats en el servei de neteja van dels 500.000 euros a la inhabilitació o la rescissió del contracte

Redacció
25 d'abril del 2017
Actualitzat a les 15:06h

Un vehicle de la brigada de neteja. Foto: Adrià Costa


La Junta de Portaveus de l'Ajuntament de Barcelona ha acordat elevar al ple d'aquest divendres l'inici de l'expedient sancionador per establir quina penalització s'ha d'aplicar sobre l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) Serveis Ciutadans després de determinar que hauria defraudat fins a 3,3 milions d'euros al consistori en el servei de recollida de residus als barris de Gràcia i l'Eixample. Inicialment s'havia estimat que el frau podia ser de 800.000 euros.

Ja s'ha tancat l'expedient informatiu i s'ha traslladat a Fiscalia perquè s'inclogui en la investigació que s'està duent a terme, segons els responsables municipals. Ara l'Oficina de Transparència i els serveis jurídics del consistori s'encarregaran de determinar quina és la sanció que s'aplica a FCC i que podria anar des d'una multa de 500.000 euros fins a la rescissió del contracte i la inhabilitació de l'empresa per futurs contractes amb aquesta administració o altres.

Segons ha explicat la regidora d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, un cop finalitzat, l'expedient informatiu per investigar el possible frau de l'empresa FCC acredita que la companyia va alterar el preu del contracte de neteja de l'espai públic i recollida de residus a la ciutat de Barcelona. En concret, assegura que entre 2013 i 2015 la companyia va certificar 6.130 serveis que no va prestar o que va dur a terme amb menys personal del que estipulava el contracte als barris de l'Eixample i Gràcia. Va cobrar 1.268.289 euros per aquests.

Alhora, l'informe indica que, si el consistori hagués tingut constància d'aquestes irregularitats, hagués penalitzat la companyia amb multes que ascendirien fins a 2,1 milions d'euros més. "Per tot plegat estimem que el frau de FCC a la ciutat de Barcelona ascendeix a 3,3 milions", ha assegurat Sanz que ha indicat que aquesta pràctica "atempta contra la política de sostenibilitat municipal".

Sanz també ha afegit que l'any 2014, l'empresa va alterar de manera "conscient i intencionada", com a mínim 30 dels 6.200 serveis anuals de recollida de voluminosos amb l'objectiu d'evitar el salt de banda econòmic del contracte, i en conseqüència, evitar l'aplicació d'un preu unitari per tona recollida més baix.

Com a conseqüència de l'alteració del servei, residus voluminosos es van portar a una planta de tractament que no pertocava. A més, aquell mateix any FCC va barrejar el 0,5% dels contenidors recollits a la zona (1.683 contenidors) de residus d'envasos amb residus de fracció resta o amb residus orgànics, també amb la intenció d'evitar aquest salt econòmic.

Un cop tancat l'expedient, l'Ajuntament ha fet arribar les conclusions d'aquest document a Fiscalia perquè el tingui en compte en la investigació que s'està duent a terme sobre aquestes irregularitats. El següent pas serà obrir un expedient sancionador que determinarà la responsabilitat contractual en què s'ha incorregut, atenent la legislació administrativa i les clàusules del contracte que s'han incomplert, així com les actuacions oportunes pel rescabalament econòmic pels danys i perjudicis ocasionats i les sancions que se'n derivin.

"L'Oficina de Transparència i els serveis jurídics centrals hauran de determinar aquesta penalització que pot anar des de 500.000 euros fins a la resolució del contracte o la inhabilitació de l'empresa per futurs contractes amb aquesta administració o altres", ha explicat el regidor de Drets de la Ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens.

A banda, es farà una petició de rescabalament pels danys i perjudicis que l'empresa hauria generat a l'Ajuntament com per exemple els perjudicis ocasionats en relació a les polítiques de sostenibilitat municipals. En aquesta línia Asens ha rebutjat aquests fets que ha titllat de "saqueig" dels recursos públics i "d'ofensa per l'Ajuntament i els veïns". També ha llançat un missatge de calma i ha recordat que no hi ha cap funcionari implicat.

Nou contracte

Els responsables municipals han assegurat que s'està treballant en el nou contracte previst pel 2019 i han apuntat que aquest inclourà canvis perquè no hi hagi elements que puguin facilitar actuacions fraudulentes. Així han assenyalat que s'introduiran noves fórmules per fixar el preu de recollida de residus per trams i no per tones.

Paral·lelament han indicat que s'han posat en marxa diverses accions per incrementar el control en el servei de neteja. Així, s'han introduït GPS en tots els carros de neteja, s'han incorporat sistemes de fitxar digitals en els centres de treball, nous mecanismes de comunicació d'incidències i codis QR en els plànols dels itineraris de forma que es comunica quins residus es porten a cada camió i quants contenidors s'han recollit en cada itinerari.
Arxivat a