infraestructures

El president d'Abertis reclama més peatges a les autopistes espanyoles

Salvador Alemany demana un model més “equitatiu” que no carregui el seu finançament en els comptes públics i més semblant al que hi ha a la resta de països europeus

per Redacció, 3 d'abril de 2017 a les 11:26 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 d'abril de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Peatge de Martorell. Foto: Adrià Costa


El president d’Abertis, Salvador Alemany, ha reclamat aquest dilluns al govern de l’Estat una nova política de peatges per a les autopistes espanyoles. Durant la roda de premsa prèvia a la Junta General d’Accionistes d’Abertis 2017, Alemany ha demanat que l’executiu central i les autonomies han de definir un sistema de peatges més “equitatiu i sostenible” que no carregui el seu finançament en els comptes públics i ha avançat que el proper venciment de les concessions d’autopistes seria un bon moment per replantejar el model.


El president d’Abertis ha afirmat que Espanya “és una illa en el marc europeu” pel que fa al pagament per ús de les autopistes de gran capacitat, ja que només el 21% de les vies són de peatge, enfront del 80% de països com França o Itàlia.

Alemany ha defensat els plantejament de la patronal Seopan, que va qüestionar la setmana passada si els recursos públics s’han de destinar a serveis socials com l’educació i la sanitat o a infraestructures. “El venciment de les concessions que es van iniciar els anys 60 i 70 invita a replantejar com continuarà aquest model en un futur. Tal i com estan els pressupostos públics, és difícil pensar que les autopistes siguin gratuïtes i si només es paguen les que tenen peatge actualment serà un problema, com ja sabem els que gestionem vies en determinades zones que tenen més peatges”, ha sentenciat Alemany.

Alemany ha apuntat que el contenciós legal entre Abertis i el Ministeri de Foment per les compensacions que s’han d’abonar per la caiguda de trànsit a l’AP-7 no ha d’influir en la configuració del nou model de finançament de les autopistes. Sobre la fallida de les autopistes radials de Madrid, Alemany ha reiterat que Abertis ha provisionat les eventuals pèrdues per aquesta operació i ha volgut desmentir així que en les col·laboracions público-privades per executar infraestructures hi hagi “beneficis privats i socialització de pèrdues”. Igualment, ha assenyalat que la caiguda de la inversió pública en obra civil ha provocat la internacionalització del sector a Espanya.

Valoració positiva dels resultats d’Abertis


Alemany ha admès que el context polític i econòmic internacional del 2016 i principis del 2017 ha estat marcat per certa “volatilitat”, ja que esdeveniments com el Brexit o les eleccions als EUA han afectat les cotitzacions a la borsa, també del grup especialitzat en infraestructures, que a més ha registrat operacions com la venda per part d’OHL.

Alemany també ha valorat que l’increment del trànsit a les vies d’Abertis ha contribuït als bons resultats de la firma, que ha guanyat 796 milions d'euros el 2016 (un 58% interanual menys, a causa de la venda de Cellnex el 2015, i un 13% més en termes ordinaris), com ja es va anunciar a principis de març.
 

El president d'Abertis, Salvador Alemany.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació