La Generalitat presenta el Pla de transformació digital del comerç

El pla està dotat de l'eina Autodiagnosi TIC, que permet a les empreses conèixer el seu estat de maduresa digital | “No hi ha dades riguroses sobre la transformació digital de les empreses comercials catalanes", explica a NacióDigital la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta

La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, durant la presentació de l'eina Autodiagnosi TIC
La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, durant la presentació de l'eina Autodiagnosi TIC | EMC
21 de març del 2017
Actualitzat a les 20:54h
El ritme accelerat al qual avancen les tecnologies i l'adopció d'aquestes per part dels consumidors, clients o ciutadans és majúscula. Avui tot es consulta, reserva o compra a través dels mòbils i les empreses i comerços han de tenir coneixement de les possibilitats digitals, de la importància de fer una bona presentació des d'una pàgina web responsive (adaptada als telèfons intel·ligents), amb una imatge atractiva i que permeti, alhora, una bona viralitat a través de les xarxes socials. La reputació és l'altre factor a tenir en compte i les valoracions (positives o negatives) que es deixen en les plataformes digitals influeixen directament en els resultats de venda i la rendibilitat del negoci. 

Són moltes les empreses i comerços catalans que han iniciat el camí de la transformació digital però també moltes les que es resisteixen o que, per falta de coneixements tècnics, no s'han endinsat en el món digital. Per aquest motiu, la Generalitat ha presentat avui, dimarts 21 de març, el Pla de transformació digital com a pas imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç català.

La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha explicat a NacióDigital que el funcionament de l'eina Autodiagnosi TIC ha de servir "per detectar en quin grau de digitalització estan les empreses de comerç. És un punt de partida però és necessari adaptar-se a les noves formes de comprar i tenir elements tecnològics per relacionar-se amb els consumidors". 

Diferents estats de digitalització

Per definir en quin estat de transformació es troba cada empresa, s'ha definit un programa amb diferents estadis. Les empreses que no tenen web, ni presència activa a les xarxes socials, ni botiga online i, a més, tenen mancances en l’adaptació de la digitalització dels seus establiments estarien en un nivell bàsic. Les que ja tenen pàgina web però actualitzen poc els continguts i les seves accions són limitades, estarien en un nivell intermedi. I a l'estadi avançat localitzaríem totes aquelles que adopten les tendències digitals, tenen presència constant a diferents xarxes socials i interactuen amb els seus clients o consumidors. 
 
L'eina Autodiagnosi TIC ajuda a definir en quin estadi es troben les empreses, a partir d'un senzill qüestionari relacionat amb la presència a Internet, les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting digital i la digitalització de l’establiment. "S'ha fet l'eina perquè no existeix una informació rigorosa de la transformació digital que estan fent els més de 95.000 establiments de Catalunya". Fet el diagnòstic, la Direcció General de Comerç disposa de recursos perquè les empreses de comerç com ara espais de networking amb empreses tecnològiques, sessions formatives o trobades per potenciar les apps de mòbils. 
 
La Setmana del Comerç és una iniciativa organitzada per la Generalitat, que se celebra del 20 al 26 de març a tot Catalunya. La transformació digital és un dels pilars que està impulsant a través de la Direcció General de Comerç, com a pas imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç.