John Wihbey: «Facebook i Google han guanyat la batalla als mitjans dels EUA»

L'investigador de la Northeastern University retrata la situació periodística als Estats Units en una conferència al Col·legi de Periodistes de Catalunya | "El model de negoci i les notícies falses a partir dels algoritmes de les xarxes són alguns dels reptes que ha d'afrontar la professió en aquests moments", assenyala

El periodista John Wihbey al Col·legi de Periodistes de Catalunya
El periodista John Wihbey al Col·legi de Periodistes de Catalunya | José Luis Gómez Galarzo
19 de març del 2017
Actualitzat el 21 de març a les 8:59h
El periodista John Wihbey, professor del College of Arts, Media and Design (CAMD) de la Northeastern University a Boston, ha pronunciat una conferència –avui dilluns 20 de març– al Col·legi de Periodistes de Catalunya. Durant gairebé dues hores ha repassat el panorama actual dels mitjans als EUA i ha constatat el que ja fa temps que el sector periodístic català ha comprovat: "Facebook i Google s'han fet els amos del contingut periodístic, amb els seus algoritmes i les dades que capten dels usuaris. Facebook decideix a cada moment què llegim i què no".

Potser el més significatiu de la xerrada de Wihbey és confirmar que la crisi (econòmica i de credibilitat) dels mitjans nord-americans passa pels mateixos tràngols que la d'Europa i, més concretament, la de Catalunya. En aquest sentit, l'investigador està convençut que Google i Facebook hauran d'incorporar periodistes a les seves organitzacions, "perquè els científics de dades no seran suficients per decidir sobre el contingut que han de captar els algoritmes. Si Facebook em recomana una notícia, i a mi em sembla una ximpleria, quedo decebut. Per tant, els criteris periodístics jugaran un paper molt important en els pròxims anys".  

I Trump no hi podia faltar

Com no podia ser d'una altra manera, l'actual president dels Estats Units i la campanya de desprestigi que va engegar ja fa mesos contra els mitjans de comunicació, ha estat un dels temes esmentats. "Gràcies a Trump, The New York Times va aconseguir més subscriptors en tres mesos que en tot el 2015", ha assenyalat. "Trump preocupa, però davant del desprestigi de la professió el més important és apostar per la transparència informativa i oferir les fonts per recuperar la confiança dels lectors". D'altra banda, Wihbey aposta per diversificar més els continguts i el focus informatiu "donant més espai a gent amb pocs recursos, entrevistes més socials, opinió variada, etc". 

Sobre el clickbaiting (o estratègia per aconseguir clics fàcils a partir de titulars provocatius), el periodista nord-americà ha tret importància al fenomen i ha apuntat que "les grans cadenes de televisió, tenen programació més soft i d'entreteniment que combinen amb els informatius. Per què no podem acceptar que els mitjans combinin les notícies més rellevants amb altres d'entreteniment?".  

El model de negoci continua sent la gran incògnita

Si els assistents a la conferència de Wihbey esperaven que aquest revelés, d'una vegada per totes, quin era el model del negoci per als mitjans d'avui, s'han quedat amb les ganes. "No hi ha un únic model, i cadascú prova diferents fórmules. Finalment, es queda amb la que més li funciona", ha explicat l'investigador. "El que està clar és que les plataformes de continguts com Spotify o Netflix han aconseguit que tothom pagui 9 euros al mes per rebre música o pel·lícules. Aquests models de negoci estan obrint la porta perquè els mitjans ho facin també". 
 
El periodista John Wihbey al Col·legi de Periodistes de Catalunya Foto: José Luis Gómez Galarzo

L'alternativa és que un multimilionari, com el fundador d'Amazon, aposti per un mitjà i inverteixi com va fer Jeff Bezos el 2013 amb el The Washington Post. "Avui, la premsa escrita és poc rendible pels alts costos del paper i els nous mitjans, molt més àgils en estructura i personal, els estan passant per davant". Wihbey ha mencionat ViceNews, Vox Media o BuzzFeed com a exemples d'èxit. "Amb les seves pràctiques estan revolucionant la professió. I en part és perquè saben arribar a les audiències més joves i ho fan, sobretot pel mòbil". Segons l'investigador, els mitjans encara tenen molt per descobrir amb les oportunitats que s'obren en la distribució de les notícies a través dels mòbils i els formats més audiovisuals immersius que ofereix la realitat virtual". 

El periodisme de dades va a més

La transparència de la informació i els interactius amb dades, per explicar la informació és, segons el periodista John Wihbey, una tendència cada cop major als grans mitjans nord-americans. "Moltes redaccions s'estan reanimant contractant personal especialista en l'anàlisi i visualització de dades perquè la rebuda per part de les audiències és molt bona". Com a exemples ha citat reportatges de Pro Publica, el Fatal Force del The Washington Post, que des del 2015 recompte les morts de la policia a civils; el What Percent are you?, un treball del The New York Times del 2012, que dibuixa en un mapa les rendes familiars dels EEUU; o elFiveThirtyEight, de l'estadístic Nate Silver que es va fer mundialment conegut per haver encertat el pronòstic de les eleccions nord-americanes del 2008.

John Wihbey ha vingut a Barcelona per completar una publicació de l’MIT Press sobre el futur dels mitjans de comunicació i té previst entrevistar-se amb diferents periodistes amb l’objectiu d’incorporar-hi la perspectiva europea.  
 

El periodista John Wihbey al Col·legi de Periodistes de Catalunya Foto: José Luis Gómez Galarzo